The Banner Saga 2

9,0

The Banner Saga 2

Ook op console een topper

ma 11/07/2016
Gereviewed door Lazlo

Twee jaar nadat de oorspronkelijke titel in de sage onze passie voor tekenfilms en turn-based combat aanwakkerde, komt het verbluffend kleine team van Stoic met The Banner Saga 2. Zoals je in onze PC-review kon lezen, zagen we alvast dat het ook met dit tweede deel meer dan goed zat. Nu rest ons enkel de vraag of de adaptatie naar consoles even sterk in zijn schoenen staat.

Wel, je ziet de score al bovenaan deze pagina prijken, dus we zullen er geen doekjes om winden: natuurlijk is deze titel ook op consoles een topper. Enkele maanden geleden ontdekte je op onze website al dat de port van het eerste deel, dat door Stoic samen met het team van Shiny Shoe werd verwezenlijkt, een heus succes was. Die lijn zetten de makers van het vikingenepos nu naadloos verder met een nagenoeg identieke ervaring.

Herkenbare hap

Net zoals de gameplay van The Banner Saga 2 niet zo bijster veel verschilt met die van de eerste titel, verschilt ook de port naar console niet zo sterk. De controls van de game blijven trouw aan de voorganger, wat dus ook voor dezelfde frustraties zorgt die te maken hebben met het rondbewegen van personages op het tactische speelveld en de besturing in kampsituaties waar je nog steeds met een cursor werkt. Allemaal niet onoverkomelijk, maar ook niet bijster ergonomisch in verhouding met go-to consolegames.

Natuurlijk kan je die zaken vooral toewijzen aan het unieke genre dat Stoic samensmelt uit turn-based RPG’s en story-driven games zoals Kentucky Route Zero. Dat hybride genre lijkt beter tot zijn recht te komen op een PC of mobiel toestel. Dat valt ook vooral op in de hoeveelheid leesvoer die Stoic deze keer weer in ons bord schuift. Ook deze keer missen we weer een hoop voice-acting om de boel een beetje op te fleuren. Veel lezen op een televisie vanuit je sofa voelt nog net dat tikkeltje minder aangenaam aan dan op een tablet of een computerscherm.

Deel twee

Dat zijn natuurlijk allemaal pijnpunten die we bij de voorgaande port al aanhaalden. Op dat vlak staat de ontwikkelaar stil in de evolutie van zijn game. Gelukkig blijken dat kleine problemen waar we met gemak naast kunnen kijken eens we weer helemaal in het epische verhaal van de serie gerold zijn. Wil je The Banner Saga 2 spelen, dan zorg je er best voor dat je de eerste titel alvast achter de kiezen hebt. Het verhaal van dit tweede deel pikt de draad weer op vlak na de gebeurtenissen in de eerste titel en gezien de impactvolle keuzes die je daar moest maken, voel je meteen een grotere betrokkenheid in dit vervolg. Ook merk je doorgaans sterk de impact van de keuzes die je in het eerste deel maakte wanneer je jouw savegame importeert bij aanvang.

The Banner Saga 2 introduceert niet veel vernieuwing, maar weet wel zaken op te frissen waar nodig.

Heb je geen tien uur op overschot om het originele spel te spelen, dan biedt de game je een kort overzicht van de voorbije gebeurtenissen. Eens je die samenvatting bekeken hebt, kan je kiezen tussen twee protagonisten, Rook of Alette, die een centrale rol spelen in dit vervolg. Beiden staan ze op een verschillende manier in het verhaal. Zo worstelt Rook met de zware gebeurtenissen aan het einde van de eerste titel en balanceert hij op het randje van roekeloosheid in de strijd tegen de binnenvallende Dredge. Wanneer je voor Alette kiest, ligt de focus meer op het winnen van respect van je volgers die in het voorgaande deel nog een andere leider voor zich hadden. Beide klemtonen beïnvloeden de toon van het verhaal op een noemenswaardige manier zonder grote invloed te hebben op de algemene plot.

De details

The Banner Saga 2 introduceert niet veel vernieuwing, maar weet wel zaken op te frissen waar nodig. Doormiddel van het verhaal kom je in contact met enkele nieuwe klassen die de gameplay een nodige nieuwe wind bieden. Daarnaast diept Stoic ook enkele vertrouwde zaken wat dieper uit. Zo is de voormalig nutteloze Clansmen-groep in je karavaan nu vaardig in het verzamelen van voedsel en levensmiddelen. Ook de trainingstent biedt nu mogelijkheden om aan de hand van objectives renown op te bouwen en Clansmen te trainen tot krijgers. Daarnaast krijgen gevechten zelf een extra dimensie door obstakels op de tactical map te plaatsen die je uit de weg kan ruimen of moet omzeilen.

Audiovisueel staat deze game weerom helemaal op punt. Dezelfde grafische stijl als de eerste titel zorgt ervoor dat je je meteen weer thuis voelt in de desolate wereld van de sage. Ook de muziek legt weer een toepasselijke sluier over het geheel, al merken we nu weer hier en daar wat repetitiviteit op die we ook in de eerste titel op zagen duiken. Al bij al is deze tweede The Banner Saga-titel weer een parel die je moet gespeeld hebben als fan van story-driven games of liefhebber van diepgaande tactische combat.

9,0

Ook op console raakt The Banner Saga 2 weer de juiste snaar. Het epische verhaal uit het eerste deel zet zich naadloos verder met de nodige twists die je met alle personages mee doen leven. Ook audiovisueel schiet Stoic weerom in de roos en gameplay-matig kent de titel genoeg kleine aanpassingen om relevant te blijven. De gebrekken die de consoleversie van het eerste deel kende, steken ook hier weer de kop op, maar als je geen PC of tablet ter beschikking hebt om deze game op te spelen, dan is deze uitgave zeker een waardig alternatief!
  • Kleine tweaks en toevoegingen houden gameplay boeiend
  • Grafisch weerom helemaal op peil
  • Het gevoel van impact op de gebeurtenissen blijft groot