8,6
User scoreAl 5 stemmen
8,6

"Een must voor iedereen die Origins heeft aangeschaft."

do 15/03/2018
Gereviewed voor PS4 door Yannick

Assassin's Creed Origins-fans worden de laatste tijd verwend en Ubisoft heeft de stroom aan content voor de game nog niet stopgezet. Na een uitgebreid hoofdverhaal en een voldoenende eerste uitbreiding krijgen we onmiddellijk een tweede DLC op ons bord geserveerd, ditmaal met de klemtoon op de Egyptische mythologie en de vloek van de farao's.

Assassin's Creed Origins: The Curse of the Pharaohs één keer opstarten is genoeg om te beseffen dat deze uitbreiding het over een andere boeg gaat gooien. Voor het eerst in Origins wordt er zowel wat betreft het verhaal als gameplay gegraven in de Egyptische mythologie, en maakt de game plaats voor surrealisme in deze anders realistische tentoonstelling van het oude Egypte. Door het weghalen van bepaalde artifacts heerst er een vloek en herrijzen de farao's uit de dood om onheil te verspreiden.

Vleugjes surrealisme zijn geniaal

Bayek krijgt vervolgens de taak om in het nieuwe stadje Thebes de oorzaak van deze vloek te ontdekken en deze uiteindelijk op te heffen. Makkelijk wordt het niet, aangezien iedere Shadow of a Pharaoh behoorlijk pittige en intense duels oplevert. Nefertiti is dankzij haar dual swords een snelle tegenstander die je weinig opportuniteit geeft om adem te halen, terwijl Toetanchamon met z'n lompe hamer net genadeloze klappen uitdeelt waar je niet snel van herstelt.

De meest fascinerende momenten van de DLC zijn degene waar je de afterlife betreedt die verstopt zijn in de tombes van deze pharaohs. Elke van deze surrëele omgevingen is beeldschoon, maar kent ook een boeiend thema die ze enorm memorabel maken. De Arhu-omgeving die je in de tombe van Nefertiti vindt, is een sfeervol en kleurrijk natuurgebied waar zwevende schepen over het gras varen en waar je reuzeschorpioenen mag bestrijden. Aan de andere kant kom je bij Toetanchamon terecht in de werkelijke Duat waar volgens de mythologie mensen na hun dood veroordeeld worden. Dit zijn niet alleen de hoogtepunten van The Curse of the Pharaohs, maar ook van de volledige game.

Flinke brok content

Deze tweede uitbreiding verhoogt de level cap ook met tien, waardoor het ook net wat langer is dan z'n kleine broertje. Helaas is het progressiesysteem hier wat minder goed uitgewerkt, aangezien de main quests onderverdeeld zijn in objectieven die eigenlijk als aparte quests fungeren. Hierdoor krijg je pas de grote hoeveelheid ervaringspunten van een main quest als je al deze andere quests hebt vervolledigd. Het gevolg hiervan is dat het grinden hier en daar wat trager gaat.

27/10/2017
8,6
User scoreAl 5 stemmen
8,6

Assassin's Creed Origins: The Curse of the Pharaohs is een fantastische uitbreiding die de meest memorabele momenten in de hele game voorschotelt. Het is een gedurfde uitbreiding die hier en daar wat surrealistische fantasy-aspecten geslaagd aan de Assassin's Creed-ervaring toevoegt en bovendien enkele van de meest gevarieerde en intense gevechten voorschotelt. Een must voor iedereen die Assassin's Creed: Origins heeft aangeschaft.
  • Interessante duik in Egyptische mythologie
  • Vleugje surrealisme
  • Variërende vijandsoorten