5,5
User scoreAl 4 stemmen
8,4

Je tijd en geld niet waard

za 01/06/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Yannick

Na de recente omhaal van de razend populaire Assassin's Creed-franchise in de vorm van een gloednieuw vechtsysteem en een groter gebied om te verkennen, is het niet onlogisch dat Ubisoft nieuwe fans wil laten kennismaken met hun oudere titels. Eerder kregen we een Ezio-trilogie die de Italiaanse assassijn in de spotlights zette en nu tracht Ubisoft Connor en co naar 2019 te brengen met Assassin's Creed III Remastered.

Ondanks de titel die lijkt te suggereren dat je hier slechts één remaster zal terugvinden, hebben we het hier wel degelijk over een bundel van twee titels: Assassin's Creed III en Assassin's Creed Liberation die oorspronkelijk voor de Vita uitkwam. Ik vermoed dat Liberation een game is die wel meer Assassin's Creed-fans gemist zullen hebben, waardoor dit een zeer welkome toevoeging is aan het pakket. Een grafisch acceptabele remaster van een game die oorspronkelijk op een handheld uitkwam, met een boeiend verhaal en een interessante protagonist die je een klein tiental extra uurtjes old school Assassin's Creed zal geven!

De visie van de Templars

Liberation is best wel leuk, maar het is de remaster van Assassin's Creed III waar duidelijk de klemtoon op wordt gelegd. In Assassin's Creed III speelde je voor het eerst in de franchise met twee verschillende Assassijnen: Haytham en Connor. De Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog van zowel het standpunt van de Templars als dat van de Assassins mee te maken, is één van de boeiendste aspecten aan de game. Gedurende de volledige game krijg je een goede portie van Haytham's karakter en motieven mee, om vervolgens de rest van de game het volledige leven van Connor te volgen. Jammer genoeg is Connor vergeleken met de andere protagonisten wellicht de zwakste uit de hoop. Connor toont zelden emotie en ondanks z'n begrijpelijke motieven, is het moeilijk om veel empathie te kweken voor dit eenzijdige personage.

Op visueel vlak is Assassin's Creed III Remastered op de Switch onacceptabel zwak.

De setting daarentegen is één van de interessantere. We keren terug naar 1760, bezoeken allerlei Amerikaanse locaties als Boston, en ontmoeten historische figuren als Benjamin Franklin en George Washington. De voice acting is top en het verhaal binnen de Animus is voor een groot deel goed uitgewerkt en vermakelijk om te volgen. Helaas is Assassin's Creed III nog één van die titels die je nu en dan uit de Animus laat stappen en je met Desmond laat spelen. Daar heb ik geen probleem mee, maar hoe de Desmond-saga werd afgesloten in deze titel was teleurstellend om het zacht uit te drukken. Dit in het achterhoofd maakte de Desmond-stukken alsmaar saaier en een sleur om te spelen.

Verouderd op veel vlakken

Op visueel vlak is Assassin's Creed III Remastered op de Switch onacceptabel zwak. De zeven jaar oude titel ziet er op geen enkel vlak beter uit dan de versies op de oudere consoles en komt eerder over als een regelrechte port van de Wii U-versie dan een remaster. Daar bovenop krijg je in de drukkere gebieden vaak te maken met een enorm lage frame rate die anno 2019 niet meer te harden is. Het free runnen combineren met deze stotterende frame rate zorgt voor talloze momenten waar het personage niet doet wat ik wil en de besturing me gewoon in de weg liep.

Het vechtsysteem is nog een aspect dat de dag van vandaag gewoon niet meer werkt. Net als in de oudere Assassin's Creed-games zal je regelmatig omsingeld worden door vijanden die je één voor één kopje kleiner kan maken door een aanvalsknop te spammen en nu en dan op het juiste moment op de counter-knop te drukken. In deze remaster ziet het er niet eens indrukwekkend meer uit, waardoor je de gevechten na een paar uurtjes al beu zal worden.

Net als zeven jaar geleden blijven de gevechten op je schip de meest vermakelijke, maar de opvolger Black Flag oversteeg dit al een paar jaar geleden. Voor mij is dat dus geen overtuigende reden om Assassin's Creed III aan te raden. Waar ik wel van overtuigd ben is de hoeveelheid content. Assassin's Creed III is op zich al een redelijk lange game en in deze bundel krijg je er George Washington-DLC bij en zoals eerder vermeld de HD-versie van Liberation. Dat is een dikke brok game voor je geld.

30/10/2012
5,5
User scoreAl 4 stemmen
8,4

Assassin's Creed III Remastered is een game die geen echte reden tot bestaan heeft. De zeven jaar oude game kent nog steeds al de problemen van voordien en deze zijn de dag van vandaag net iets moeilijker te slikken. Grafisch is de game voor geen haar beter dan toentertijd en het is bovendien met gemak één van de zwakste delen binnen de franchise met de zwakste protagonist. De enige noemenswaardige factor is het toevoegen van de DLC en de HD-versie van Liberation die best vermakelijk is om door te spelen.
  • Voor het eerst met een Templar spelen
  • Boeiende setting en verhaal
  • Bundel inclusief DLC en een boeiende HD-versie van Liberation