AVICII Invector

8,0

AVICII Invector

"Speel met het volume op 30, een pintje op de salontafel en enkele vrienden in de zetel!"

za 21/12/2019

Het nieuws sloeg vorig jaar in als een bom. Het plotse overlijden van Tim Bergling aka AVICII. De man moest nog 30 worden, was een god binnen de EDM-wereld (Electronic Dance Music) en toch sleepte hij een zware last met zich mee. Het is een zwaar thema en zette mij aan het denken over welke druk er op deze generatie jonge DJ’s wel niet rust. Een van de projecten waar Tim mee bezig was, was een game gebaseerd op zijn muziek. Nu, anderhalf jaar na zijn dood, ziet AVICII Invector het levenslicht op PlayStation 4 als zijnde een passend eerbetoon aan een van de meest succesvolle DJ’s van de voorbije jaren.

Gevarieerde muziekbibliotheek

Er was een tijd dat er bij wijze van spreken elke week wel een of meerdere ritmische games het levenslicht zagen. Denk maar aan de gouden Guitar Hero-tijden en bijhorende DJ Hero-variant. Sinds een aantal jaar blijft het bijzonder stil in dit genre, op enkele uitzonderingen zoals Thumper na natuurlijk. En dat is best jammer, want dit type games is het perfecte tijdverdrijf als je niet veel tijd hebt om met je favoriete hobby bezig te zijn.

Ook AVICII Invector leent zich perfect voor die korte spelsessies waarmee je toch even je gedachten wil verzetten. In totaal zitten er 25 AVICII-songs in de game, met bekende en minder bekende nummers. De grootste hits zijn Hey Brother, Wake Me Up en het postuum verschenen Heaven. Stuk voor stuk allemaal fantastische songs die elk hun eigen karakter en flow hebben.

Flying high

De opzet van AVICII Invector is in zijn basis best simpel. Druk op het ritme van de muziek de juiste knop in en haal op die manier de hoogste score. Gelukkig is de uitwerking wel iets dieper en gevarieerder dat dan. Je neemt de controle over een ruimteschip dat meteen dienst doet als mikpunt waarop je de correcte knoppen moet indrukken. De ondergrond waarop de maatknoppen jouw richting uitkomen is niet enkel vlak, maar je zal ook regelmatig je ruimteschip een slag moeten draaien om zo tegen een van de wanden aan te vliegen.

De opzet van AVICII Invector is in zijn basis best simpel.

Dit geeft het spel een extra diepgang en moeilijkheid. Zeker wanneer je een slag mist, kom je hierdoor snel in de problemen. Gelukkig heb je drie verschillende gradaties in moeilijkheid. De makkelijkste setting is goed te doen en geeft je nog aardig wat tijd om te anticiperen op wat komt. Vanaf de medium setting is het al zaak om de nummers goed uit het hoofd te leren en bij de moeilijkste setting is het hek helemaal van de dam.

Splitscreen fun

De landschappen waar je doorheen vliegt passen perfect bij het spel. Alles ziet er heel futuristisch uit met neon elementen. Toch zijn ze ook subtiel genoeg om er niet door afgeleid te raken. Op de momenten waar je de vaste baan verlaat en een stukje vrij kan rondvliegen, meestal bij de bridge van een nummer, heb je iets meer tijd om rond te kijken. Maar vergeet dan niet door de ringen te vliegen. Want als je er een mist, is je streak naar de haaien. De muziek van AVICII is gemaakt om ervan te genieten in het gezelschap van je vrienden. Het is dan ook goed om zien dat er een split screen multiplayer aanwezig is, waarin je tot vier spelers tegelijk kan spelen.

Dun verhaal

Het is een binnenkopper om te zeggen dat deze game zeker niets voor jou is, als je niks voelt voor dit genre. En dat is best jammer want de elementen die deze game weet toe te voegen om de gameplay interessant te houden, zitten echt wel goed in elkaar. Het aanwezige verhaal, dat verteld wordt aan de hand van korte filmpjes tussen nummers door, heeft jammer genoeg weinig om het lijf. De makers proberden hier onderwerpen als verlies en verdriet in te verwerken, maar slaagden er helaas niet in om deze boodschap goed over te brengen. Het enige wat ik onthouden heb is het feit dat de pilote wel erg verzot is op chocolade…

8,0

AVICII Invector is een mooi eerbetoon aan Tim Bergling. Het is een prachtige interactieve manier om zijn muziek te herbeleven of te ontdekken. De setting is interessant en de extra dimensie die wordt toegevoegd met de verschillende wanden waarop je kunt vliegen, zijn echt goed gebracht. Toch blijft de replay waarde vrij laag, zeker als je geen zin hebt om die ene highscore te blijven proberen verbeteren. Deze game is het leukst met het volume op 30, een pintje op de salontafel en enkele vrienden in de zetel!
  • Strakke gameplay
  • Mooi eerbetoon aan Tim Bergling
  • Alle hits en minder bekende nummers van AVICCI