User scoreAl 9 stemmen
7,10

Achtung! Cthulu Tactics

Gek of geniaal?

do 29/11/2018
Gereviewed voor PC door Lazlo

Wanneer het op tactische shooters aankomt, blijven we tijdens dit verder geweldige najaar nogal op de honger zitten. We kunnen verlekkerd uitkijken naar Mutant Year Zero, dat er briljant gestoord uitziet, of terugblikken op enkele jaren vol fantastische XCOM-titels. Anno 2018 moeten we het echter hebben van minder grote jongens, zoals deze vermakelijke Achtung! Cthulu Tactics.

Waarom zou je Achtung! Cthulu Tactics in huis halen?

Bovennatuurlijk kwaad meets historisch kwaad

Zoals de titel al doet vermoeden, krijg je in Achtung! Cthulu Tactics te maken met één van ‘s werelds bekendste horrorwezens ooit bedacht. Lovecrafts psychologisch griezelwerk versmelt hier met een ander kwaad; namelijk Nazi Duitsland. Een gek of geniaal concept dat goed bleek te werken in de boardgame Achtung! Cthulu en nu door Auroch Digital naar een virtuele variant wordt vertaald. En het heeft wel iets, dat occulte in samengang met de Duitse legermacht van weleer. Old-school wapentuig in samengang met bovennatuurlijke wezens en duistere magie? Het werkt op papier, en in praktijk komt het ook best goed tot uiting.

Gestroomlijnde focus

Achtung! Cthulu Tactics haalt de mosterd dus bij een boardgame, en wil die focus koste wat het kost behouden door de game zeer statisch in een turn-based tactical shooter keurslijf te houden. De juiste loadout kiezen voor je personages, hun skill tree gaandeweg uitbreiden en ieder gevecht case by case aanpakken is dus de boodschap.  Dat wil ook zeggen dat Achtung! Cthulu Tactics maar weinig speciallekes uit de kast tovert om de gameplay een tikje af te kruiden, maar voor fans van traditioneel tactisch schietgeweld valt hier best wat te beleven. Het boardgamehart van de franchise is niet verloren gegaan, en voor fans van het bronmateriaal is dat natuurlijk wat telt.

Waarom je Achtung! Cthulu Tactics eventueel links laat liggen

Te weinig diepgang

De gestroomlijnde focus van de game lijkt jammer genoeg inbreuk te doen op de algemene ervaring van het spel. Er zijn maar vier personages die je door het verhaal heen mee kan nemen, en die zijn jammer genoeg niet al te diep uitgewerkt. Dialogen zijn onbestaande, tenzij je de repetitieve confirmatiezinnetjes die ze uitschreeuwen wanneer je een order geeft meetelt. Zelf personages samenstellen is daarbovenop ook helemaal niet aan de orde. De verschillende skills van de personages zijn op zich de juiste zet, maar in de praktijk laat je toch alle personages voornamelijk hetzelfde doen. Namelijk slim manouvreren, om dan met een geweer een tegenstander proberen te raken. Hier zat meer in.

Combat is maar zo-zo

De kernfocus van de game is in veel opzichten ook maar zo-zo uitgewerkt. Over het algemeen werkt de combat naar behoren, met verschillende elementen waarmee je als speler rekening kan houden. De luck-meter (aka. schild) bepaalt bijvoorbeeld hoeveel kans je maakt geraakt te worden, en daalt per keer dat iemand een schot op je mist. En je bouwt in het spel ook momentum op, waarmee je dan in de juiste flow kan geraken om meerdere tegenstanders mee om te leggen door ze makkelijker te raken. Er is ook een overwatch-functie die je personages alert houdt voor wanneer een tegenstander beweegt. Allemaal goed en wel, maar de basis blijft wat wankel. Zo heeft het spel een vreemde manier van in te schatten wie al dan niet goed in cover zit, twee personen die bij elkaar achter de hoek zitten, genieten bijvoorbeeld maximale cover volgens het spel. En ook de impact van de abilities blijft te beperkt, waardoor de game werkelijk steeds terugvalt op het gebruiken van het schiettuig.

Presentatie laat te wensen over

De grootste fout die Achtung! Cthulu Tactics maakt, is het onderwaarderen van zijn unieke concept. Visueel ziet het er allemaal nog best oké uit, zonder echt hoge toppen te scheren, maar op vlak van audio strand je al snel bij ongeïnspireerde sounds en schamel stemmenwerk. Het ergste is toch wel het verhaal, dat je in het duister laat over de personages die je onder je hoede neemt, en niet meer vormt dan een flauw excuus om je door het spookbos te jagen waarin deze game zich afspeelt. Dat terwijl je zo veel kan doen met het unieke Nazi’s meets Cthulu-concept. Gemiste kans.

2015
6,0
User scoreAl 9 stemmen
7,10

Achtung! Cthulu Tactics biedt je een oppervlakkige tactische shooter zonder al te veel poespas waar gerust wat meer poespas had mogen zijn. De combatmechanics werken wel, maar je stoot geregeld op enkele vreemde schoonheidsfoutjes wanneer het op nauwkeurigheid aankomt. Vooral in de unieke setting van het spel had verhaalgewijs meer gezeten.
  • Tof concept
  • Heldere focus
  • Schoonheidsfoutjes in de combat