6,8

Anthem

"Had een groots ruimte-epos kunnen zijn maar is dat niet..."

vr 22/02/2019
Gereviewed door Praga
11 reacties

BioWare en EA hebben Anthem finaal op de wereld losgelaten voor iedereen. En hoewel de release van zo’n grote klepper eigenlijk zou moeten zorgen voor enkele vreugdedansjes, is daar weinig van aan. Rare problemen, functies die maar half werken en de best eentonige gameplay hebben daar allemaal hun aandeel in. Omdat Anthem niet de eerste de beste titel is, gingen een aantal redacteurs aan de slag met de review. Zij speelden solo, samen in co-op en via public matchmaking met anderen. In plaats van één review, serveren ze jullie elk een review van hoe zij elk afzonderlijk de game ervaren hebben. Onze eindscore is dan ook een gemiddelde van hun scores.

Deze meningen zijn gebasseerd op de review-versie van Anthem, die voor de officiële release van de game live ging. BioWare en EA hebben sindsdien enkele patches gereleaset voor de game, waardoor bepaalde opmerkingen over specifieke bugs mogelijks niet meer relevant zijn. We zijn er echter van overtuigd dat de game die je laat reviewen ook representatief moet zijn voor het eindresultaat die in de handen van consumenten komt, waardoor we deze reviewscore niet zullen aanpassen.

Anthem is bedoeld om als team te spelen, dus kregen wij van Electronic Arts een aantal codes om samen op pc aan de slag te gaan met wat een van de kleppers van 2019 zou moeten worden. We gingen intensief aan de slag met het spel.

Joeri (StanTem)

Beginnen deden we met de knap in elkaar gestoken tutorial die ons in de wereld van Anthem moet introduceren. In die tutorial kregen we wat informatie over hoe het een en ander tot stand is gekomen, en hoe we met onze Javelin door de soms dicht beboste en verticale wereld van Anthem navigeren. Op dat moment is het ook nog niet mogelijk om in teamverband enkele vijanden neer te leggen. Eerst de tutorial doorlopen dus!

Schermstaren

Het valt hierbij direct op dat Anthem toch een stuk soepeler speelt dan tijdens de bèta, wat een goed teken was. Helaas wat de pret van korte duur. Bugs, eentonige gameplay en technische mankementen gooiden daarbij wat roet in het eten. Om maar enkele van die vervelende beestjes te noemen: het geluid valt meermaals weg, het spel heeft erg veel last van pop-in, als je pak het tijdens de combat begeeft en gerepareerd moet worden, kan je niks doen. Zelfs het spel niet stoppen. De taakmanager is dan je vriend. En zo is er nog wel het een en het ander, waaronder de belachelijk lange laadschermen. Oké, tijdens de missies vallen die erg mee. Het is vooral voor en nadat je team op missie is geweest, dat je een erg lange tijd naar je scherm mag zitten staren.

Je keuzes hebben geen enkele invloed

Daar blijft het ook niet bij. Wat ik persoonlijk een vreemde designkeuze vind, is dat je onmiddellijk deelneemt aan de missie van zodra het spel geladen is, zonder dat er gewacht wordt op andere spelers waarbij het laden wat langer duurt. Daardoor missen zij (of jij, met een wat tragere pc), al een deel van de actie. Ook Fort Tarsis, de thuisbasis waar je na elke opdracht kan terugkeren, is niet zo levendig als verwacht. Hier en daar staan NPC’s opgesteld waarmee je, als het verhaal dat toelaat, kan communiceren. Je krijgt dan soms twee antwoordopties voorgeschoteld, waarbij je keuze op het eerste zicht helemaal niets uitmaakt. Voor de rest is die basis helaas zo dood als een pier.

Ondanks de vele gebreken heb ik me best vermaakt tijdens mijn eerste week met Anthem.

Hoewel er dus het een en ander schort aan Anthem, belooft BioWare met een day one patch te komen, waarbij tientallen problemen verholpen zouden moeten worden. Alvast een bijzonder jammere zaak voor de pc-spelers die extra geld neertelden om er een week vroeger mee aan de slag te gaan. Hoe het op consoles zal lopen, is nog maar de vraag. En hoewel het dus niet allemaal rozengeur en maneschijn is, zijn er toch ook een aantal zaken die wél dik oké zijn. Neem nu de vier verschillende classes die unieke speelstijlen garanderen.

De classes zijn wel cool

Kijkend naar mijn eigen postuur en het kiezen van een klasse voor mij was slechts één seconde denkwerk: The Colossus. Een stevig gebouwd exemplaar dat niet op een kilootje meer kijkt. Met krachtig wapentuig en een erg stevig pantser doet hij dienst als tank om de iets kwetsbaardere Javelins te beschermen. Daarnaast heb je ook nog exemplaren als de Ranger, de exosuit waarmee je start in Anthem. Dit is zowat het manusje-van-alles, terwijl de Interceptor te vinden is voor close combat. Deze Javelin deelt razendsnelle klappen uit en maakt zich uit de voeten vooraleer de vijand kan reageren. Daarnaast heb je ook nog de Stom Javelin die het iets mysterieuzer aanpakt met elektriciteit. Daar tegenover staat wel dat diens defensieve capaciteiten niet om over naar huis te schrijven zijn.

Ondanks de vele gebreken heb ik me best vermaakt tijdens mijn eerste week met Anthem. De game heeft potentieel, zoveel is duidelijk, alleen komt het er niet uit zoals dat zou moeten. Aan BioWare dus de opdracht om ervoor te zorgen dat Anthem, liefst zo snel mogelijk, een flinke onderhoudsbeurt krijgt. (7/10)

Yannick (Y@nnick)

De VIP-demo die een tijdje geleden gelanceerd werd, was eigenlijk al een teken aan de wand. Het finale product kent gelukkig minder problemen dan de dramatische demo die voor veel backlash zorgde, maar kent er nog teveel om het als een afgewerkt product te bestempelen. Technisch gezien is Anthem op dit moment een ramp waarin de problemen te talrijk zijn om op te sommen. Als voorbeeld neem ik het feit dat je de game niet kan afsluiten als je in een no respawn-gebied sterft en niemand je komt reviven. In deze specifieke situatie kan je geen enkel menu openen, waardoor je de task manager moet openen om het spel opnieuw op te starten. Iets dat gewoonweg niet kan in een AAA -game waar je zestig euro voor neertelt.

F*cking veel en (te) lange laadtijden

Ik ga me niet bezighouden met alle technische problemen van Anthem op te lijsten, want dan wordt dit artikel gewoon veel te lang. Op dit moment zijn er gewoon teveel ergernissen die je uit het spel halen om echt coherent van de game te kunnen genieten. Een van de meest opvallende problemen voor mij waren de laadtijden. In geen enkele andere game zijn de laadtijden zo storend als in Anthem.

Er is nog veel werk aan de winkel BioWare!

Allereerst duren ze behoorlijk lang, rond de twee à drie minuten. DIt zou nog niet zo'n probleem zijn als je gewoon een keertje of twee inlaadt en dan volop kan doorspelen, maar dat is niet het geval. Op een kwartier tijd krijg je gemiddeld zeven laadschermen te zien, waarbij je zelfs tijdens missies mag laden als je bijvoorbeeld te ver verwijderd bent van je teamleden. Het duurt niet lang voor dit op de zenuwen begint te werken en je luidop begint te zuchten terwijl je naar het zoveelste laadscherm staart. Het geeft je ook helemaal geen zin om de game in lange sessies door te spelen.

Vermakelijk bij momenten

Werkt alles goed, dan kan de hoofdportie van de game hier en daar voor vermakelijke momenten zorgen. In Anthem trek je erop uit met vreemden of vrienden en knal je je een weg door aliengespuis genaamd Scars terwijl je overal materiaal en wapens verzamelt om je Javelin er cooler uit te laten zien. De Javelins zelf zijn indrukwekkend ontworpen en maken het rondvliegen in Bastion imposant. De verticaliteit en het design van de Javelins en vijanden zijn de drie aspecten die Anthem beter doet dan Destiny, de game waar het duidelijk inspiratie uit haalde.

Jammer genoeg is de gameplay voor de rest helemaal niet origineel en maakt het dezelfde fouten als veel andere games in het genre. Vijanden zijn bullet sponges, de missies zijn veel te repetitief en het verhaal is gewoon verwaarloosbaar door de oersaaie personages en verwarrende cutscenes. Zeker dat laatste is teleurstellend als je kijkt naar het palmares van BioWare.

Zielloos en onafgewerkt

De beeldschone graphics, goede gunplay en variërende abilities die je per Javelin kan gebruiken zijn de aspecten die Anthem enorm veel potentieel geven. Voor mij is het helaas niet genoeg om de game te redden. Anthem voelt aan als een zielloze, onafgewerkte game die te repetitief is en onvoldoende nieuwigheden op tafel brengt om te kunnen overtuigen. Een Day One patch kan hopelijk het meerendeel van de puinhoop aan technische problemen verhelpen, maar zelfs dan blijft Anthem een middelmatige shooter die de volle mep niet waard is. Anthem vinkt bepaalde vakjes af om voor een goede game te zorgen, maar er is gewoonweg geen liefde in dit product gestoken. Het resultaat zorgt voor een game die niet vermakelijk is om te spelen en waar je meer op laadschermen zit te staren dan effectief te spelen.

De vele problemen, laadschermen, veel te lange laadtijden en het gebrek aan een boeiende verhaallijn aangevuld met een pak technische problemen zijn een doorn in mijn oog. Het idee en het concept van Anthem zitten goed, laat daar geen twijfel over bestaan, maar de manier waarop een toch wel legendarische en ervaren studio als BioWare die verpakt heeft vind ik persoonlijk een smet op hun blazoen. Er is werk aan de winkel BioWare! (5,5/10)

Lazlo

Anthem is geen slechte game. Dat merk je aan een hoop dingen. De combat zit retestrak, movement met Javelins is zalig, en de uiteenlopende suits bieden ieder genoeg variatie om geregeld een verfrissende switch in spelervaring krijgen. Er zit een hoop liefde in deze game. Liefde die ontwikkelaar BioWare kenmerkt. Liefde die op termijn deze game kan redden.

Anthem is er nog niet (helemaal)

Maar je voelt de bui al hangen. Anthem is er nog niet. De technische problemen, die Joeri en Yannick zonder twijfel ook zullen aanhalen, gooien te veel roet in het eten. En er zijn nog wat kleine designproblemen die in tandem met die technische mankementen voor een hoop frustratie zorgen.

Mijn versie gaat gebukt onder de lange laadtijden (en ik weiger de game naar mijn SSD schijf te verkassen), verliest van tijd tot tijd verbinding met de servers, en één hilarische keer was alle audio een tikje versneld waardoor iedere NPC als een chipmunk klonk. Bij die laatste hilariteit alom, maar ook een duidelijk teken dat er nog veel schaafwerk aan de winkel is. Schaafwerk dat je in een heftige day one patch wellicht al voor een groot deel kan uitvoeren. Toch zit er nog maanden werk in deze game. Anthem is gewoon nog niet klaar. Zelfs niet na zes jaar ontwikkeltijd.

Destiny achterna?

Het is een onvermijdelijke vergelijking die BioWare zelfs niet tracht uit de weg te gaan: deze game heeft veel weg van Destiny. Het is een looter shooter met een sterke klemtoon op grinden naar betere gear. Anthem belooft het wel anders te doen, door bijvoorbeeld beter met storytelling om te springen, maar dat komt er niet echt uit. Het verhaal is zodanig ontworpen dat er geen echt begin of eindpunt is. Je komt in een spelwereld terecht die een leven voor jouw komst kende, en die verder kabbelt terwijl je er bent. Er is geen begin, climax en einde. En dat vraagt wat gewenning.

Anthem overstijgt de problemen die genregenoten hebben ook niet op vlak van spelstructuur.

Jammer genoeg zorgt dat ervoor dat ik weinig binding voel met de gebeurtenissen in de game, noch met de personages die je her en der tegenkomt. Er zijn heel wat NPC’s waar je volwaardige dialogen mee kan voeren, compleet met dialoogopties, maar aan het einde van de rit hebben die helemaal geen impact op het verhaal of hoe mensen jouw personage percipiëren. De dialogen die je in Fort Tarsis voert zijn daarbovenop ook niet altijd in synch met het verhaal dat je volgt, waardoor de immersie ook voortdurend gebroken wordt.

Gebrek aan interactie

Nog immersiebrekend is de manier waarop NPC’s bewegen en spreken. Personen waarmee je spreekt komen houterig over, met enkel de gezichtsuitdrukkingen die af en toe goed uitgewerkt zijn. Het zorgt voor een gedateerde look in een game die er verder behoorlijk mooi uitziet. Spelomgevingen zijn liefdevol ontworpen en ademen een geschiedenis. Jammer genoeg is er een drastisch gebrek aan interactiviteit, waardoor je snel het gevoel krijgt in een decor te lopen ronddwalen in plaats van in een levende spelwereld.

Anthem overstijgt de problemen die genregenoten hebben ook niet op vlak van spelstructuur. Missies hebben een immens repetitief karakter, waarin je steeds ofwel voor een bepaalde tijd een zone moet bemannen, op verschillende plaatsen vijanden moet neermaaien waarna je met iets of iemand moet interacten, of enkele objecten moet zoeken die je op één punt moet verzamelen. Zulke missies eindigen al dan niet met een boss fight. Doordat je tussen iedere missie een hoop laadschermen moet doorstaan, voelt alles wat afgescheurd aan van het verhaal van de game, dat zich in Fort Tarsis ontrolt. Dat is jammer, want ik had toch zeker van BioWare verwacht dat zij het anders zouden aanpakken dan de directe concurrenten.

Anthem is nog niet klaar. Er is nog veel werk aan de winkel om het technische aspect aan te pakken, maar ook structureel en inhoudelijk moet er nog wat gesleuteld worden. Ik hoop dat deze game dezelfde toekomst als de eerste Destiny-titel tegemoet gaat, met een hoop updates die de game keer op keer weer een pak beter maken. Het post-release schema van het spel ziet er in ieder geval al veelbelovend uit. Hopelijk kan BioWare dit boeltje effectief rechttrekken in de komende maanden. (6.5/10)

22/02/2019
6,5
User scoreAl 6 stemmen
6,8

Conclusie van Praga

Zoals jullie uit de heren hun review kunnen afleiden heeft Anthem best potentieel in huis om op verschillende vlakken te scoren. Het is alleen jammer dat de coaches langs de zijlijn er niet in geslaagd zijn om hun diverse pionnen op mekaar af te stemmen. Moesten ze wat meer tijd genomen hebben, en waarom niet de game een derde keer uitgesteld hebben om alles eens op de schop te nemen, dan had Anthem zonder twijfel niet alleen een van de mooiste, maar ook een van de leukste games van het moment geweest. BioWare is een studio met naam en faam, en bewees in het verleden reeds dat het tot grootste dingen in staat was, maar sinds de release van Andromeda (en samenwerking met EA?) lijkt de studio precies zijn ziel verloren te hebben. Dus BioWare-team laat de moed niet zakken, sla de handen in mekaar, recht de rug en kom met de nodige verbeteringen voor Anthem over de brug.
  • De classes zijn cool
  • De game heeft potentieel
  • Grafisch mooi