BATALJ

6,0

BATALJ

"Geen absolute flop, maar zeker ook geen hoogvlieger"

ma 04/03/2019

Een paar maanden geleden kreeg ik toegang tot de closed beta van Batalj, een turn based strategy game met focus op 1v1 online multiplayer duels. Nu de game volledig is opgeblonken en de finishing touches zijn aangebracht, vind je ‘m als volledige release terug in Steam. Om meteen met de deur in huis te vallen: veel verschil met de beta is er niet, buiten het feit dat in deze release versie alles netjes werd afgewerkt wat in de beta nog niet op punt stond. Vele puntjes die ik aanhaalde in de preview zijn dus nog steeds van kracht. Hieronder overloop ik nog eens kort wat dat precies is, samen met andere opvallende kenmerken die nog niet eerder aan bod kwamen.

Niche game maar sterk in zijn opzet

Ik ben ervan overtuigd dat dit geen spel is voor de grote massa, wat ook de spelersaantallen en reviews op Steam bevestigen. Laadtijden zijn lang net doordat er (momenteel) niet bepaald veel spelers zijn. Zo kwam ik bijvoorbeeld meermaals tegenover dezelfde spelers te staan, ondanks dat matchmaking volledig randomized zou moeten zijn. Mijn punt is dat dit allesbehalve een ‘passe-partout’-game is, al betekent dat uiteraard niet dat het op niets trekt.

Integendeel, als turn based strategy game doet Batalj het bijzonder goed. Je hebt de keuze tussen drie facties, elk met hun eigen individuele look, feel en gameplay. Eerlijk gezegd leek de triade nogal losjes gebaseerd op de Protoss, Zerg en Terrans uit Starcraft, maar bon – inspiratie en plagiaat liggen nog mijlenver uit elkaar. Om ’t even welke factie je kiest, de échte diversiteit en afwisseling van het spel vind je bij de minions waarmee je iedere game (afhankelijk van je gekozen factie) ten strijde trekt.

Per game heb je ruwweg een tiental verschillende minions, ieder met een 4 à 5 unieke skills. Sommige zijn eerder tank-oriented, andere herleiden je tegenstanders vanop afstand of van dichtbij tot schroot, nog andere healen je eigen soldaatjes. Bovendien is er een onderscheid tussen hero units, semi-hero units en standaard units. Dat alles zorgt voor een overvloed aan tactieken die, naargelang de map, gamemode en tegenstander, steeds variëren, en waardoor iedere game fris blijft.

Veel inleeswerk

Geen enkel zwak punt van Batalj steekt er met kop en schouders bovenuit. Toch zijn er op verschillende vlakken kleine tekortkomingen die wellicht verholpen kunnen worden met toekomstige patches en nieuwe content releases, zoals dat bij online multiplayer games de dag van vandaag al eens gaat.

Als turn based strategy game doet Batalj het bijzonder goed.

Een eerste puntje is dat Batalj een erg hoge skill ceiling heeft, wat goed is, maar ook een relatief hoog instapniveau. Ook al moet je geen professionele strategy speler zijn om met Batalj aan de slag te kunnen, de game vereist bijzonder veel inleeswerk om efficiënt te kunnen spelen. Reden hiervoor is dezelfde diversiteit aan gameplay mechanics en vooral minions (en hun bijhorende abilities) die het spel zijn hoge skill ceiling geeft. De nogal magere tutorial legt wel de basisprincipes uit, maar om echt te weten wat je aan het doen bent moet je toch een paar uren spenderen aan het ontdekken van alle content (minions, maps, game modes, abilities, factions en zo voort). Aangezien de tutorial en de ‘practise mode’ niet veel aan het lijf hebben, duik je hiervoor dus best meteen de quick match mode in. En dat betekent dat je je eerste paar uur serieus op je bek gaat krijgen.

Meer afwisseling was welkom

Het feit dat je zoveel gameplay opties hebt, komt een strategy game ongetwijfeld wel ten goede. Toch had er van mij nog net iets meer diversiteit in mogen zitten qua facties en de unieke flavour die ze hebben. Ook qua maps had ik graag wat meer ‘exotische’ gebieden gezien, iets wat de industriële/futuristische/mechanische artstyle een beetje breekt.’t Is wat veel van ’t goede.

Grafische eendagsvlieg

En dat brengt me bij de graphics. Niet bepaald de sterkhouder van Batalj, vooral de reeds hierboven vermelde artstyle gaat nogal snel tegensteken. Verandering van spijs doet eten en dat hebben ze bij developer Fall Damage niet echt begrepen. Ik vond het verder soms ook lastig om visueel het overzicht te bewaren, de interface en het speelveld voelen soms nogal overweldigend aan.

Beperkte kring

Qua technische mankementen mogen we niet klagen, met uitzondering van de matchmaking. Al ligt het probleem niet echt bij de devs. Batalj is niet het meest populaire of gehypete spel en richt zich voornamelijk op een niche publiek, wat zich vertaalt in een laag aantal spelers. Daardoor kan het soms wel een paar minuten duren tot je een match vindt, en het is meermaals gebeurd dat ik een paar keer na elkaar dezelfde tegenstander tegenover me kreeg. Weinig aan te doen I guess, maar toch een jammere zaak.

6,0

Batalj is zeker niet slecht. Als online turn-based strategy game zal deze titel door een select publiek opgemerkt en aangeschaft worden, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat dit geen goed spel is. Het is complex, diepgaand en gevarieerd, maar mist nog die extra touch om iedere strategiefanaat voor zich te winnen. Het feit dat Batalj een niche publiek aanspreekt en zelfs daar niet al te veel spelers mee weet op te scharrelen, geeft me de indruk dat het geen wijdverspreid of langdurig succes zal zijn. Geen absolute flop, maar zeker ook geen hoogvlieger.
  • Diepe mechanics en hoge skill ceiling
  • Vele mogelijke strategieën
  • Richt zich volledig op een bepaalde niche en wijkt daar niet van af