Asterix: De Romeinse Lusthof

4,5

Asterix: De Romeinse Lusthof

De Galliërs stellen teleur

ma 01/12/2014
Gereviewed voor 3DS door Michael

René Goscinny en Albert Uderzo zijn helden. Ze sloegen in 1959 de handen in elkaar om de legendarische Asterix-stripverhalen neer te pennen en vorm te geven, maar de laatste jaren werd het onverwacht stil rondom de inwoners van Caesars enige obstakel richting heerschappij in West-Europa. De Galliërs maakten vorige week echter hun heropwachting in Asterix: De Romeinse Lusthof, een 3D-film waarvan wij het gelijknamige Nintendo 3DS-spel onder handen namen.

Laat je niet misleiden: Asterix: De Romeinse Lusthof is dan wel de titel van de animatiefilm die dezer dagen in de bioscoopzalen wordt getoond, maar zowel de film als deze game zijn op het gelijknamige stripverhaal uit 1971 gebaseerd. Doorgaans beginnen angstzweetvijvers op te duiken wanneer videogames verschijnen waarvan het verhaal uit een film komt, maar misschien is er deze keer dus hoop… Heel misschien? Neen, eigenlijk niet. Het spel stelt op allerlei vlakken teleur en is alleen voor erg jonge kinderen geschikt die niet al te kritisch zijn voor het amusementsmateriaal waarmee ze hun druilerige zondag moeten opvullen.

Alweer?

Asterix en Obelix beleven doorgaans leuke avonturen waarbij ze niet op een vuistslag richting een Romein meer of minder kijken, maar ditmaal lijken ze echt in een benarde situatie terecht te komen. Caesar heeft een architect de opdracht gegeven een luxueus complex rondom het Gallische dorpje van onze vrienden uit de grond te stampen. Daar gaat heel wat bosontginning mee gepaard en dat is niet naar de zin van Idefix, het trouwe hondje van de kolossale Obelix. Aan de hand van minigames, die telkens door enkele tergend trage laadschermen worden afgelost, moet Idefix’ nachtmerrie ongedaan gemaakt worden en daarvoor zijn meerdere oplossingen mogelijk.

Om het verhaal niet te spoilen, gaan we niet dieper ingaan op het verdere verloop van Asterix: De Romeine Lusthof, maar wees jezelf ervan bewust dat je geen vloeiend avonturenspel voor de kiezen zal krijgen. Elke maatregel die de Galliërs treffen om de Romeinse ideeën te dwarsbomen, resulteren in opdrachten voor jou als speler: twintig everzwijnen vangen, dertig Romeinse soldaten knock‑out meppen of honderd keer ‘whack-a-mole’ op hun schilden succesvol afronden: repetitieve gameplay loopt als rode draad doorheen de twee uur en een kwartier die je nodig hebt om het spel af te ronden.

Zo kort?!

Inderdaad, na amper 135 minuten amusement (en irritatie omdat je voor de vierde keer dezelfde minigame moet voltooien) hebben de Galliërs zichzelf als heersers over de Romeinen uitgeroepen. Een teleurstellende vaststelling die bovendien het resultaat van herhaling is; het stripverhaal wordt tot op de letter gevolgd en wanneer de ontwikkelstudio een kans ziet om nogmaals eenzelfde spelletje op de spelers af te vuren, doen ze dat ook gewoon.

Hebben we dan geen enkele positieve feature in Asterix: De Romeinse Lusthof aangetroffen? Gelukkig wel: uitgezonderd het 3D-effect, dat geen meerwaarde biedt, worden alle functies van de 3DS-handheld bij de game betrokken. Het aanraakscherm is continu belangrijk en de stylus vergemakkelijkt de opdrachten die je daarop moet uitvoeren. Swipen alsof je leven ervan afhangt is niet zelden nodig en mede daarom vermoeden we dat dit spelletje voor jongere kinderen wellicht wél de nodige aantrekkingskracht zal hebben. De enige barrière is dan natuurlijk een mama of papa vinden die daarvoor veertig euro wil neertellen…

4,5

Wij zijn teleurgesteld. Jawel, Asterix, Obelix, Idefix, Panoramix, enzoverder: van jongs af aan volgden we hun mythische avonturen op de voet en ditmaal wilden we maar al te graag het verhaal van De Romeinse Lusthof interactief beleven. Veertig euro voor 2u15 gameplay is echter ‘zot veel’ en de gameplay is bovendien in die korte tijdspanne erg repetitief. Een spijtige zaak; hopelijk oogst de animatiefilm, die overigens van Belgische makelij is, betere kritieken.
  • De gekende humor
  • 3DS-features worden gebruikt
  • Amper 135 minuten durend verhaal