User scoreAl 14 stemmen
7,2

Astro Bot: Rescue Mission

De beste PlayStation VR-game

za 17/11/2018
1 reacties

Als fervente PlayStation-speler word je langs alle kanten verwend. Aan de ene kant heb je console-exclusieve spellen als Red Dead Redemption 2, terwijl je aan de andere kant getrakteerd wordt op PlayStation-exclusieve games. Daar komt nog eens bij dat er op regelmatige basis games gelanceerd worden voor de VR-headset van het Japanse bedrijf, wat maakt dat je het aantal games moeilijk kan volgen. Ook ik heb het vlaggen, al maakte ik graag tijd voor het schitterende Astro Bot: Rescue Mission.

Ik weet het, Astro Bot: Rescue Mission dateert reeds van vorige maand, maar toch wil ik jullie de review van dit pareltje niet onthouden. Want laat me nu al verklappen dat de PlayStation VR-exclusieve game minstens even goed is als het zopas verschenen Spyro Reignited Trilogy. Laat me eerlijk zijn dat ik dat niet had verwacht, want je kon destijds al een deeltje proeven van het Astro Bot-avontuur. Samen met de release van de PlayStation VR zelf kon je ook PlayStation VR Worlds kopen. Deze set van vijf kleinere games liet je proeven van het VR-aspect, waaronder het redden van robotjes in een erg kleurrijke 3D-wereld. En net als London Heist ergens volgend jaar een volwaardige game krijgt, was Astro Bot: Rescue Mission dit jaar aan de beurt. Helemaal terecht, zo blijkt.

Reddingsmissie

Laat me nu al verklappen dat zelfs de grootste Nintendo-fans deze PlayStation VR-exclusieve game zullen smaken, want de game doet qua uitstraling wel erg denken aan games zoals Super Mario Galaxy. Het is minstens even kleurrijk en grafisch prachtig vormgegeven en ook de gameplay heeft enkele gelijkenissen. Net zoals in de Mario-games verzamel je muntjes en reken je af met diverse, leuk vormgegeven vijanden. Het hoofddoel is echter iets anders. Deze keer bleef een of andere blonde del achterwege, terwijl er per level wel acht schattige robotjes gered moeten worden. Deze vind je meestal goed verborgen of op de moeilijk bereikbare plaatsen. Hen redden doe je door hen een schop onder hun kon te geven, waarna ze in je DualShock 4-controller duiken.

Hoe ze daar beland zijn? Ergens in een of ander ruimtestelsel kijken tientallen robotjes uit naar de verschijning die een VR-bril op zijn hoofd heeft, tot er een UFO met een groene alien hun baan kruist. Hij trekt het ruimteschip uit elkaar, terwijl de tientallen robotjes alle kanten op vliegen. Slechts eentje blijft erover, en daarover krijg jij de controle om je vriendelijke kompanen te redden. Een erg leuke openingsscène dus, waarbij jij getuige bent vanop de eerste rij. De setting is er direct mee gezet en het wordt al snel duidelijk wat je belangrijke taak is: de witblauwe gevallen redden uit hun benarde situaties, verspreid over verschillende wereld die op hun onderverdeeld zijn in talrijke levels.

Goede verstoppers

Wie denkt dat de verstopte robotjes altijd eenvoudig te vinden zijn, heeft het goed mis. En hier komt het VR-element wel héél goed naar voren. Gedurende de levels zit je continu naar links, rechts, boven en onder te kijken, om toch maar geen vriendje over te slaan. De ene keer zitten ze verstopt onder een zandkasteel, terwijl ze de andere keer op hoger gelegen regionen staat te zwaaien en dan moet jij maar een manier vinden om er te geraken. En dan is het zaak om niet de dieperik in te vallen, want sommige sprongen zijn best verraderlijk, zeker aangezien je zicht in de hoogte soms beperkt is. Daarnaast zie je snel iets over het hoofd, wat ervoor zorgt dat je het einde van het level bereikt terwijl nog ergens robotjes verstopt zijn.

Astro Bot: Rescue Mission verrast je op een aantal manieren.

Een echte superheld wordt Astro Bot trouwens niet, want daarvoor kan hij te weinig. Meer dan springen, zweven en kloppen met zijn vuisten zit er niet in. Maar daar brengen enkele kisten soms verandering in. Zo krijg je in bepaalde levels een haak waarmee je over grote openingen kunt komen en word je in andere levels voorzien van een soort waterpistool waarmee je het een en ander nat kunt spuiten. Daarnaast is het kleine geval ook erg goed in zwemmen. Mijn mond viel letterlijk open bij het betreden van het eerste waterlevel, met tientallen kleurrijke planten, vissen, haaien, dolfijnen en nog veel te veel om op te noemen. Het is een van de mooist vormgegeven spellen die ik al heb gezien.

De beste PS VR-game!

Het is nu al duidelijk dat Astro Bot: Rescue Mission een steengoede game is en ergens wel uitblinkt in zijn eenvoud. Het zijn de prachtige levels en het intuïtief gebruik van virtual reality die het hem doen. En daar komen dan nog eens de onvergetelijke baasgevechten bij. Een gorilla waarbij de je tanden uit zijn mond doen kloppen hebben enkele keren mijn mondhoeken naar boven doen bewegen. En het spel heeft op dat vlak nog een pak meer in petto voor de speler. Daarnaast kan je ook kiezen om uitdagingen te voltooien en deze verlengen de speelduur zonder geforceerd aan te voelen. Zelden vind ik uitdagingen een meerwaarde, maar Astro Bot: Rescue Mission toont hoe het moet. Een ware VR-topper zeg maar. Zoniet de beste!

01/01/1995
9,0
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Astro Bot: Rescue Mission is de beste PlayStation VR-game die je nu kan vinden. Het toont wat virtual reality in zijn mars heeft, zonder de speler een ongemakkelijk gevoel te bezorgen. De diverse werelden zijn prachtig, de baasgevechten om te gieren en de gameplay staat gewoon honderd procent op punt. Mocht je de game nog niet aangeschaft hebben: onmiddellijk doen! Nu voor amper 25 euro te vinden in de PlayStation Store!
  • Prachtig vormgegeven levels
  • Zoeken naar de robotjes is erg plezant
  • Wel héél schattig allemaal