8,0
0

Alien: Isolation

Uitstekend overgezet naar Nintendo Switch

di 24/12/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Yannick

Mensen die graag griezelen voor hun spelcomputer, hebben deze generatie niet bijzonder veel keuze gehad uit afschrikwekkende ervaringen. Naast de nieuwe Resident Evil-delen en een ambitieuze poging als Blair Witch blijft het horrorgenre redelijk ondergesneeuwd de laatste tijd. Gelukkig troeft kwaliteit kwantiteit af en hebben we in het kleine assortiment enkele toppers kunnen verwelkomen die onze nekharen nog steeds overeind doen staan. Alien: Isolation is hier het schoolvoorbeeld van, en laat dat nu net de horrorgame zijn die een overstap maakt naar de Nintendo Switch.

Alien: Isolation kwam een paar jaar geleden al uit op de andere spelconsoles en de pc, en wist toen iedere gamer die het aandurfde te terroriseren. Een intelligente alien, een kil sfeertje, prachtige graphics en uitstekend geluid zorgden voor een angstaanjagende ervaring die je niet snel zou vergeten. Met de Nintendo Switch z’n mindere kracht is de belangrijkste taak van deze port de ervaring even intensief over te brengen naar de draagbare thuisconsole van Nintendo. Gelukkig kan ik zeggen dat de ontwikkelaar hier grandioos in geslaagd is.

Port waar veel moeite in heeft gestoken

In een wereld waar veel ontwikkelaars in de vlugte hun game porten naar de Switch, is het merkwaardig om een port van deze kwaliteit te zien. Grafisch ziet de game er uitstekend uit op de Nintendo Switch, en dat in 1080p. Framedrops zijn amper te bespeuren en ook qua bugs en glitches is er amper tot niets aan te merken op deze port. Er is zelfs gyro aiming toegevoegd, mocht je hier fan van zijn en de game zo willen kunnen besturen. Ik verkoos zelf de klassieke besturing, aangezien je door paniek domme dingen kan beginnen doen met de gyro sensoren aan.

Zweten geblazen

Qua inhoud krijg je wat je hoopt van Alien: Isolation: een ijzingwekkende game die je in de rol van het slachtoffer zet en je de taak opdraagt om zo geniepig mogelijk rond de alien te sluipen in een  gigantisch ruimteschip. Een sloom begin en een langdradig einde halen het tempo wat uit de game, maar voor de rest is de hele campaign een intense rollercoaster waar de spanning geen moment loslaat. De onvoorspelbaarheid van de alien maakt de game bijna even leuk om voor een tweede of derde keer te herspelen, aangezien je nooit echt weet wanneer je hem moet verwachten. Je motion tracker is je beste vriend.

Bang for your buck

Als kersje op de taart krijg je in deze editie ook alle uitbreidingen erbij, en dat voor een verlaagd prijskaartje! Uitbreidingen die de al redelijk lange speelduur van de game bijna verdubbelen. Dat en de verbluffende technische prestatie voor de Switch maakt dit een port die ik ten volste aanraad  aan iedereen met ook maar een beetje liefde voor het survival-horror-genre of de Alien-franchise.

05/12/2019
8,0
0

Alien: Isolation is een uitstekende port op de Nintendo Switch, die op geen enkele manier moet onderdoen voor z’n grote broertjes. Niet alleen een bundel van alle content voor een lager prijskaartje, maar ook een uitstekend geoptimiseerde port die de zwaktes van de Nintendo Switch verbergt en de functionaliteiten optimaal benut.
  • Zeer stabiele performance op Switch
  • Lange campaign en alle DLC
  • Verlaagd prijskaartje