User scoreAl 3 stemmen
9,2

Anno 1800

"Anno 1800 is zo’n spel dat ik binnen een jaar nog wekelijks zal opstarten"

wo 17/04/2019
Gereviewed door Michael

Het hoeft eigenlijk geen verrassing te zijn dat Ubisofts Blue Byte-studio Anno 1800 in elkaar heeft gebotst. Duitsers zijn geniaal wat dit soort videogames betreft en met het zevende Anno-spel trekken we voor het eerst sinds 2009 terug naar het verleden. We landen volop in de Industriële Revolutie en niet alleen de productiviteit, maar ook de aantrekkingskracht van je metropool in opbouw is bepalend voor de successen die je bereikt. De weg is lang, het bouwen ervan hemels en het eindresultaat fabuleus. Lees gerust verder ;)!

Simulatiegames zijn narratief zelden met elkaar verbonden en aangezien we, na twee toekomstgeoriënteerde Anno-games, het verleden induiken, kan zowel de ervaren stedenbouwer als absolute leek zonder problemen met Anno 1800 aan de slag. Vooraleer je in de ‘doe-waar-je-zin-in-hebt’ Sandbox-modus duikt, raad ik je aan ten volle van de uitgebreide Campagne-mogelijkheid te genieten. Daarin leer je aan de hand van een narratieve rode draad alle basisfuncties van het spel kennen en bovendien kan je de moeilijkheid finetunen.

Wil je veel of weinig uitleg tijdens het spelen? Wie de spellenreeks reeds heeft ervaren zal zijn plan ongetwijfeld kunnen trekken zonder bij het handje te worden vastgehouden. Bovendien kan je ook bepalen hoeveel startkapitaal je op je bankrekening aantreft, waardoor er voor iedereen een uitdaging is weggelegd. Veel uitleg betekent hoegenaamd niet dat Ubisoft je onder z’n vleugels neemt, want van de tientallen features die het spel rijk is, zal je nog steeds het leeuwendeel zelf moeten ontdekken.

Eén kleverig spinnenweb

Indien je eraan twijfelt of je jezelf wel kan motiveren voor zo’n verhaallijn die beperkt is in omvang, en waarbij je dus geen oneindig uitbreidbare stad construeert, kan ik je geruststellen. De ontwikkelaars, en dan vooral diegenen verantwoordelijk voor het verhalend onderdeel van Anno 1800, hebben hun beste pen bovengehaald om je te motiveren. Zonder het plot te spoilen wil ik zeker meedelen dat je voldoende beweegredenen zal vinden om de slechterik in het verhaal de loef af te steken. Het gaat er regelmatig erg persoonlijk aan toe en dan is geen enkele moeite teveel om aan te tonen dat jij de beste architect en dus stedenbouwsimulator bent. De beste worden kan uiteraard op verschillende manieren, net zoals Trump en Angela Merkel in de verste verte niet op elkaar lijken. Met iedereen goede contacten leggen is een optie, maar je kan je vel ook duur verkopen en met iedereen in de clinch gaan.

Anno 1800 is zo’n spel dat ik binnen een jaar nog wekelijks zal opstarten.

Welke aanpak je ook prefereert, een goede burgervader moet ervoor zorgen dat zijn inwoners – soms ook slaafjes genoemd – zich continu in hun nopjes voelen. Dit was ook in de vorige Anno-games het geval, maar de manier waarop alle spinsels een heus web vormen, blijft fantastisch. Aan het verwachtingspatroon van je onderdanen blijven beantwoorden is de enige manier om tot een metropool uit te groeien. Een stad heeft straten nodig waarin logica zit, fabrieken moeten snel de gewenste diensten kunnen leveren en vooral daar knelt het schoentje. Grondstoffen zijn schaars waardoor diplomatie regelmatig een logischere oplossing blijkt te zijn. Toch maar te hopen dat je enkele volkeren te vriend hebt gehouden dus. Anders kan je hen middenin de zee, die je moet overwinnen om de Nieuwe Wereld te bereiken, kelderen, als dat je wens is. Het opeisen van de watervlaktes is essentieel om je doel te bereiken, dus laat je vooral niet wegdrukken!

Goede en slechte tijden anno 1800

Zoals gezegd komt er aan alle mooie liedjes een einde en dat desondanks de aangename tijdsduur van de campagne … Uiteindelijk zal je op de Sandbox-modus moeten overstappen. Dat is zeker geen straf, want enkele factoren zorgen voor een quasi oneindige spelomgeving waarbinnen jijzelf enkele instellingen kan aanpassen om het gewenste – oneindige – avontuur te bekomen. Elke in-game factie reageert anders, heeft andere standaarden en verwachtingspatronen, terwijl incidenten en andere factoren bepalen hoe moeilijk je het jezelf maakt. Als je echt geen zin hebt om het verhaal te volgen – geef het overigens sowieso wel een kans – dan kan je een vrij makkelijk scenario samenstellen om zonder al te veel gevaren de pracht en praal van de negentiende eeuw te beleven. De anciens onder jullie mogen gerust onmiddellijk in de Expert-moeilijkheidsgraad duiken. Vooral dan zal je rekening moeten houden met die onvoorspelbare NPC-facties, die terug van weggeweest zijn. Een steengoede beslissing, want zelfs wanneer je er rotsvast van overtuigd bent goed bezig te zijn, kan alles heel snel bergaf gaan wanneer je met de foute mensen ruzie zoekt.

Zijn er dan geen negatieve facetten aan deze periode te koppelen? Zeker en vast, want ook tweehonderd jaar geleden was het leven niet constant rozegeur en maneschijn. De opkomst van fabrieken ging hand in hand met een deprimend slechte luchtkwaliteit, al was het in 1952 natuurlijk nog net iets erger (The Great Smog of London). Dat neemt niet weg dat de ontwikkelaars ook dat gevoel op je scherm willen projecterne en wat mij betreft lukt dat op regelmatige basis. De soms iets te complexe menus zweven ook als een donkergrijze wolk boven de gameplay, al leer je snel je weg doorheen de doolhoven om daarna terug voor de volle honderd percent van de ervaring te genieten.

Afronden doe ik met een gigantisch compliment voor zij die de graphics van Anno 1800 alweer naar een hoger niveau hebben getild in vergelijking met Anno 2205. De spelwereld, hoewel je ze uiteindelijk bomvol zal bouwen, ademt leven uit door natuurgebieden, stedelijke drukte en open zeeën te combineren. Tegelijk zorgt de soundtrack voor een aangenaam briesje waardoor je ook even lekker kan wegdromen, uiteraard enkel wanneer je economie op topsnelheid draait.

16/04/2019
8,5
User scoreAl 3 stemmen
9,2

Anno 1800 is zo’n spel dat ik binnen een jaar nog wekelijks zal opstarten. Quasi alles zit perfect in elkaar en de droom om ’s werelds beste architect te worden, kan alsnog waarheid worden. Je moet wel tijd willen investeren in het leren uit fouten en de menu’s zelf onder de knie krijgen, daarna krijg je er tientallen uren spelplezier voor in de plaats.
  • De mooie en donkere pagina's van de Industriële Revolutie
  • Oneindige replayability
  • Uitdagingen voor iedereen