Assetto Corsa Competizione

6,0
0

Assetto Corsa Competizione

Consolespelers met een stuurwiel, en waarom niet ook een raceseat, in huis halen halen telkens opgelucht adem als er weer eens een nieuwe racegame in de rekken komt te liggen en dat kostbure stuurtje nog eens kan worden bovengehaald. Bij het verschijnen van Assetto Corsa Competizione slaakten ook wij een zucht en stoften we onze Playseat, inclusief Thrustmaster T300 RS, maar al te graag af, klaar om het asfalt te trotseren.

Professioneel racen in droombolides

De Italiaanse ontwikkelaar Kunos Simulazioni kwam enkele jaren geleden op de proppen met Assetto Corsa en schotelt ditmaal Assetto Corsa Competizione voor waarin de focus ligt op het Europese GT3-kampioenschap. Meteen komt een van onze stoutste dromen uit: we mogen onze eigen carrière starten en racen met een Lamborghini Huracan.

Op de verschillende circuits leren we het monster temmen, weliswaar niet zonder slippertjes of het nodige over- en ondersturen, maar gelukkig zijn er voldoende assists aanwezig om ons op de goede weg te helpen. Alles correct instellen zal tevens broodnodig zijn wanneer je met een stuurwiel zou spelen, gezien de presets niet automatisch worden aangepast. Gelukkig hoef je – hoewel we het anders gewoon zijn bij simracers – niet teveel te prutsen en zoef je binnen de kortste keren over het asfalt naar de eerste plaats. Wie consistent rijdt, wordt beloond.

Oorgasme

Bij simracers zijn de kleinste details nodig om je zo goed mogelijk te kunnen inleven en gelukkig had Kunos Simulazioni daar ook oor naar. Het voorzag officiële teamnamen, wagens met correcte liveries waarbij de kleinste details werden nagemaakt en het scande de circuits voor de game in om een waarheidsgetrouw beeld te kunnen scheppen.

Op het vlak van puur racen houdt Assetto Corsa Competizione stand.

De verschillende geluiden die de exotische racebolides maken, zijn van ongekend realisme; van de uitlaat tot het kraken van het metaal. Een echt ‘oorgasme’ en iets wat echte puristen zal kunnen smaken. Of je dan de 24u van Spa wil narijden of het liever houdt op een korte competitie; op vlak van puur racen houdt Assetto Corsa Competizione stand.

Op het vlak van puur racen houdt Assetto Corsa Competizione stand.

Voelt aan als DLC

Het verbaasde me na verloop van tijd dat bij het spelen van Assetto Corsa Competizione de game eigenlijk weinig om het lijf heeft. Er zijn 24 wagens en 11 circuits in de game, waarbij je – afhankelijk van je ingestelde racelengtes – relatief snel zowel een kampioenschap als de carrièremodus kan doorlopen. Heb je geen intentie vervolgens online telkens de snelste tijd te willen neerzetten of aan – weinig originele – special events deel te nemen, dan begint het raceschoentje wel aardig te knellen. Voor 40 euro hadden we veel meer verwacht, vooral als je weet dat er reeds betaalde DLC is aangekondigd waarbij er extra wagens en circuits worden geïntroduceerd. We hadden deze er graag al bijgekregen of Competizione eerder als uitbreiding gezien.

Onafgewerkt

Een racegame (en dan vooral sim racer) ontwikkeld voor pc porten naar console, bleek in het verleden voor de Italianen geen sinecure en ook nu rijdt Assetto Corsa Competizione geen vlekkeloos parcours. De game is gebouwd met de Unreal Engine 4 onder de motorkap, maar krijgt alsnog te kampen met framerate drops onder de 30fps, freezes tijdens het racen, crashes naar het hoofdmenu, grafische bugs waarbij wagens door elkaar glitchen of men in de pits begint te zweven, een achteruitkijkspiegel waarbij je alle pixels kan tellen en noem maar op. De game hangt met bouten en moeren aan elkaar, maar men vergat duidelijk alles met de juiste sleutel vast te schroeven.

06/25/2020
6,0
0

Conclusie van Johan

Mits wat meer tijd, Italiaanse passie én liefde kon Assetto Corsa Competizione ongetwijfeld een betere racegame geworden zijn. Helaas voelt de game té onafgewerkt aan, vinden we te weinig content in de game terug voor onze zuurverdiende centen en rest ons de simracer echt enkel aan te raden voor wie zijn stuurwiel nog eens van onder het stof wil halen om eens iets anders te spelen.
  • Waarheidsgetrouwe simulatie
  • Aanwezige licenties
  • Carrièremodus