Age of Empires 3: Definitive Edition

7,0
0

Age of Empires 3: Definitive Edition

Age of Empires 3 is voor velen onder ons een klassieker waar we met een warm hart op terugblikken. Na AoE2 lag de lat bijzonder hoog en de derde telg in de reeks werd daarom vaak ‘in de schaduw van’ beoordeeld, ondanks dat het spel op vele vlakken zijn eigen weg insloeg en over de grote lijn toch wel succesvol was.

Een stukje nostalgie waar nu, 15 jaar later, een vervolg aan wordt geknoopt met de Definitive Edition. Maar welke meerwaarde biedt deze nieuwe remaster/remake dan ten opzichte van het origineel?

Likje verf voor oog en oor

Om meteen een open deur in te trappen: een 15 jaar oude game heeft uiteraard een flinke opfrisbeurt nodig op verschillende vlakken. Eén van de eerste manieren waar je dat aan merkt zijn de graphics, en die hebben in deze Definitive Edition een mooi likje verf gekregen. Meer licht- en schaduweffecten, particle effects, vlottere animaties en zelfs 4K ultra hd ondersteuning moeten het geheel opkrikken naar hedendaagse verwachtingen.

Daar slaagt het tot op zekere hoogte in en de game ziet er bakken beter uit dan het origineel, al bleef ik ergens toch een beetje op mijn honger zitten. De grafische updates bliezen me niet van mijn sokken maar all-round kan je natuurlijk niet ontkennen dat dit een overduidelijke upgrade is, dus sowieso een pluspunt. Dat geldt evengoed voor de soundtrack, die nu nog beter klinkt maar niet in die mate dat ik met m’n mond vol tanden zat te luisteren. Misschien dat de audiofielen onder ons daar anders over denken, maar bon: beter is beter en dat kan enkel toegejuicht worden.

UI intuïtiever

Belangrijker is de user interface die potentieel meer roet in het eten kan gooien dan verouderde graphics (waar we, voor alle duidelijkheid, zeker niet over kunnen klagen). Gelukkig werd ook de UI gemoderniseerd en is het veel intuïtiever om het overzicht te behouden. Denk aan verder uitzoomen, progressie indicatoren boven gebouwen, het default tonen van het aantal workers die je per resource toegewezen hebt (vroeger een advanced optie die je kon togglen), de optie om te auto-scouten...

Je hoeft niet langer te grinden voor de kaarten in je Home City deck.

Kortom, een aantal welgekomen quality of life changes die het makkelijker maken om je resources en progressie correct te managen. Je krijgt ook meteen bij opstart de keuze tussen 3 preset UI opties, default, definitive en classic, in lijn met jouw voorkeur en speelstijl.

De camera spartelt in-game soms wel wat tegen en maakt het met momenten lastig om accuraat te zien wat er precies gebeurt (bv. door units, gebouwen, particle effects die ‘overlappen’), maar dat is eerder uitzondering dan regel en niet problematisch of overheersend. Los daarvan kan je ook op vlak van de UI zeggen dat er ontgetwijfeld vooruitgang is geboekt.

Een schelletje extra

En dan, waar het uiteindelijk allemaal om draait: de gameplay. De Definitive Edition bevat zowel de base game als de expansions en voegt daar nog wat extra content (inclusief aanpassingen van oude content) aan toe. Zo zijn er twee nieuwe volkeren waar je mee kan spelen, de Inca’s en de Zweden, en de Native Americans werden narratief gereviseerd om meer historisch (en eerlijk gezegd ook wel politiek) correct te zijn, wat hoe je het ook bekijkt positief is.

Vreemd dat andere naties (bv. de Aziatische) niet echt dezelfde ‘de-stereotypering’ hebben genoten maar soit – die can of worms wil ik hier niet opentrekken. De stats van vele units zijn licht getweaked, wat positief is aangezien deze kleine changes meer variëteit toelaten alsook meer diepgang op vlak van min-maxing bij gameplay op hoog niveau.

Historical Battles en Art of War zijn de twee nieuwe spelmodi.

En naar mijn mening één van de beste aanpassingen: je hoeft niet langer te grinden voor de kaarten in je Home City deck, ze zijn meteen allemaal beschikbaar (in bv. de ‘beginner decks’ of door ze custom uit te pikken). Alweer geen mega zotte aanpassingen die de boel overkop gooien, wél mooie extra’s die het geheel stroomlijnen en verder vorm geven.

2 nieuwe game modes

Naast de klassieke Skirmish, Story en Multiplayer modes krijgen we er 2 nieuwe bij: Historical Battles en Art of War. In de eerste speel je specifieke scenario’s uit de geschiedenis na die ik persoonlijk verrassend plezant vond. Deze worden gepresenteerd in de vorm van een veldslag waarbij je groep X of Y moet helpen tegen één of andere historische tegenstander.

Vaak zijn dit slagen die relatief onbekend zijn bij het grote publiek en die dus een educatief kantje hebben, wat een leuke touch is. De Art of War daarentegen kennen we al van de AoE2 Definitive Edition en is eigenlijk een challenge mode waar je dieper ingaat op specifieke mechanics en tactieken binnen AoE3, maar beginnende RTS spelers kunnen hier ook kennis opdoen en skills aanscherpen die van toepassing zijn op het genre in het algemeen.

Is de AI écht beter...?

De AI zou serieus onder handen zijn genomen maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig van gemerkt. Naar verluidt zou de AI beter kunnen micromanagen, slimmere keuzes maken bij het kiezen van units, beter de map lezen en zo voort. Vreemde bokkesprongen op vlak van decision making heb ik hier niet opgemerkt dus dat lijkt wel te kloppen, maar langs de andere kant heb ik ook op geen enkel punt het gevoel gehad dat de AI me zwaar te kakken heeft gezet. Toegegeven, ik speel wel niet op allerhoogste difficulty aangezien ik daar te hard voor suck, dus daar kan ik niet over oordelen.

De pathing van units laat nog steeds te wensen over.

Wat ik wél ervaren heb, is dat de AI soms plots tilt slaat en er toch wel fouten in zitten. De pathing van units bijvoorbeeld laat nog steeds te wensen over en ziet er met momenten echt achterlijk uit. Manschappen raken onoplosbaar vast in het terrein, blijven gewoon stilstaan na het uitvoeren van een bepaalde taak of blijven hersenloos dezelfde taak uitvoeren wanneer dat niet nodig is, bv. het blijven slopen van muren wanneer er al kapot zijn en ze er perfect doorkunnen.

Gebrekken onder de motorkap

Op technisch vlak laat de game nog meer te wensen over. Qua performantie scoort de Definitive Edition niet goed en de game kampt met lag en frame drops. Ook op mijn meer dan doorsnee pc was dat het geval, zelfs al stonden mijn grafische settings niet volledig opengedraaid.

Er zouden issues zijn in de multiplayer waarbij spelers die een game winnen een loss aangerekend krijgen, alsook regelmatige crashes en fps/ms drops. Als kers op de taart duiken er sinds een week of 2 berichten op dat deze crashes bij sommige spelers data op hun harde schijf verwijderen (niet alleen van het spel zelf). Oeps.

De spurt richting leger

Een laatste puntje dat ik wil aankaarten is dat er naar mijn gevoel veel nadruk ligt op early game agressie, en dat de partij die als eerste zijn military units rusht bijna altijd de facto zwaar in het voordeel is (en vaak ook de game wint). Toch op mijn niveau (verre van hoog) lijkt dat het geval.

Dat vind ik een vreemd gegeven aangezien de game in mijn ogen eerder naar resource management toeleunt dan naar RTS: het correct managen van je grondstoffen, gebouwen en ook manschappen is de hele game lang je hoofddoel en combat vervult een (weliswaar zeer impactvolle) complementaire bijrol. Dat evenwicht iets meer in balans brengen was fijn geweest.

10/15/2020
7,0
0

Conclusie van Praga

De Definitive Edition van Age of Empires 3 is net als het origineel maar biedt een tikkeltje meer in een moderner jasje. Er werd vooral ingezet op quality of life aanpassingen zoals het optimaliseren van de UI, het meteen beschikbaar stellen van de ‘beginner decks’ of het opblinken van de graphics. Ook de Art of War en Historical Battles zijn een leuke toevoeging. Op geen enkel vlak is deze remake echt baanbrekend, wel meer dan voldoende om de game na 15 jaar nieuw leven in te blazen. Het enige dat roet in het eten gooit zijn de technische issues en in mindere mate de AI, waarvan het eerste hopelijk asap gepatched wordt. Geen absolute must-have titel naar mijn mening maar voor 20 euro (een faire prijs eens de technische issues eruit zijn) kan je niet sukkelen.

• Betere UI
  • Nieuw jasje voor graphics en soundtrack
  • Op vlak van gameplay: Inca’s en Zweden + beginner decks (geen grind voor kaarten)