AereA

4,6

AereA

De ene valse noot na de andere

ma 19/06/2017

Nu het stof rond E3 stilaan gaan liggen is, kruipen de iets minder gekende games terug uit hun hol. Dat geldt ook voor AereA, een muzikaal-geïnspireerde action RPG van Triangle Studios, waar naar mijn mening jammer genoeg geen lofzang over af te steken valt.

Op het eerste zicht geeft AereA een veelbelovende indruk. De graphics, met de hand getekend en rijkelijk voorzien van kleur, wekken een warm en nostalgisch gevoel op, zo eentje dat je enkel terugvindt bij andere indie-pareltjes. Tegelijkertijd valt het meteen op dat de ontwikkelaars heel veel tijd en moeite gestoken hebben in de soundtrack: al tijdens het startscherm weergalmt een prachtig gecomponeerde melodie door je speakers. Mijn verwachtingen waren hierdoor in het begin redelijk hoog, maar mooie liedjes duren meestal niet lang.

Easy peasy

Je hebt als speler de keuze uit vier verschillende personages om mee te spelen, een tank, een mage, een archer en een rogue. Vrij standaard allemaal, ook al fleurt Triangle Studios deze klassieke formule een beetje op door de tank bijvoorbeeld een cello te laten gebruiken als wapen, of de archer een viool. Welke class je neemt speelt uiteindelijk geen rol, aangezien vijanden zo belachelijk zwak zijn dat je ze bijna allemaal met één mep afmaakt. Zonde, want door dat gebrek aan uitdaging wordt het lastig om nog de motivatie te vinden verder te spelen. Enkel de levelbazen blaas je niet omver met één hit, maar zelfs hier kan je alleen sterven als je actief probeert om hits te pakken. Eigenlijk staat de god mode permanent geactiveerd, daar komt het op neer.

Dertien in een dozijn

Eens je dat door hebt, is de pret er snel af. Waarom zou je nog solsleutels oprapen (de goudstukjes in AereA), items kopen, skills aanleren of je character levelen als je alles toch zonder meer de grond in boort? Daar sta je dan, op een berg van duizend lijken, wanneer plots door gebrekkige codering nog eens tien generische vijanden spawnen op een milimeter afstand. Je wijkt (volledig onnodig) in alle haast uit, en struikelt over een quasi onzichtbare valstrik die de helft van je levenspunten wegblaast. Over fun gesproken. De levels en gebieden zelf mogen daarnaast wel mooi getekend en ingekleurd zijn, maar origineel zijn ze allesbehalve. Als ik voor de miljoenste keer in een riool ratten wil afslachten of tegen schorpioenen in een woestijn wil vechten, dan ga ik wel terug Runescape spelen. Daarnaast zijn ze zodanig lineair dat je ze bij wijze van spreken geblinddoekt kan doorlopen. Hetzelfde geldt voor de “puzzels”; alles is dermate eenvoudig en voor de hand liggend dat het alle plezier weghaalt.

Levensloos

Diezelfde gemakzucht en het gebruik van stereotypen kenmerkt ook het verhaal. Toegegeven, het centrale thema van muziek is verfrissend en er zit zeker potentieel in, maar de manier waarop Triangle Studios het uitwerkt is allesbehalve vernieuwend. De wereld is in meerdere lappen verscheurd, en enkel met de kracht van de negen oerinstrumenten kan je deze ramp herstellen. Veel meer dan dat is het niet. Welgeteld twee personages wisten mijn aandacht te behouden, enkel omdat ze als enigsten relevante informatie deelden over de spelwereld en het overkoepelende verhaal. Alle andere NPC’s kon men evengoed vervangen door wegwijzers of post-it notes. Ze maakten eerder deel uit van het decor dan dat ze een betekenisvolle bijdrage leverden aan het verhaal. Niemand verzette zich ooit maar een meter van zijn of haar toegewezen postje, waardoor deze centrale uitvalsbasis (een concerthal, ter informatie) enorm leeg en levensloos aanvoelde. Om toch op een positieve noot te eindigen: samen met vrienden de couch co-op mode spelen is een leukere ervaring dan de single player, en AereA ondersteunt controllers. ’t Is niet veel, maar wie het kleine niet eert...

4,6

AereA pronkt met knappe graphics en een fenomenale soundtrack, maar jammer genoeg worden ze overschaduwd door een totaalpakket dat te wensen overlaat, zeker voor €27,99. Kinderen jonger dan 10, of mensen die enkel geïnteresseerd zijn in een prachtige soundtrack en leuke graphics, zullen zich hier zeker mee weten te amuseren. Bij doorgewinterde gamers valt AereA hoogstwaarschijnlijk uit de toon – zij zoeken beter iets anders om hun tijd en centen aan te spenderen.
  • Warme, handgetekende graphics
  • Afspeellijst-waardige soundtrack
  • Desondanks aantrekkelijk centraal thema, een ongeïnspireerd en koud verhaal