7,0
User scoreAl 4 stemmen
8,4

Assassin’s Creed 3 Remastered

"Zeker geen slechte game én geen slechte remaster"

wo 10/04/2019

Assassin’s Creed is een reeks waar ik groot mee ben geworden. Na talloze uurtjes in het origineel te hebben gepompt, bereikte de reeks voor mij een hoogtepunt bij onze charmante Italiaanse sluipmoordenaar Ezio. Vervolgens trokken we naar Connor en de Amerikaanse Revolutie, maar dit derde deel loste jammer genoeg de torenhoge verwachtingen van de twee voorgangers niet volledig in. Intussen kan ik het aantal Assassin’s Creed-games niet meer op mijn twee handen tellen, zeker niet nu er met regelmaat van de klok remasters uitkomen van oudere games. In dat kader verscheen recent de remaster van Assassin’s Creed 3. Weet het nu wat meer harten te veroveren of blijft ook deze remaster een zwakkere schakel in de reeks?

Grafisch poetswerk

Een remaster zou geen remaster zijn zonder de nodige werken aan de carrosserie. Visueel is er dus het een en ander opgeblonken, in het bijzonder de character models. Die zien er een pak moderner uit dankzij de verbeterde textures. Een hele verbetering, al valt die lijn niet door te trekken op andere vlakken zoals de omgevingen die helaas gedateerd blijven. Qua animaties is er ook zeker vooruitgang geboekt maar alweer niet op alle vlakken: de fauna in deze remaster beweegt zich nog steeds op een houterige manier voort en ook de mimiek van verschillende personages staat niet op punt – een gemiste kans.

Nochtans ondersteunt de remaster 4K en HDR, wat een serieuze sprong richting moderne graphics is. Ook de lichteffecten zijn intussen van een hedendaags niveau, en dat alles op een stabiele framerate. Het resultaat is dus tegenstrijdig: enerzijds heb je de geüpdatete personages en lichtinval, anderzijds de verouderde omgevingen en stroeve animaties. Die grafische inconsistentie ‘breekt’ de spelervaring dus een beetje, of het geeft ten minste een vreemde indruk, alsof er niet genoeg tijd of budget was om het gehele totaalpakket van een nieuw laagje verf te voorzien. Hoe dan ook blijft deze remaster op grafisch vlak een flinke stap vooruit, al is het jammer dat het onderste niet uit de kan werd gehaald.

Quality of life changes in de gameplay

Herinner je je het fluiten in AC3? Het schuilen in bosjes? Nee? Wel, dat komt omdat deze intussen klassieke stealth moves op dat moment nog niet bestonden. Dagelijkse kost in de laatste paar titels van de reeks, maar vroeger was het gewoon geen optie. Deze sluiptactieken worden nu alsnog geïntroduceerd in de remaster, zodat je naar hartenlust naïeve vijanden in de bosjes kunt lokken om hen vervolgens een paar nieuwe lichaamsopeningen te verschaffen. Een aangename en broodnodige toevoeging want voor een stealth-centrische titel zouden we vandaag de dag haast niet meer zonder kunnen. Hoeveel (mini)bosses ik afgelopen week een katana in de rug geboord heb in Sekiro… Maar goed, we dwalen af.

Naast de new & improved stealth mechanics werd ook de minimap onder handen genomen, waardoor het nu makkelijker is om de verschillende types vijanden te herkennen (scouts, heavy, snipers…) alsook hun line of sight. Het crafting/upgrading systeem werd gestroomlijnd en Connor heeft precies serieus geoefend met zijn pijl en boog, wat ranged combat iets meer viable maakt. Geef mij toch maar die juicy assassinations, zeker nu ook de dubbele sluipmoorden iets makkelijker uit te voeren zijn. Yummie.

Extraatjes

Ben je toevallig eigenaar van een Assassin’s Creed: Odyssey season pass? Lucky you, want dan krijg je deze remaster volledig gratis. Bovendien is alle DLC inbegrepen (inclusief Liberation dat als aparte game verscheen). Ubisoft gooit ook nog wat artwork en dergelijke op de hoop om je over de streep te trekken. Aan content geen gebrek dus.

Oude koeien uit de gracht halen

De originele AC3 liep niet altijd op rolletjes: bugs en glitches tierden welig, vooral van visuele aard. Dat probleem steekt opnieuw de kop op in deze remaster. Vreemde texture clips (bijvoorbeeld kledij van NPC’s die over hun character model schuift), de onnatuurlijke (of soms zelfs bovennatuurlijke) houdingen waarin de lijken van je geperforeerde vijanden vertoeven – glitches zijn nog steeds schering en inslag. Niets dat de spelervaring volledig om zeep helpt maar jammer dat zulke slordigheden niet gladgestreken zijn.

Een sluipmoordenaar in een rolstoel

Zeg nu zelf: wat is er iconischer aan de Assassin’s Creed-reeks, naast de hidden blade, dan als een gek gebouwen beklimmen, over daken crossen en van torens springen? Movement is ongetwijfeld cruciaal. Het had daarom fijn geweest moest ook dit aspect van de remaster… effectief geremastered geweest zijn.

Aan de movement is weinig tot niets veranderd. Het freerunning-gedeelte is ok zolang je je op begane grond beweegt en gewoon Connor zijn beentjes het werk kan laten doen. Van zodra je je aan iets meer verticale manoeuvres waagt, loopt het een pak stroever. Dat zeg ik vanuit mijn hedendaagse ivoren toren, wetende hoe vlotjes movement-heavy games vandaag de dag kunnen zijn, iets wat ik helaas niet terugzie in deze remaster. Noem het een luxeprobleem, maar van wat ik nu gewoon ben terugschakelen naar wat zich in AC3 Remastered bevindt, voelt gewoon niet lekker meer aan.

Gebrek aan ‘flow’

In eenzelfde adem met de movement hierboven is ook de algemene flow van de remaster niet wat ik verwacht had. De escort missies in het bijzonder zijn een doorn in het oog van vlotte, gestroomlijnde gameplay die we van hedendaagse toppers gewoon zijn. Een slak van een npc zijn ding laten doen terwijl ik de was ga insteken of mijn kat eten geef is bijvoorbeeld ook niet bepaald mijn idee van uitdagende content. Ik stoor me persoonlijk niet aan cutscenes in games, zelfs niet wanneer ze in grote hoeveelheden aanwezig zijn, maar in dit geval had ik alles al gezien. En eerlijk gezegd: het zijn er toch behoorlijk veel in AC3, ook in deze remaster, waardoor het een pak lastiger was om ze nu nog eens te moeten verteren. Dergelijke problemen verstoren het tempo en de flow van de gameplay, wat nog meer de indruk wekt dat dit een gedateerd spel is, ondanks het feit dat het hier om een recent gepubliceerde remaster gaat.

30/10/2012
7,0
User scoreAl 4 stemmen
8,4

De intenties achter deze remaster waren goed, alleen ontbreekt er het een en ander aan de praktische uitvoering. Op grafisch vlak lijkt er wel lukraak vogelpiek te zijn gespeeld met wat wel en wat niet opgeknapt zou worden. Qua gameplay ligt de stealth in deze remaster meer in lijn met de modernere titels uit het genre, wat ik zeker toejuich. Daarnaast vonden ook een aantal andere quality of life verbeteringen plaats, maar alweer zijn er andere cruciale gameplay-pijlers die niet diezelfde aandacht kregen, zoals bijvoorbeeld de movement en de algemene flow. Zeker geen slechte game én geen slechte remaster, maar ondanks alle harde labeur om deze titel te moderniseren voelt hij nog steeds verouderd aan.
  • Verbeterde stealth mechanics
  • Quality of life changes op vlak van gameplay
  • Opgekrikte graphics (4K + HDR) en character models