8,5

Age of Wonders: Planetfall

4X-gameplay met enkele twists

di 13/08/2019
Gereviewed voor PC door Michael
1 reacties

Negentien jaar na de geboorte van Age of Wonders levert de oorspronkelijke ontwikkelstudio met Planetfall het vijfde deel binnen de reeks af. Initieel kon je enkel met een Windows-bak van de strategieactie genieten, daarna volgden enkele Linux- en OSX-ports, maar vandaag is eindelijk het moment aangebroken waarop ook consolegamers de turn-based IP mogen verwelkomen. Als authentieke ‘pc master race’-gamer blijf ik trouw aan de pc-versie, en hoe die het ervan af brengt, kom je hieronder te weten.

Je hebt al sinds mensheugenis strategy games, waarbij beslissingen nemen, een tactisch plan uitwerken en uit je fouten leren primaire acties zijn. Wanneer de verhaallijn echter een tikkeltje naar de achtergrond wordt geduwd, de instellingen steeds meer finetuning toelaten en elke parameter het verschil tussen een succes- of desastreus einde kan betekenen… Inderdaad, dan heb je met een 4X-game te maken, met nog meer diepgang als bij je standaard (Grand) Strategy-uitdaging. Waarvoor die 4 ‘x’-en eigenlijk staan? eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate, de vier essentiële checkboxen die je moet kunnen aanvinken om een spel onder dit genre te catalogeren. Op dat vlak scoort Age of Wonders een 4 op 4: je kan de ruimte verkennen, je eigen naties uitbreiden, grondstoffen opeisen én vijanden uitroeien. Waarom je plots de nood voelt om dat allemaal te doen? De beperkte narratieve rode draad maakt dat meteen duidelijk.

4X maar met leuke twists

Het vorige Age of Wonders-spel, nummer vier in de reeks maar door een atypische naamgeving toch Age of Wonders III, dateert uit 2014. Destijds hielden we onze voeten netjes op de grond, want de fantasy-setting speelde zich wel gewoon op onze planeet af. Ditmaal trekken we de ruimte in, en het is daar in die zuurstofloze oneindigheid dat het verhaal zich afspeelt. Een ongedefinieerd rampscenario leidde tot de ondergang van de Star Union. Deze intergalactische door mensen gerunde overheid is niet meer en verschillende facties trachten de macht op te eisen. Tegelijk wordt ook het mysterie achter de plotse ramp ontrafeld en middenin die geheimzinnige setting worden er van jou talloze beslissingen verwacht.

Ik speelde de laatste jaren talloze 4X-games, en wanneer daar een turn-based-aspect aan werd gekoppeld, kwam je standaard bij de hexagonaal ingedeelde map uit waar elke zeshoek een ander vlak, of aparte regio visualiseerde. Age of Wonders: Planetfall durft van de normaliteit af te wijken, door bijvoorbeeld willekeurig genereerde vormen als planeetindeling te hanteren. Ze verschillen ook in grootte, waardoor elke planeet een compleet onvergelijkbaar uiterlijk krijgt. Dat pluspunt wordt kracht bijgedragen door de landschapskenmerken die de lay-out mee vormgeven: bosrijke omgevingen, bergen en wateroppervlaktes tekenen present en herbergen één voor één nuttige grondstoffen. Hier en daar stuitte ik op een gebied waarin meerdere landschappen werden gecombineerd, wat het ‘realisme’, zo ver mogelijk in een sciencefictionsetting, natuurlijk extra in de verf zet.

Uitbreiden kan op verschillende manieren

Ondertussen zou het duidelijk moeten zijn dat je bij Age of Wonders: Planetfall geen kant-en-klare handleiding kan gebruiken om een overwinning of progressie in de wacht te slepen. Je begint klein en de manier waarop je groeit, bepaal je volledig zelf. Diplomatie kan alle richtingen uit, maar direct een nabijgelegen regio annexeren levert je vanzelfsprekend geen goede reputatie op. Daarom kan het nuttig zijn voorzichter te werk te gaan en een kolonie – met ogenschijnlijk goede bedoelingen – uit de grond te stampen. Die worden doorgaans met een warme welkom ontvangen, waarna je nog altijd de ‘ik steek je een mes in de rug’-aanpak kan hanteren. Daarvoor moet je wel groeien, want een nietszeggend kolonietje kan uiteraard geen uit de kluiten gewassen regio overnemen. Wanneer geen van beide opties te realiseren zijn, kan je eventueel een basis planten die je enkele, maar niet alle voordelen biedt. Je krijgt een zicht op de gang van zaken aldaar, maar grondstoffen kan je er niet ontginnen.

Je kan beginnen moorden, maar diplomatisch kan je ook wonderen verrichten!

Vrienden blijven en gesprekken op een amicale manier benaderen is op verschillende manieren voordelig voor de verloop van de game. Ik haalde de beperktheid van het verhalende onderdeel aan, maar qua missies – die weinig invloed hebben op de rode draad doorheen Planetfall – moet je zeker niet constant op je kin kloppen. Ze zijn zelfs een perfecte uitgangspositie om de spelwereld grondiger te verkennen, want vaak word je naar verafgelegen gebieden gestuurd om bepaalde queesten tot een goed einde te brengen. Gaandeweg breidt ook je leger uit en dat gaat verder dan je Heroes. Elk legertje, opzettelijk gebruik een verkleinwoord, bestaat uit vijf vechtkrachten. Door grondstoffen te verzamelen en jezelf doorheen de game te murwen zal je zo constant nieuwe bataljons creëren en zo maak je diplomatie uiteindelijk overbodig. Die strijders zal je overigens goed kunnen gebruiken wanneer een factie je vraagt een zeldzaam reliek op te halen in een verafgelegen locatie waar krachtpatsers als volleerde bodyguards te werk gaan.

Ook grafisch goed uitgewerkt

Grafisch overtuigde Age of Wonders: Planetfall me quasi onmiddellijk. De manier waarop werelden worden opgebouwd, hun geografische samenstelling zeg maar, is om duimen en vingers van af te likken en dat oog voor detail vind je ook bij de vechteenheden. De uiteenlopende facties worden schitterend in beeld gebracht en je hebt nooit het gevoel dat de ene unit een recolor of reskin van de andere is. Tot slot nog even de link leggen tussen de mooie gebieden, zowel herbergzaam als meer afgelegen: het reliëf laat tactisch heel wat toe om de gebruikelijke sleur uit de gevechten te halen. Door je meest kwetsbare afstandsschutters bovenaan te positioneren, wordt het voor de tegenpartij een pak moeilijker om tot bij jou te geraken. Maak daar vooral gebruik van, het maakt je leven een pak makkelijker.

06/08/2019
7,5
8,5

Age of Wonders: Planetfall blaast een welgekomen, verfrissende wind doorheen de IP. De nieuwe setting, prachtige compositie van de speelmap en interessante diplomatieopportuniteiten maken er een geweldige game van. Is het voor jou belangrijk een echt verhaal in een game te vinden? Enkel dan zal je deze wellicht beter links laten liggen.
  • 4X met een twist
  • Alle 4X-kenmerken gelijkmatig aanwezig
  • Grafisch uniek