User scoreAl 3 stemmen
9,2

Anno 1800: Sunken Treasures

Eerste DLC, goede DLC

ma 05/08/2019
Gereviewed door Michael

Halverwege april mocht ik jullie van een review over Anno 1800 voorzien. Na 10 jaar futuristische Anno-games trokken we eindelijk terug naar het verleden en dat leverde, alleszins wat mij betreft, een fantastische game op. De menu’s mogen iets simpeler voor absolute leken, op alle andere vlakken scoort de game meer dan gewoon goed. Met Sunken Treasures verscheen zopas het eerste DLC-pakket dat via de Season Pass beschikbaar is; breidt Ubisoft op dezelfde manier verder aan dit succesverhaal?

Sunken Treasures is de eerste van drie afleveringen die je via de Season Pass 25 euro armer maken. De twee andere DLC’s brengen je botanische tuinen via de Botanica DLC en in The Passage zal je een expeditie richting de Zuidpool ondernemen om een vermist team terug te vinden. De naam van de content die ik hieronder bespreek, laat weinig aan de verbeelding over: je gaat de bodem van de oceaan afspeuren in de hoop een lang vergeten reliek op te rakelen. The Queen is al geruime tijd vermist en je zoektocht brengt je naar het zonnige Cape Trelawney, waar ooit een episch zeegevecht plaatsvond. Alles draait rond de Royal Scepter, maar naast de narratieve rode draad valt er uiteraard nog van alles te beleven.

Nieuwe regio, mooie regio

Het verhaal zelf neemt zonder veel omwegen een uur of 5 in beslag. Wie nog niet al te veel tijd in Anno 1800 heeft geïnvesteerd, zal wellicht niet aan alle voorwaarden voldoen om de nieuwe verhaallijn op gang te trappen, daar je 700 Artisans moet hebben om de initiërende quest te ontvangen. Je kan ook een nieuwe save game aanvatten, en telkens zal je de vraag krijgen of je Sunken Treasures als extraatje voor dat spel wilt activeren. Een affirmatief antwoord resulteert in een uiteindelijke trip richting Cape Trelawney. De gebruikelijke gang van zaken in het genre wordt gerespecteerd, want een boot wordt niet plots uit het niets klaargestoomd, de materialen en technologieën moeten aanwezig zijn om de expeditie van start te laten gaan.

De nieuwigheden zijn cool, de omgevingen zijn cooler.

Eenmaal de voorbereidingen achter de rug zijn, vaar je richting een content dat volgens de ontwikkelstudio zelf een drievoudige oppervlakte heeft in vergelijking met de grootste beschikbare eilanden bij de lancering. Het feit dat je aldaar weer vanaf nul moet beginnen bouwen, is enerzijds de logica zelve, anderzijds had ik wel een gevoel van “Echt, moet dat nog eens?” Het is maar een kleinigheid in vergelijking met vroeger, want de sandbox-omgeving biedt je zowat alle vrijheid die je mag verwachten. In heel deze uitleg moet ik nog terugkomen op de mogelijkheid om schatten van de zeebodem te plukken, en dat kan niet met de vloot die je tot nu toe als transportmiddel hebt gebruikt. De belangrijkste nieuwigheden, zoals de technologieën en uitvindingen, worden zo naadloos in het bestaande spel verweven. Eigenlijk heb je nauwelijks door dat Sunken Treasures een aangekochte DLC is - oké, je bankrekening wordt gecrediteerd, maar… - en dat is een mooi compliment naar de ontwikkelaars toe. Ook de toevoeging van belangrijke personages gebeurt op een vernuftige manier, credits voor ontwikkelstudio Blue Byte zijn, nogmaals, op z’n plaats.

Jezelf amuseren? Sowieso!

Ik haalde zonet het opnieuw uit de grond stampen van een thuisbasis als een vervelend iets aan, maar er zijn voldoende gameplay-elementen die dat oordeel kunnen counteren. Ik spreek mezelf niet tegen, want de basis blijft dezelfde. Als je echter het totaalpakket bekijkt, moet ik ook vermelden dat het weer een bepalende invloed heeft en ook dat de eilanden onderling diverse composities meekregen om elk een uniek uiterlijk te hebben. De wateroppervlaktes zorgen eveneens voor een apart gevoel; je speelt niet langer Anno 1800, althans zo lijkt het wel. The ocean floor is the limit, en zo verandert de game eigenlijk van 3D naar 4D. Niet volgens de regels, wel volgens mijn gevoel, en dat is bij het spelen van een videogame nog altijd het allerbelangrijkste. Ik amuseerde me rot.

16/04/2019
9,0
User scoreAl 3 stemmen
9,2

Sunken Treasures is als eerste DLC voor Anno 1800 meteen een goede reden om de Season Pass aan te schaffen. Je krijgt, verhaallijn en nieuwe gameplay gecombineerd, uiteindelijk zo’n 8u gameplay voorgeschoteld, en daarna kan je in de Sandbox-modus daar nog ontelbaar veel uren bijtellen. De nieuwe eilanden en weersfactoren zijn magnifiek, je moet er zeker op ontdekking gaan.
  • In totaal zo'n 8u gameplay
  • Nieuwe regio is gigantisch
  • Nieuwe regio is fantastisch