User scoreAl 4 stemmen
8,9

Assassin's Creed: The Rebel Collection

"The Rebel Collection biedt twee van de beste titels die de serie kent"

di 17/12/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

De feestdagen staan voor de deur en ome Ubi brengt pakjes. Ook zo voor de Nintendo Switch (Lite) gamers die een goed spelletje Assassin’s Creed wel lusten. Assassin’s Creed: The Rebel Collection biedt twee van de beste titels die de serie kent. Maar is deze bundel ook effectief een plekje onder jouw kerstboom waard? Even een van je welles-nietes om je in jouw aankoop te helpen.

Twee Assassin’s Creed-toppers

Hou je van een goede deal? Dan is €50 voor twee Assassin’s Creed-games, inclusief twee DLC’s en een handvol exclusieve content een plek op jouw koopjesradar waard. Assassin’s Creed IV: Black Flag was na een eerder teleurstellend Assassin’s Creed III een klepper van formaat en Assassin’s Creed: Rogue is -naar mijn bescheiden mening- één van de meest ondergewaardeerde titels in de reeks. Een game over piraterij, DLC over co-ster Adawalé en een spel over een Tempelier. Samen goed voor om en bij de 35 uren spelplezier. Reken daar gemakkelijk 20 uur bij als je alle randactiviteiten ook plant af te vinken.

Je houdt van bootje varen

Als er één ding is dat deze twee games en DLC verbindt, dan is het het rondvaren in de Amerikaanse wateren. Black Flag introduceerde voor de eerste keer in de reeks de mogelijkheid het roer van een heus (piraten)schip vast te nemen. De combat die erbij hoort, het plunderen van andere schepen en het verkennen van de vele kleine eilandjes in de Caraïben, hoort er natuurlijk ook bij.

Assassin’s Creed: Rogue is -naar mijn bescheiden mening- één van de meest ondergewaardeerde titels in de reeks.

En nee, dit aspect van de game is geen gimmick! Meer zelfs: je zou kunnen zeggen dat naast het gebruikelijke Assassin’s Creed geklauter en geklim, de stukken op zee het beste zijn wat de game te bieden heeft. Geniet jij van de woeste zee en de nodige shanties die de sfeer erin houden? Dan kun je in deze twee games gerust jouw hartje ophalen.

Assassin’s Creed-a-gogo

Needless to say is het grootste voordeel van de Switch dat je games waar en wanneer je maar wil kan spelen. Blijkbaar is Assassin’s Creed het type game dat zich extra goed verleent tot het soort korte on-the-go speelsessies waar handheld consoles ideaal voor zijn. Even wat torens synchronizen, enkele Animus Shards traceren en vangen, dan nog wat piraten bevrijden, de typische Ubisoft checklist-gameplay die deze reeks zo iconisch maakte, past perfect op de Switch. Ideaal dus, voor zij die de game op eindejaarsreis, trein, tram of bus willen spelen. Van de technische problemen die de Switch-port van Assassin's Creed III plaagden, is er in dit geval overgens geen sprake. 720p gameplay in handheld en 1080p in docked, valt goed te genieten aan een stabiele 30 frames per seconde.

Old school Assassin’s Creed

Hoe je het ook draait of keert, de aanpak van Ubisoft tot en met Assassin’s Creed: Syndicate voor deze mooie reeks, was niet bepaald ideaal. Jaarlijks een nieuwe game met een nieuw verhaal, maar niet noodzakelijk echt vernieuwende spelelementen (gimmicks even buiten beschouwing gelaten). Hoewel er in tijden van Black Flag nog niet echt sprake was van AC-moeheid, ben ik intussen die klassieke formule toch wel beu gespeeld. Als je al veel klassieke Assassin’s Creed-titels speelde, kan het dus zijn dat je uit deze port niet veel voldoening zal halen.

Op technisch vlak is er niet meteen een reden om deze port in huis te halen.

Heb je de serie pas in tijden van Origins en Odyssey leren kennen, verwacht dan een meer rigide gameplaysysteem dat een pak meer ‘video game’ aanvoelt en een tikje minder ‘epic historic adventure’. Een gewaarschuwd man is er nu eenmaal twee waard.

Hier en daar een glitch

Tja, het is en blijft Assassin’s Creed. Hoewel deze The Rebel Collection een pak vlotter draait dan de Assassin’s Creed III-port van eerder dit jaar, blijven er schoonheidsfoutjes opduiken. Muren waar je op wil lopen waar je uiteindelijk half doorheen clipt, of AI van vijanden die glitcht en je oliedom voorbij loopt. Het valt me tevens op dat het free runnen in deze games relatief stroef verloopt vergeleken met de hedendaagse AC-titels. Zo springen de personages niet altijd de richting uit die ik wil, kruipen ze tijdens het lopen soms op muurtjes waar ik eigenlijk langs wilde lopen, en grijpen ze niet altijd meteen de richel waar ik heen wil. Dat is geen dealbreaker, maar wel een aanpassing als je de current gen Assassin’s Creed controls gewend bent.

De game ziet er elders een pak beter uit

Tenzij je echt helemaal gebruik wil maken van de portabiliteit van de Switch, is er op technisch vlak niet meteen een reden deze port in huis te halen. De bundel ziet er eerder last-gen uit met drabberige textures en een relatief korte draw distance. Zeker wanneer je docked speelt, valt op hoe voornamelijk Black Flag niet meteen mooi ouder geworden is. Op het kleine handheld-scherm van de console valt dat gelukkig al bij al goed mee. Games als deze op je Switch spelen doe je dus voor dezelfde reden als dat je games als pakweg DOOM of The Witcher 3: The Wild Hunt op Nintendo’s console zou spelen. Voor de mogelijkheid te spelen waar je maar wil. Als dat niet jouw plan is, dan speel je beter op een iets krachtiger platform.

29/10/2013
8,0
User scoreAl 4 stemmen
8,9

Heb je nog eens zin in een goede oude Assassin's Creed-game? Of ben je eerder op zoek naar een ideaal spel voor korte gamesessies onderweg? Dan is The Rebel Collection zeker een aanrader. Deze collectie biedt twee van de beste classic Assassin's Creed-games met alles erop en eraan. Dat de visuals er wat minder strak uitzien dan op de current-gen evenknieën van de individuele games, moet je er echter wel bij nemen, al lijkt dat me eerder evident, gezien het platform.
  • Twee Assassin's Creed-toppers voor een correcte prijs
  • Naval combat blijft top
  • Assassin's Creed-gameplay verleent zich goed tot gaming on-the-go