Astral Chain

8,5

Astral Chain

"Waar Platinum Games in uitblinkt, is natuurlijk de actie"

vr 30/08/2019
Gereviewed door Marjolein

Ontwikkelaar Platinum Games scheerde eerder al hoge toppen met hits als Bayonetta en NieR:Automata. Met Astral Chain beloven ze opnieuw flitsende actie te brengen waardoor de verwachtingen natuurlijk hooggespannen zijn. Terecht?

In de verre toekomst is de mensheid er slecht aan toe. De Aarde is zo goed als onbewoonbaar geworden, met uitzondering van de Ark, een enorme stad gebouwd op een eiland. Geheimzinnige portalen zijn plots verschenen waardoor kwaadaardige chimera’s vanuit een andere dimensie onze wereld binnendringen. Om deze chimera’s de baas te kunnen, werd er een speciale eenheid opgericht binnen de politie genaamd Neuron.

Als nieuwe Neuron agent ga je samen met Akira, je tweelingbroer of –zus (afhankelijk van welk personage je kiest om zelf te spelen) aan het werk. Uniek voor deze agenten is dat zij als een van de weinigen toegang hebben tot een Legion. Een Legion is een getemde chimera die aan hen verbonden is met een Astral Chain en dient zowel als wapen als partner.

Gotta catch ‘em all

Naast je allereerste Legion krijg je na verloop van tijd de controle over nog enkele andere Legions. De verschillende Legions hebben elk hun eigen vaardigheden die ook buiten combat van pas komen. Bijvoorbeeld de ene Legion kan doelwitten op afstand raken met pijlen terwijl de andere zware objecten kan opheffen en gooien. Daarnaast heeft elk Legion een Skill Tree waarop je nieuwe vaardigheden en buffs kan vrijspelen.

Waar Platinum Games in uitblinkt, is natuurlijk de actie.

Tussen missies door kan je gebruik maken van allerlei faciliteiten in het hoofdkwartier. Qua customization is er veel mogelijk, van jezelf allerlei outfits in diverse kleuren geven, je wapen upgraden, je haarstijl veranderen tot je Legion een nieuw kleurtje geven.

Snel en flashy

Waar Platinum Games in uitblinkt, is natuurlijk de actie. Ook in Astral Chain is de combat snel en flashy, met een mix van ontwijken, aanvallen,  en je verscheidene Legions juist gebruiken. Dat lijkt misschien bedriegelijk simpel, zonder ingewikkelde combo’s en eindeloze mogelijkheden, maar het voelt uitermate bevredigend. Alles gebeurt in hoog tempo en niet elke aanpak werkt voor elke vijand, waardoor je je strategie op tijd en stond zal moeten aanpassen.

In feite speel je met twee personages tegelijkertijd, en da’s even wennen. Het voelt in het begin niet intuitief om zowel je personage als je Legion tegelijkertijd te besturen, vooral niet tijdens een gevecht. Gelukkig valt je Legion wel automatisch aan, dus je kan hem best even zijn ding laten doen als het nodig is. Je kan hem manueel besturen, terug naar jou toe trekken of op de vijand afsturen, maar het leukste aan je partner hebben, is de Astral Chain zelf gebruiken. Zo kan je de Astral Chain gebruiken om afstormende vijanden tegen te houden of vijanden vast te binden.

Met goede timing kan je speciale Sync Attacks activeren en bovendien heeft je Legion zelf nog speciale vaardigheden of aanvallen ter beschikking. Je eigen wapen, de X-Baton, geeft je ook extra variatie doordat het van vorm, zoals een zwaard of geweer, kan veranderen met een enkele druk op de knop.

Politieagent spelen

Astral Chain omschrijven als simpelweg een actiespel doet het niet alle eer aan. Naast vijanden in mootjes hakken komt er ook politiewerk bij te kijken. Gelukkig geen verkeer regelen, maar wel zaken oplossen. Zo moet je aanwijzingen verzamelen door getuigen te ondervragen en plaats delicten in detail te onderzoeken. Met de IRIS kan je verborgen hints zien die voor het blote oog niet zichtbaar zijn, en je Legion kan je gebruiken om onder andere mensen af te luisteren en sporen die naar de dader leiden te vinden.

Onderweg kom je allerlei optionele missies tegen, zoals vechtende burgers uit elkaar halen of drugsdealers achtervolgen en arresteren. Niet alleen geeft dit een mooie afwisseling, het biedt ook een beter beeld van de wereld waardoor je verder meegesleept wordt in het verhaal.

Er zijn punten afgetrokken vanwege enkele mankementen.

Regelmatig duik je door portalen die je meenemen naar de Astral Plane en je zal hier dus veel tijd spenderen. Visueel is het een saaie omgeving die snel repetitief wordt. Alles ziet er praktisch hetzelfde uit - alsof iemand sangria heeft uitgekotst over zwarte Tetris blokken -, en zonder kaart is het wel eens verwarrend om uit te vissen uit welke richting je nu eigenlijk kwam.

Qua gameplay is er gelukkig wel meer variatie dankzij puzzels waarbij je de juiste Legion moet aanwenden afhankelijk van de situatie. Hier komt er ook weleens een vleugje platforming bij te kijken via Chain Jumps. Je Legion kan jou naar zich toe trekken om afstanden te overbruggen, wat cool klinkt in theorie, maar in de praktijk beland je vaker dan verwacht in de afgrond.

8,5

Er zijn punten afgetrokken vanwege enkele mankementen, maar de bizarre combo van futuristische politieagent spelen, puzzels oplossen en vijanden te lijf gaan met sci-fi Pokémon zorgt voor een prima game.
  • Flitsende actie
  • Goede afwisseling tussen onderzoeken, puzzels oplossen en vechten
  • Besturing is wennen