0

Ancestors: The Humankind Odyssey

"Game met apenstreken"

ma 23/12/2019
Gereviewed voor PS4 door RoMa
2 reacties

Niet de straat op kunnen met je elektrisch longboard omdat het regent en koud is. First world problems als deze zijn miljoenen jaren van je verwijderd dankzij Ancestors: The Humankind Odyssey. Dit betekent helaas niet dat je zonder stress doorheen de jungle palavert als een oppermachtige primaat. Die krokodil wil precies meer dan enkel de weg vragen.

Afrika zonder GPS

Ancestors brengt een unieke open-world adventure game met heel wat survival mechanics tot leven. Je krijgt de controle over een groep primaten die tien miljoen jaar geleden zonder GPS probeerde te overleven in Afrika. Het unieke concept van deze game zorgt voor een heel interessante ervaring. Niemand had in die tijd informatie over wat te eten of hoe te overleven. De developers van deze titel maakten de riskante maar moedige beslissing om deze onwetendheid ook in de game te implementeren. Tijdens de opening cinematic krijg je al te lezen: “Veel succes, want veel gaan we jou niet helpen”. Veelbelovend, alsook licht verontrustend.

"De grafische kwaliteit kan je niet bij de top rangschikken maar de uitgestrekte landschappen zijn fraai."

Het is zeker vreemd te noemen: een game die trots verkondigt weinig tot geen hulp te bieden aan de speler. Je eerste momenten op Afrikaanse bodem ben je alleen, gewond, in paniek en de weg kwijt. Hoe vind je de weg naar je kamp terug? Welke voeding is giftig en waarvan krijg je een health boost? Ziet de voluptueuze primaat Kwa het zitten om met jou te konkelfoezen? De enige manier om er achter te komen is gewoon doen! Met een glimlach en een verse kokosnoot kom je ver in het leven.

Picknick aan de meteoriet

Je komt terecht in een jungle die barst van de sfeer en zeker niet lelijk oogt. De grafische kwaliteit kan je niet bij de top rangschikken maar de uitgestrekte landschappen zijn fraai. In detail en van kortbij is er helaas heel wat minder om enthousiast over te zijn. De soundtrack past perfect bij het geheel en al snel slinger je van liaan tot liaan om simpele en tegelijk aartsmoeilijke taken te volbrengen.

"De game is uniek, zoveel is zeker."

Vind zachte bladeren om een bed te maken. Ontdek de geheime grot aan de waterval. Ga eens kijken naar de ingeslagen meteoriet. Het zijn allemaal zaken die makkelijk lijken maar hoe raak je over die gigantische berg? Hoe passeer ik die python die mijn baby als vieruurtje aanziet? Uniek is deze game-ervaring zeker en vast. Jammer genoeg wordt mijn enthousiasme snel getemperd.

Leerzaam zonder spelplezier

Er hangt een knappe sfeer rond The Humankind Evolution en vaak krijg je het gevoel dat je een zeer leerrijke game aan het spelen bent. Sommige zaken passen perfect bij de unieke sandbox-ervaring maar heel wat missies zijn gewoon niet leuk. Veel sneller dan bij het kijken van National Geographic raak je verveeld door je lange trips richting het onbekende. Vaak is het onbekende ook niet interessant genoeg. Je uiteindelijke doel is evolutie naar de volgende primaatsoort maar het slakkentempo van de game onderdrukt je goesting maar al te goed. Het skill-systeem en de manier van levellen zijn ook eerder beperkt en slordig te noemen.

"De open-world map bevat genoeg details en gevarieerde omgevingen om interessant te zijn."

Qua pacing lijkt Ancestors gewoon nooit volledig in actie te schieten. Planten ontdekken is leuk voor even, water controleren op drinkbaarheid verliest vrij snel z’n charme. De schrikwekkende confrontaties met roofdieren zorgen voor een korte high maar die is veel te snel voorbij. Nadien opnieuw je tak slijpen tot een scherpe stok lijkt al snel nutteloos als je weet waarvoor je het doet.

Apen en hooligans

De open-world map bevat genoeg details en gevarieerde omgevingen om interessant te zijn, helaas zorgen de game mechanics voor tweeledige frustratie. Aan de ene kant weet je heel vaak gewoonweg niet waar te beginnen of hoe iets te doen. Al snap ik de bedoeling achter de leercurve, ze vertaalt zich gewoon niet naar een amusante ervaring als gamer. Net daar draait het toch nog altijd om.

"Historische lessen krijgen de voorkeur op spelplezier en zo is de uiteindelijke balans heel moeilijk genietbaar."

Wanneer je dan wél eindelijk iets onder de knie hebt wordt het snel te makkelijk. Naast het zoeken naar de juiste knoppencombo is er geen uitdaging. Na de frustratie volgt zo te weinig beloning. Ancestors: The Humankind Evolution heeft zeker een goed idee maar bij de uitwerking is te weinig aan spelplezier gedacht. Het vlot gewoon niet en dat is heel jammer. De verhaallijnen die je verder moeten drijven zijn ook zeer plat en basic, al zijn de cutscenes vol kreten en schreeuwen vaak amusant. Zo ver verwijderd van de evolutie tot hooligans zitten ze niet meer.

PC : 02/10/2019
Xbox One : 06/12/2019
PS4 : 06/12/2019
5,5
0

Conclusie van RoMa

Ancestors: The Humankind Evolution biedt een unieke open-world ervaring die nog maar zelden aan bod is gekomen bij videogames. Je krijgt een zeer uitdagend avontuur aangeboden maar helaas gaat die uitdaging hand in hand met tonnen frustratie. Historische lessen krijgen de voorkeur op spelplezier en zo is de uiteindelijke balans heel moeilijk genietbaar. Al is het slingeren goed uitgewerkt en krijg je een uitgebreide beestenboel om mee om te gaan, van een geslaagde evolutie kunnen we niet spreken.
  • Uitgestrekte, interessante open-world
  • Uniek & sfeervol
  • Frustrerende gameplay mechanics