[JA] [NEE]

“Ik ben sportief genoeg voor een virtueel sportspelletje.”

[JA] [NEE]

“Ik heb drie vrienden.”

[JA] [NEE]

Heb je 4 keer “ja” geantwoord? Hoera, 4 OP ’N RIJ! Dan is 51 Worldwide Games vast wel iets voor jou.

Met mijn bubbel van 4 personen maakten we de salontafel vrij voor weer een gezellige spelletjesavond. Wel lekker veel plaats voor snacks nu, want de tafel staat niet vol met dozen en spelregelboekjes. Je kan kiezen om op één Nintendo Switch te spelen in je eentje, met twee of online. Als je vrienden ook hun Switch bij zich hebben, kan je tot 4 personen via Local Play tegen elkaar spelen. Dat is natuurlijk onmisbaar om niet in elkaars kaarten te kunnen kijken. Maar je kan de Switches ook in Mosaic Mode gebruiken. Je legt ze zo op tafel tot ze samen een bepaalde vorm aannemen, om bijvoorbeeld een keilange piano te maken of een custom race track. Misschien ben ik hier te oud voor, maar het lijkt eerder een leuke gimmick dan een echte meerwaarde in de game.

Ik ken maar één persoon die 'Mens Erger Je Niet' graag speelt: mijn oma.

Nintendo heeft echt zijn best gedaan om de games zo goed mogelijk op de real deal te laten lijken. Fijne geluiden bij het gooien van de dobbelstenen, glimmende steentjes die willekeurig in een houten bakje vallen en schaakstukken die omvallen als je per ongeluk tegen je Switch stoot. Je kan dus - als je verliest - nog altijd ragen en de schaakstukken virtueel van het bord smijten. En met 51 games in de line-up zit er vast wel een game voor jou tussen. Het spel zal rond de €40 kosten, wat betekent dat je iets minder dan 80 cent betaalt per game. En voor die prijs is het best leuk om enkele klassiekers te leren kennen. Mancala is echt een topper.

Het spel kost rond de €40, wat betekent dat je iets minder dan 80 cent betaalt per game.

De spelregels worden altijd humoristisch uitgelegd door een converserende familie. Toch net wat leuker dan lang bladeren door een spelregelboekje, maar begrijp je hierdoor direct hoe het spel in elkaar zit? Niet echt. Je leert vooral veel bij van de Assist bij bijvoorbeeld een potje schaken. Het systeem vertelt je wat strategisch de beste zet is. En je kan er niet omheen dat zowel beginnende als ervaren schakers hiervan bij kunnen leren. Nog één pluspuntje: ook geen ruzie meer omdat er een stukje of dobbelsteen kwijt is.

Ik ben vooral erg enthousiast over de denkspelklassiekers. Nintendo heeft het slim aangepakt om het Switch-scherm letterlijk als speelveld te gebruiken. Hoewel ik zelf niet zoveel heb met sportgames is het wel leuk om de Switch in het midden van de tafel te leggen voor een spelletje tafelvoetbal, air hockey of biljart. Maar er zijn ook games waarbij het speelveldidee wat wegvalt en waarbij de bewegingen van de joy-cons belangrijk zijn, in sporten als bowling, golf of vissen, maar ze doen het gewoon niet voor mij. Grafisch blijven de games achter op de rest en je merkt dat technologie in de weg zit tijdens het spelen ervan. Als dit wel je type games zijn, dan zijn er betere alternatieven beschikbaar op de Nintendo Switch.

Hopelijk worden er in een update nog klassiekers als Scrabble, Rummikub en Zeeslag toegevoegd.

De eenvoudige spellen als Memory (vertaald als Matching) zijn zeker leuk voor kinderen, maar ook deze kan je geen grafisch meesterwerk noemen. En om God weet welke reden heeft Nintendo 'Mens Erger Je Niet' (vertaald als Ludo) erin gestoken. Buiten mijn oma ken ik niemand die dit spel leuk vindt. Het is gewoon ergerlijk.

Ik mis ook enkele andere klassiekers die de lijst van games wat interessanter zouden maken. Als we in een update 'Mens Erger Je Niet' van de tafel kunnen vegen om spellen als Scrabble, Rummikub of Zeeslag in de plaats te zetten, dan haal ik met zekerheid 51 Worldwide Games vaker uit de kast.

06/05/2020
7,0
0

Conclusie van Charlotte

Het is niet gemakkelijk om een review te schrijven over klassieke spellen die wereldwijd al honderden jaren worden gespeeld. Maar het is gewoon één van die Nintendo-games die je voor het hele gezin in huis haalt. Voor elke leeftijd zit er een leuk spelletje tussen en zijn de meeste controls simpel genoeg voor zelfs de bomma. Fijn dus voor enkele uren, maar net zoals de echte gezelschapsspellen brengt ook deze game vooral veel tijd door in de kast tot de volgende familieavond.
  • Voor alle leeftijden
  • Redelijke prijs
  • Essentiële klassiekers die ontbreken