User scoreAl 9 stemmen
7,10

ATOMEGA

Niet meer dan een vluggertje...

wo 11/10/2017
Gereviewed voor PC door Joeri

Naast grote kleppers ontwikkelt Ubisoft ook games die vergelijkbaar zijn met alles wat je tegenwoordig in de ‘indie-hoek’ kunt duwen. Enkele mooie voorbeelden daarvan zijn pareltjes Child of Light en Valiant Hearts: The Great War, maar ook Grow Home en Grow Up werden door het gamende publiek positief onthaald. Die laatste twee games werden ontwikkeld door Ubisoft Reflections en zij kwamen vorige maand af met hun nieuw project: ATOMEGA.

Het is als fervent PlayStation-aanhanger niet van mijn gewoonte om pc-games te reviewen, maar als een game mijn interesse wekt, durf ik mijn geliefde console wel eens bedriegen. Dat gebeurde dus ook bij ATOMEGA, want Ubisoft bracht de game enkel uit voor pc. Ik zocht naarstig naar toetsenbord en muis op de zolder, stofte beide toestellen grondig af en plaatste me achter de monitor om aan de slag te gaan met het op het eerste zicht vermakelijke ATOMEGA.

Punten belangrijker dan kills

Daar waar je in sommige games met ellenlange en soms belachelijk saaie tutorials om de oren wordt geslagen is dat bij deze first-person arenashooter niet het geval. De gameplay is bijzonder eenvoudig, waardoor het goedje zichzelf uitlegt. In ATOMEGA ga je namelijk aan de slag met een klein blokje -een ATOM - op één map om het op te nemen tegen andere spelers. In deze vorm valt bijzonder weinig te beleven, want schieten lukt nog niet en geraakt worden door tegenspelers evenmin. Het is dus zaak om zo snel mogelijk van vorm te veranderen, want dan kan de actie pas beginnen. Na het opnemen van een stukje massa groeit je personage, neemt het een andere vorm aan en kan je beginnen schieten op de tegenstanders.

In ATOMEGA draait het niet enkel om het maken van kills om als overwinnaar uitgeroepen te worden. Punten sprokkelen zijn net dat tikkeltje belangrijker, al is het neermaaien van vijanden hieraan gelinkt. Zowel door het opnemen van nieuwe blokjes massa als door het doodschieten van je tegenstanders krijg je punten en het is dat wat telt als de klok na acht minuten afloopt. Gedode tegenstanders dienen dan opnieuw te starten in hun eerste vorm, terwijl jij op dat moment nog kubusjes kunt verzamelen om tot bij het eindstadium te komen, en op die manier nog een hoop punten te pakken.

Nieuwe levensvormen

Tussen de vorm waarin je start en de ATOMEGA-vorm vind je nog verschillende fases terug. Zo word je vrij vroeg in de ronde - na het oppikken van genoeg massa - een gorilla, dinosaurus of mens. Hoe groter je personage wordt, hoe logger en vatbaarder je wordt voor vijandelijk vuur. Een voordeel is dan weer dat je meer schade kunt oplopen en meer punten verdient. Het is dus zaak om zo lang als mogelijk een zo groot mogelijke vorm aan te nemen om met de overwinning naar huis te gaan. En hoewel er helaas slechts één map is waarin je tussen vier en acht spelers mee aan de slag kunt, heeft die ene map wel enkele leuke dingetjes. Zo zijn bepaalde plaatsen niet bereikbaar als je te klein bent, terwijl andere plaatsen op hun beurt niet meer bereikbaar zijn als je een te grote vorm hebt aangenomen. Dat zorgt ervoor dat de gameplay tussen de verschillende vormen door verandert.

Eén van de sterktes, en dan meteen ook de reden waarom ATOMEGA door mijn lodderig oog werd opgemerkt, is de grafische stijl. Hoewel ik evenzeer kan genieten van levensechte graphics, ben ik evenzeer verkocht door een aparte grafische stijl die het geheel wat schilderachtig maakt. Helaas valt dat aspect wat in het niets door het wel héél beperkte aanbod aan maps en modi. Van alles slechts één. Wie weet wat de toekomst brengt, maar voorlopig wordt ATOMEGA hier niet direct meer opgestart.

2015
5,8
User scoreAl 9 stemmen
7,10

ATOMEGA is een mooi bewijs dat een concept er geslaagd kan uitzien, maar het resultaat daarbij ook kan tegenvallen. ATOMEGA is op zich leuk door het unieke concept, maar is veel te beperkt door de mogelijkheid om maar op één map aan de slag te gaan. Daarnaast gaat de game vrij snel vervelen omdat er steeds opnieuw hetzelfde van je wordt verwacht. De toevoeging van een nieuwe modus en een extra map zou ATOMEGA geen kwaad doen en misschien zelfs kunnen redden.
  • Aanpassen van je exoform
  • Ideaal om eens tussendoor te spelen
  • Leuke grafische stijl