9,0
0

Ancestors: The Humankind Odyssey

"Adembenemend mooi, maar onvergeeflijk moeilijk"

di 27/08/2019
Gereviewed door Michael

Michael, zin om een atypische game aan de tand te voelen?” Niet twijfelen, denk ik dan, want de doorsnee videogame heb ik na al die jaren te recenseren ook wel echt ‘gezien’. Ancestors: The Humankind Odyssey beloofde alvast op papier vernieuwend te zijn. Als primitieve apensoort tracht je richting een menselijker bestaan te evolueren, en daarbij horen uiteraard enkele verplichtingen. Kennis overleveren, niet vergeten te eten en te drinken, om maar enkele voorbeelden op te noemen, zijn essentieel. Of de game ook een elementair onderdeel van jouw gamesbibliotheek moet worden? Read on!

Op de dag dat World of Warcraft naar z’n roots terugkeert, presenteer ik jullie een recensie van een spel met absoluut geen gelijkenissen, uitgezonderd 1. Wanneer je in Ancestors: The Humankind Odyssey een minuscuul stukje vooruitgang boekt, gaat je hart sneller slaan en pompt de adrenaline het bloed aan poemasnelheden doorheen je hele lichaam. Niet geheel toevallig, want laat dat nu één van de vele gevaren zijn die het einde van een beloftevolle generatie primaten kan betekenen. Hoop je op wat hulp van de ontwikkelaars? De studio Panache Digital Games is niet voor de volledige honderd procent sadistisch, maar verwacht geen handleidingen, tutorials of tientallen popups met beetjes informatie. Jij bent degene die moet overleven en jij bent degene die die overlevingstocht in je eentje moet zien te overleven. Als dat lukt, word je slimmer, plant je je voort en zal je uiteindelijk evolueren, maar geloof nu niet dat jij die ene slimme aap uit de meute bent die zonder slag of stoot richting het hedendaagse homo sapienstijdperk zal racen.

Trial and error

Mag ik je één goede tip geven? Riskeer het zelfs niet om een ‘Let’s play’, een andere vorm van tutorialvideo’s op YouTube of een guide te lezen ter voorbereiding van Ancestors: The Humankind Odyssey. Trial en error, vallen en weer opstaan, vergiftigd of opgegeten worden, uit een boom vallen én daaruit lessen trekken. Dat én een ‘een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen’-mentaliteit is wat je nodig hebt om het te maken als ‘Man king of the jungle’. De weg richting de top ligt, je raadde het al, vol met obstakels. Je analytisch denkvermogen wordt eveneens serieus op de proef gesteld, en wel op deze manier. Stuur je een jonge primaat op pad om te verkennen, wiens conditie op en top is, of het quasi versleten ouderdomsdeken van de groep? Ik laat je zelf de beste keuze ontdekken, maar hou in het achterhoofd dat voortplanting eveneens essentieel is om als clan te evolueren.

De game is onvergeeflijk, maar qua voldoening geven eveneens een voltreffer.

Telkens je een evolutie doormaakt, toont het spel hoe ver voor (of achter) op schema je loopt, door je te weerspiegelen aan het evolutiepatroon van je voorouders. Om goed te presteren, is het essentieel om de jongere leden van de bende mee op pad te nemen, want zij leren met hun ogen en jij wordt daar in de vorm van Neuronal Energy voor beloond. Daarmee activeer je, ter compensatie voor de nachtrust, nieuwe mogelijkheden mee, die ook beter worden door jezelf voort te planten en/of een generatie ouder te worden dus voor langere tijd te hebben overleefd. In leven blijven doe je uiteraard omdat het spel anders telkens met een sisser eindigt, maar ook omdat je enkel zo de prachtige fauna en flora van het spel kan bewonderen.

Prachtig mooi, onvergeeflijk zwaar

Ik droom er echt al heel lang van om richting Afrika te trekken en een wekenlange safaritocht te ondernemen, maar na deze game te hebben gespeeld heb ik toch reeds het gevoel door een regenwoud, jungle en savanne te hebben gewandeld. Grafisch sprong ik van de ene verbazing in de andere, terwijl er niet altijd een gevaar dreigde dat het gebruik van de boomtoppen legitimeerde. De panorama’s horen echter thuis in de National Geographic-magazines en de druk bevolkte, actieve omgevingen creëren een angstaanjagend, spannend spektakel waarin ik me nooit echt op m’n gemak voelde. Krioelende gifslangen, pijlsnelle katachtigen, loco in de coco nijlpaarden en … de hoogteverschillen zelf. Uit een boom tuimelen is even dodelijk als de giftanden van een reptiel, dus de spreekwoordelijke hoge droogtes dien je met voorzichtigheid te benaderen.

Die laatste vaststelling geldt eigenlijk voor alles wat met het ontdekken van de wijde omgevingen te maken heeft. Indien je toch echt je grenzen wilt verleggen, een absolute noodzaak uiteraard, zal je ongeacht je ervaring, kennis of lef af en toe een letterlijk paniekmomentje meemaken. Indien je daar niet snel genoeg een oplossing voor vindt, verandert lichte paniek in een hysterische bui waardoor je terug naar het kamp wordt geteleporteerd, en al je inzet voor niets is geweest. Het gebrek aan steun, nobody’s got your back, en de afwezigheid van in-game hulp zou ervoor kunnen zorgen dat je meermaals in die situatie terechtkomt. Bekijk het echter als dé beste leerschool, want de volgende keer vind je ongetwijfeld wél de manier om je angsten te overwinnen en het bereiken van zulke mijlpalen is waarover Ancestors écht gaat.

PC : Q4 2019
Xbox One : 31/12/2019
PS4 : 31/12/2019
9,0
0

In mijn ogen is Ancestors: The Humankind Odyssey de perfecte titel voor een videospel waarin leren uit fouten centraal staat. Het is echter geen lijdensweg zoals die van Odysseus, maar eerder een fantastisch avontuur. Wellicht geen aanrader voor zij die snel progressie willen zien, maar als je wil investeren in een happy ending waar je op regelmatige tijdstippen echt gelukkig van wordt, dan ben je bij deze game aan het juiste adres.
  • Geeft veel voldoening
  • Durft echt uitdagend te zijn, straft je fouten genadeloos af
  • Grafisch op en top