User scoreAl 2 stemmen
4,5

The Banner Saga

Op stap met Vikingen

di 02/09/2014
Gereviewed door Praga

Noormannen of Vikingen; beide termen worden vaak als synoniemen willekeurig door elkaar gebruikt maar helemaal correct is dat niet. De Noormannen zijn de voormalige inwoners van Scandinavië en slechts een deel van deze natie mocht zich Viking noemen. Nu, of dat zo'n eer is, weten we niet, maar niet elke Noorman trok er op uit om moord en vernieling te zaaien. In The Banner Saga vervoegen we enkele Vikingclans op zoek naar een veilige plaats om in alle sereniteit verder te leven.

De indiestudio Stoic zal voor weinigen bekend in de oren klinken, toch kunnen de drie oprichters een aardig curriculum voorleggen. De heren werkten immers destijds als BioWare-medewerkers mee aan de ontwikkeling van Star Wars: The Old Republic. Ervaring in overvloed dus en dat merkten we al tijdens onze preview van The Banner Saga. Zelden werden we van bij het eerste hoofdstuk zo meegesleurd in een narratief hoogstandje en we hadden dan ook ongelooflijk zin om zo snel mogelijk het hele spel onder handen te nemen. Aangezien de game vandaag gelanceerd wordt, kregen we die kans en je hoeft er niet over te twijfelen, dit is een kwalitatief hoogstaande RPG.

Opwarmen is overbodig

Op drift geraakte volkeren zorgden tijdens de vroege middeleeuwen voor heel wat terreur en vooral angst bij inwoners van minder verstevigde burchten, maar volgens ons was het in de achtste en negende eeuw niet veel beter. De protagonisten in The Banner Saga zijn immers allemaal onder de indruk van recente gebeurtenissen; een mysterieuze schaduw dompelt de omgeving al een lange tijd onder in het donker en om aan deze merkwaardige situatie te ontsnappen, trekken de verschillende clans de bergen in omdat ze denken dat de kans op overleven daar hoger ligt. Al snel raken de meningen over de beslissing verdeeld wanneer een troep Dredgers hen in een hinderlaag lokt. Zij zijn jammer genoeg niet de enige snoodaards die onze Vikingvrienden een kopje kleiner willen maken...

Geen instelling aangepast, enkel een kort tekstfragment als intro en de poppen zijn al aan het dansen gegaan. Het eerste wat we in deze game doen, is een opstootje met een vijandige clan in ons voordeel laten uitdraaien. Vervolgens worden we voorgesteld aan één van de hoofdpersonages, die we af en toe zullen vergezellen. Gaan we dan sporadisch eens op solotocht? Neen, in The Banner Saga zitten meerdere protagonisten die op honderden kilometers van elkaar moeten vechten om te overleven en per hoofdstuk komt er iemand anders aan bod. Dat werkt, constant nieuwe situaties om jezelf in te verdiepen is uitnodigend, doch komt de switch vaak ongelegen wanneer het net erg spannend wordt.

Opletten is dan weer noodzakelijk

The Banner Saga heeft naast een hoog RPG-gehalte ook een megadeftig gevechtssysteem in huis waar tactici zichzelf in zullen kunnen verdiepen. Er zijn drie moeilijkheidsgraden, die doorheen eenzelfde game naar believen aangepast kunnen worden, met als grote verschil de recuperatieperiode van gewonde krijgers. Dat er vleeswonden en ontbrekende ledematen aan te pas komen, is vanzelfsprekend. De Vikingen waren geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken, maar deze keer zitten ze zelf in erg nauwe schoentjes. De geïmplementeerde animaties, bijvoorbeeld wanneer je een mep krijgt, zorgen voor een lach op ons gezicht, ook al vinden we het allesbehalve leuk om een hakbijl in onze schouder aan te treffen.

De gevechten zijn vanzelfsprekend op het beurtelingse principe gebaseerd en vergen het nodige inzicht om zonder kleurscheuren te beëindigen. Eerst en vooral zijn er twee attributen die een rechtstreekse impact op het meppen en incasseren hebben: Armor en Strength. Eerstgenoemde verlaagt de kans om geraakt te worden en de schade die aangebracht kan worden, terwijl Strength net voor zware klappen zorgt. De Strength-score is in The Banner Saga eveneens het aantal levenspunten dat een personage heeft en zodoende word je slapper wanneer je het moeilijk krijgt. Moesten dat nu de twee enige belangrijke getallen zijn om mee rekening te houden, konden we dit geen diepgaand spel noemen en dus zijn er nog enkele getalletjes die de boel beïnvloeden. Willpower is, zoals het woord zegt, doorzettingskracht en slechts in beperkte mate voorradig. Daarvan gebruikmaken, resulteert in een minder vermoeide vechter die verder kan stappen of krachtiger kan aanvallen. Iemands Exertion-score verhoogt door ervaring op te doen en kan op zijn beurt omgezet worden in extra Willpower, terwijl Armor Break tenslotte voor verfijndere technieken zorgt om anderen hun uitrusting naar de vaantjes te helpen.

Repliek beïnvloedt moraal

Renown, letterlijk vertaald faam en respect, verdien je door het strijdtoneel als overwinnaar te verlaten en kan gebruikt worden om personages een hogere rank te geven - als ze die zelf tijdens gevechten al verdiend hebben tenminste - of om bevoorrading voor onderweg aan te kopen. Telkenmaal je een van je clangenoten naar een hoger level brengt, kan je twee attribuutpunten uitdelen om een polyvalent legertje samen te stellen. Een goed gepantserde beer die vooraan gepositioneerd wordt, met daarachter langeafstandsaanvallers zoals jagers die met pijl en boog de zwakke puntjes van anderen vinden en hun doel zelden missen. Het moet door een goede samenwerking gebeuren, want zelden is de tegenstand minder krachtig dan wijzelf.

Narratief noemden we dit spel al schitterend en daar wordt extra kracht bijgezet door de hese stemacteurs die de cutscènes ingesproken hebben. De contouren van het verhaal zijn immers al afgebakend, de details van de vertelling worden gedefinieerd door de beslissingen die we maken tijdens het voeren van talloze dialogen. In tegenstelling tot wat wel eens vaker gebeurt, krijgen we niet alle antwoordmogelijkheden terug voorgeschoteld nadat de andere zijn repliek heeft gedaan. De eerste keuze is tevens ook de definitieve en daardoor winnen de gesprekken aan belang. De moraal van de karavaan past zich aan de huidige sfeer aan, dus na een pyrrusoverwinning mogen we ons aan een donderpreek verwachten en dezelfde commentaar volgt nadat we incorrect gehandeld hebben. Het visuele van The Banner Saga verdient ook aandacht, want de handgetekende achtergronden en gedetailleerde personages vergemakkelijken de inspanning die je zal moeten leveren om jezelf in deze game in te leven.

De gevechten zijn vanzelfsprekend op het beurtelingse principe gebaseerd en vergen het nodige inzicht om zonder kleurscheuren te beëindigen.

Doordacht risico

Regelmatig een kamp opbouwen om in alle rust en veiligheid te overnachten, geeft een boost aan de ingesteldheid van de clan en biedt de spelers ook enkele interessante mogelijkheden aan. De trainingstent maakt het eenvoudiger om de juiste tactiek te perfectioneren. De Heroes-sectie is de enige plaats waar er aan de kwaliteiten van de helden kan gesleuteld worden door eerdergenoemde Renown-punten te investeren, maar hou er zeker op reserve om in de kleine stadjes rantsoen te kunnen betalen. Onderweg is er de mogelijkheid om voorraadskasten van vijanden te plunderen, maar soms loopt dat ook erg slecht af.

14/01/2014
9,0
User scoreAl 2 stemmen
4,5

Conclusie van Praga

The Banner Sage is Stoics eerste spel en hopelijk niet het laatste. Deze sfeervolle turn based RPG zal op iedereen een geweldige indruk nalaten. Zowel het uiterlijk als de details zijn tot in de puntjes afgewerkt en je merkt dat de ontwikkelaars niet aan hun proefstuk toe zijn. De game is via Steam verkrijgbaar voor 22,99 euro, maar daar krijg je wel een schitterend verhaal voor in de plaats.
  • Schitterend verhaal
  • Tot in de puntjes afgewerkt
  • Pittige moeilijkheidsgraad