8,6

Assassin's Creed Origins

Origins doet wat moet!

vr 27/10/2017
Gereviewed door Yannick
2 reacties

De tijd vliegt. Het voelt aan alsof  het gisteren was dat we voor het eerst in het universum van Assassin's Creed stapten op onze toen nog gloednieuwe PlayStation 3- en Xbox 360-consoles, maar toch is het alweer tien jaar geleden. In al die tijd is de franchise z'n momentum beginnen verliezen en begonnen de recentere delen aan kwaliteit in te boeten, en telkens meer en meer als een herhaling aan te voelen. Na een jaartje van bezinning keert Ubisoft terug met Assassin's Creed Origins, een wedergeboorte zeg maar die de franchise op een nieuwe, frisse en andere manier nieuw leven wil inblazen.

Assassin's Creed Origins vertelt het verhaal van Bayek, een gloednieuwe assassin, die als Medjay fungeert in het exotische Egypte. Een Medjay heeft als taak de bevolking te beschermen tegen allerlei onheil. Verder heeft Bayek nog één groot doel voor ogen, en dat zijn de leden van de Order één voor één te vermoorden op de brutale wijze die ze in zijn ogen verdienen. Via een intelligent flashback-segment vroeg in de game wordt de reden duidelijk waarom Bayek en zijn vrouw Aya het zo belangrijk vinden om deze vendetta te achtervolgen.

Het hoofdplot is in essentie niet veel diepgaander dan dat, maar de reis is interessanter dan de bestemming. In z'n zoektocht naar alle verschillende Order-leden komt Bayek allerlei interessante personages tegen, waaronder Cleopatra, Julius Caesar, een bende Galliërs en veel meer memorabele personages. Assassin's Creed Origins legt niet veel klemtoon op het Animus-gebeuren, al is het wel aanwezig. Heel af en toe krijg je momenten dat je uit de Animus stapt en met Layla een beetje rond kan lopen, maar het is duidelijk dat de klemtoon van het hoofdverhaal wordt gelegd op Bayek en consoorten. Het verhaal zelf kan zich niet meten aan de betere delen in de franchise zoals Brotherhood, maar er zitten genoeg twists en boeiende personages in verweven om het van begin tot het eind interessant te houden.

Maak kennis met de nieuwe protagonist, Bayek.

Weergaloos Egypte

Een van de grootste troeven van Assassin's Creed Origins is z'n setting. Het Oude Egypte is niet alleen een zeer rijke en sfeervolle setting, maar het past ook gewoon perfect bij Assassin's Creed. Origins slaagt er weergaloos in om het potentieel van deze setting volledig waar te maken in z'n wereld. De wereld in deze game is kolossaal en Ubisoft slaagt erin om ieder gebied op z'n eigen manier boeiend te maken om te verkennen. Uiteraard zitten er veel woestijnen in deze game, maar niet al deze woestijnen zijn simpelweg kilometers heuveltjes aan zand. Hier en daar zal je een pyramide of sfinx tegenkomen die je via verstopte gaten kan binnendringen en als Nathan Drake kan plunderen voor schatten. Tijdens je sfeervolle wandeltochten in de woestijnen kan je ook stoten op zandstormen die het kleurenpalet van de game omgooien en je gezicht versperren of fata morgana's waarin bepaalde omgevingselementen verschijnen en na een paar seconden weer verdwijnen.

Een van de grootste troeven van Assassin's Creed Origins is z'n setting.

Buiten woestijnen heb je ook enkele steden zoals Siwa, Alexandrië en Memphis. Deze voelen in typische Assassin's Creed-wijze heel levendig aan met NPC's die je soms komen lastigvallen met grappige verhaaltjes of kinderen die tikkertje spelen terwijl jij aan een shop nieuwe wapens aan het kopen bent. Je hebt ook weelderige savannes waar wat meer wilde beesten rondlopen en uiteraard ook de Nijl waar je vredig op kan varen met de verschillende bootjes. Het totaalpakket schotelt een zeer diverse en fascinerende wereld voor die de moeite loont om volledig uit te kammen.

Overal is wat te beleven

Wat daaraan bijdraagt zijn de talloze side activities die je verspreid over de wereld kan vinden. Net als in The Witcher zal je op je kaart vraagtekens terugvinden waar bepaalde events kunnen verstopt zijn als tombes, kampen van bandieten of ruïnes met schatten bijvoorbeeld. Deze locaties verkennen levert ervaringspunten op die je nodig zal hebben om in level te stijgen. Een andere manier om ervaringspunten bijeen te sprokkelen is sidequests vervolledigen. Deze bieden meestal een interessante achtergrond in de Egyptische lore, maar zijn qua objective vaak in een bepaalde soort categorie te steken. De sidequests in deze game laten je onder andere bandieten afslachten, bepaalde mensen redden, jagen op dieren of verdachte locaties onderzoeken à la The Witcher. Sommige zijn iets meer memorabel dan de andere, zoals eentje waarin je een dronken man van een bende krokodillen moet redden waarna deze vrolijke kerel met de blote vuist meehelpt een bende storende bandieten kopje kleiner te maken.

Echt interessant wordt het wanneer je de hoofdmissies begint te doen en de verschillende personages leert kennen.

De meeste zijn jammer genoeg te kort en oppervlakkig om een blijvende indruk achter te laten, al zijn ze meestal wel vermakelijk en divers genoeg om je er een paar uur mee bezig te houden. De hoofdmissies is waar je pas echt interessante dingen zal beleven. Je hoofdmissies bevatten een uitstekende hoeveelheid aan variatie en onvoorspelbare objectieven, zoals bijvoorbeeld het verslaan van enkele zeer memorabele eindbazen. Ik genoot ook heel erg van een missie waarin Bayek een soort ayahusca inneemt en in een zeer epische trip beland.

Geperfectionneerd vechtsysteem

Wellicht de meest opvallende aanpassing aan Origins is het vechtsysteem. Weg is het simplistische countersysteem waarin je meestal met een welgetimede druk op de knop hier en daar wel kon zegevieren. In plaats daarvan krijgen we een systeem dat wederom veel wegheeft van dat uit The Witcher. Je aanvallen goed timen is nog steeds essentieel, maar ditmaal blijven de tegenstanders niet passief staan tot je iedere bandiet één voor één geveld hebt. Hierdoor wordt ontwijken en blokkeren belangrijker dan ooit en moet je altijd zien de beste uitrusting aan te hebben. Aan het begin zal je hoe dan ook redelijk veel game over-schermen te zien krijgen. Dat verandert geleidelijk aan eenmaal je wapens hebt gevonden die je fijn vindt werken en het systeem wat meer ingezonken is.

Wellicht de meest geslaagde aanpassing aan Origins is het vechtsysteem.

De uitdaging, diversiteit aan wapens en de brutale finishers zijn de voornaamste elementen die de combat zeer vermakelijk maken. Voor close combat kan je opteren voor zwaarden, speren, hamers en zelfs dual swords die stuk voor stuk hun eigen voordelen en nadelen hebben. Dual swords zijn enorm snel en bouwen snel je superaanval op, waardoor deze handig zijn als je een één-tegen-één gevecht hebt met een niet al te verdedigende tegenstander. Omgekeerd zijn zware wapens als hamers net handig om meerdere tegenstanders tegelijk aan de kant te rammen of schilden te breken van captains. De combat wist me constant voldoende uit te dagen zonder ooit frustrerend te worden en is daarmee de meest geslaagde vernieuwing van Origins. Het enige dat me stoorde was de camera, die wel eens achter een muur of gebouw durfde te blijven plakken tijdens intense vechtsequenties.

Samenraapsel van inspiratiebronnen

Alles bij elkaar genomen is Assassin's Creed Origins op vlak van gameplay een behoorlijk vermakelijke en gevarieerde game, maar de prijs voor meest vernieuwende game zal het niet winnen. Origins bevat een mengelmoes aan inspiratiebronnen die je déjà-vu gevoelens zal geven van allerlei verschillende games. The Witcher heb ik in deze review al eerder vermeld, maar de game neemt ook elementen over uit Far Cry - de arend om je objectives te spotten, Metal Gear Solid V - de zandstormen en de arend die je in combat helpt, en Shadow Of Mordor - de mogelijkheid om gevallen spelers te wreken door de vijanden te doden die hun hebben geveld. Een toevoeging die ik wel enorm waardeerde en origineel vond waren de Phylakes, een bende ontzettend sterke huurmoordenaars die op je jagen en je op willekeurige momenten kunnen belagen. Dit samenraapsel werkt en maakt van Origins een betere game, maar het voelt ook een beetje schaamteloos aan en kent naast de Phylakes weinig originele eigen inbreng om de game naar een hoger niveau te brengen.

Niet zonder technische probleempjes

Om af te sluiten moet ik het toch ook even hebben over de technische prestaties van deze game. Grafisch is de PlayStation 4-versie al ontzettend indrukwekkend, en dit komt van een gamer die de laatste maanden eerder pc-games gewoon is. Vooral het water en de lichteffecten zien er beeldig uit en ook de field of view (FOV) is buitengewoon indrukwekkend, zeker als je erachter komt dat je die pyramide in de wijde verte ook gewoon kan bezoeken. Jammer genoeg bevat de game in de huidige staat een behoorlijk aantal irritante bugs die de ervaring kunnen verhinderen. Meestal laten de bugs panthers of NPC's vastlopen op kistjes of bomen, maar soms zijn ze net iets ernstigers en zorgen ze ervoor dat je bepaalde sidequests niet kan aannemen. Op m'n PlayStation 4-versie maakte ik ook enkele in-game crashe mee op inopportune momenten, zoals wanneer ik net de vloer geveegd had met een spannende eindbaas. De bugs en crashes zijn niet bijzonder frequent, maar zorgen soms toch voor wat irritatie.

27/10/2017
8,2
User scoreAl 5 stemmen
8,6

Hoewel Assassin's Creed Origins in vergelijking met de huidige RPG's niet veel vernieuwing op tafel brengt, doet het dat wel voor de Assassin's Creed-reeks. Het gloednieuwe vechtsysteem, de meer open wereld-aanpak en de talloze diverse activiteiten maken van Origins de meest consistent vermakelijke en uitgebreide Assassin's Creed-game tot nu toe. Voeg er een boeiend hoofdplot en een adembenemend Egypte aan toe en het wordt moeilijk om deze game niet aan te raden.
  • Beeldschoon Egypte is een waar genot om te verkennen
  • Vechtsysteem is een grote stap vooruit
  • Gevuld met vermakelijke en diverse activiteiten