WWE 2K15

WWE 2K15

Hands-on: My Career

di 30/09/2014
Gepreviewed voor Xbox One, PS4 door Sam
1 reacties

WWE 2K15 lijkt dezelfde toer op te gaan als de NBA 2K-serie: van half-half spel naar een gevestigde waarde, een bastion onder de sportsgames. Voor de nieuwe MyCareer-modus trok 9lives richting het WWE Performance Center om daar aan de slag te gaan met een previewbuild die hoge ogen gooide. Het relaas van de hands-on met een veelbelovende kijk op de wereld van de WWE Superstars.

Het WWE Performance Center in Orlando in de VS fungeerde niet uitsluitend als testzone voor onze hands-on met de MyCareer-modus van WWE 2K15, het werd ook bevolkt door tientallen kleerkasten met een ogenschijnlijk agressief humeur. Deze indrukwekkende locatie is het opleidingscentrum voor de nieuwe talenten van de WWE. De WWE Superstars van de komende generaties leren hier de kneepjes van het vak en strijden dagelijks voor een plekje op het roster van een aankomende NXT-card. Het talent dat hier wordt opgeleid in de nobele kunst van het WWE-worstelen is hun enige natuurlijke visvijver, hun feitelijke moyen de vivre met een slinks oog op de toekomst. In MyCareer maak je het mooie weer als kersvers groentje in het WWE Performance Center. Na een gedegen fysieke rondleiding doorheen het Center konden we niet anders dan onder de indruk zijn van hoe dit oord vol gespierde atleten werd vertaald naar een in-game versie. Letterlijk elke poster, elke locker, lichtrail en banner werd 1:1 overgezet naar de virtuele versie. De zeven ringen waarin de coaches van WWE NXT individueel hun dagelijkse spartaanse training opleggen aan de ambiërende Superstars zijn ook van de partij, al is het spijtig genoeg niet mogelijk om tijdens een match van ring te switchen – dat zou pas een imposante easter egg zijn. Paul 'Triple H' Levesque, CEO van WWE, was terecht apetrots bij het tonen van de verbeteringen die de game mocht ontvangen ten opzichte van de voorbije jaren. Oh ja, die gameplaytrailer die onlangs op ons werd losgelaten en waarvan wij en jullie moeilijk konden geloven dat het niet om pre-rendered maar doodeerlijke in-game footage ging? Juist, ja. Blijkt dat de game er écht zo vloeiend en gelikt uitziet: een aangename constatatie.

Carrière maken

De MyCareer-modus van WWE 2K15 werd geleend van de NBA 2K-games en bewees daar al dat de meest succesvolle modus van een game vaak ook degene is waarbij je als speler een ultieme projectie van je eigen ambities kan opleiden tot grandioze ster. Dat is dan ook wat MyCareer je laat doen: met coaching van oude rot Bill DeMott start je in het Performance Center en tracht je een plekje te winnen in NXT. Van daaruit gaat het, mits het nodige zwoegen en zweten, naar PPV-matches, SmackDown en als finale halte hebben we de Hall of Fame. Onnodig te zeggen dat het in de praktijk niet zo simpel zal lopen en dat je geduldig en slim zal moeten spelen om opgemerkt te worden door Triple H en zijn immer indrukwekkende begeleidende 'Bow down to the King'-tune. Doorheen je carrière krijg je de kans rivalries op te bouwen met alle bekende WWE-sterren.”You are at the center of WWE, everything you do has an influence on the WWE”, dixit Lead Designer Ramelle Ballesca. Iemands speech afbreken in de ring, een goedkope pets geven om te laten zien wie de top dog is of simpelweg respect tonen voor iemand: het zijn keuzes die je krijgt en die je reputatie en carrière zullen beïnvloeden. Op deze manier kan je je – in ons geval overduidelijk kwaadaardige – karakter botvieren op je personage.

Serieuze pandoering

Zoals dat in het echte leven ook het geval is, zijn de successen vaak voor zij met de grootste bek, arrogantste houding of meest achterbakse modus operandi. Dat fundamenteel menselijk onrecht wordt ook in WWE 2K15 in ere gehouden: als je een rulebreaker bent zal Triple H je veel sneller opmerken en Randy Orton-gewijs kneden tot een toekomstige WWE Superstar. Heb je dan toch een klein succesje behaald? Dan is de kans groot dat je vlak na je match toch nog iemand anders tegen je krijgt die zijn reputatie wil bestendigen. In ons geval was dat Brock Lesnar die er nog misnoegder dan anders uitzag – en even lelijk als in het dagelijkse leven, alweer een prachtig staaltje motion capturing hier. For the record: een serieuze pandoering later konden we afdruipen met een gebroken staart(been) tussen de benen. “WWE 2K15 MyCareer' biedt een lange single player experience vol met customization en progression” kregen we nog te horen van de haast geëmotioneerde Ramelle Ballesca die volop in zijn eigen game gelooft. Wij voorlopig ook trouwens, al zal een echte (p)review-versie pas definitief uitsluitsel kunnen bieden betreffende de lengte en funfactor van de MyCareer-modus.

Die recente gameplaytrailer? Blijkbaar de échte graphics; straf staaltje vakwerk.

Schadenfreude

Je eigen WWE Superstar (in wording) aanmaken gaat redelijk eenvoudig en biedt tamelijk wat keuzes. Het gaat hier uiteraard niet om een RPG waarin je tot in de kleinste details attributen en fysieke kenmerken kan aanpassen, maar het gamma opties is bevredigend genoeg om een personage aan te maken dat voldoet aan je eigen smaak en modewensen. Boots, uiterlijk, gezicht, maar ook hun entrance- en inner ring-attire vallen te kiezen. Bovendien kan je door af en toe eens te winnen snuisteren in de movesets van de gerenommeerde WWE-helden, net als een manager aanwerven om je carrière mee uit te bouwen. Zoals eerder vermeld rest je de belangrijke keuze een publiekslieveling of een stouterik te worden aan de hand van inner ring reactions en dialoogkeuzes daarbuiten. Zo wordt elke keer dat je MyCareer herspeelt trouwens een totaal unieke ervaring – tenzij je even repetitief te werk gaat als Praga en zijn ondertussen 67-jarige ochtendrituelenvolgorde. Aangename aankondiging hier was dat je de Superstars van je vrienden kan downloaden, waarop deze op willekeurige momenten jouw carrière kunnen invaden en je gruwelijk vernederen. Of omgekeerd in ons geval, selbstverständlich. Alleszins een mooie vorm van schadenfreude om je kameraden depressief te zien worden van de capaciteiten van jouw WWE Superstar. Exacte details over deze Invasions volgen later.

Consistent

Voor onze hands-on sessie werden we vergezeld door niet de minsten: Bo Dallas, Adrian Neville, Sami Zayn en Cesaro; WWE Superstars ondertussen, maar zij passeerden wel langs het WWE Performance Center om hun trucjes bij te schaven. Van de zeventig atleten die permanent trainen in het Performance Center– met in het achterhoofd de hoop om een van de plekjes in NXT te kunnen innemen – waren we al onder de indruk. Deze heren, gevestigde waarden ondertussen, maakten pas echt indruk. We worden ingeleid in de tutorial die van ons verwacht dat we in een match 8 grapples performen, een signature move ten berde brengen en eindigen met een finishing move. Doen we dat niet, dan kunnen we fluiten naar de volgende stap. De tutorial zit alleszins goed in elkaar en leert zelfs de grootste beginneling zijn eerste stappen te zetten binnen de touwen. De sleutel tot succes is onvermijdelijk een gevarieerd aantal moves onder de knie krijgen en deze ook rigoureus aan elkaar breien, anders kan je het schudden. Tijdens onze drie speelsessies van twintig minuten (doorheen verschillende fases van onze potentiële carrière) viel vooral op hoe vlot de game draait. De consistente funfactor deed vergeten dat er nog enkele minuscule bugs in animaties te vinden waren en dat de official enkele keren lichtjes 'in de weg' liep valt te vergeven. Bottom line: de game ziet er gelikt uit en speelt evenzo.

Deugddoend

Eerlijk is eerlijk: de WWE-games zijn niet altijd geweest wat ze dit jaar zullen zijn. De overheveling van de franchise van het ter ziele gegane THQ naar 2K heeft de reeks al aardig deugd gedaan, maar er is zeker nog méér ruimte voor verbetering. Een van de grootste verbeteringen in deze editie is de commentaar: daar waar er vroeger duizenden simpele zinnetjes werden ingelezen door Michael 'The Voice of WWE' Cole, gaat het nu om meer dan 20.000 'dynamisch' ingesproken lijntjes. Dat gezamenlijk in de studio met zijn vaste kompaan Jerry Lawler (achttien jaar ervaring in duo-presentatie tussen de twee!) en niet op enkele duizenden kilometers van elkaar verwijderd: het zal de dynamiek en het 'arena'-gevoel, dat co-ontwikkelaar Visual Concepts al met veel grandeur naar de NBA 2K-serie bracht, gevoelig aanwakkeren.

Releasedatum
31/10/2014
Beschikbaar voor

Conclusie van Sam

De MyCareer-modus van WWE 2K15 lijkt een serieus slimme zet in de juiste richting. Meer nog dan in NBA 2K komt dit type spelmodus volledig tot zijn recht dankzij de indrukwekkende natuurgetrouwe implementatie van alle WWE Superstars. Globaal gezien gaf deze speelsessie met WWE 2K15 een erg solide indruk die onze zin in het eindproduct enkel stimuleert. Doodzonde is dat MyCareer enkel beschikbaar zal zijn op de versies voor PS4/XOne en dus niet voor eigenaars van PS3 of Xbox 360. Op deze enkele negatieve noot na kunnen we echter besluiten dat het de hoogste tijd is voor (p)reviewdisc op de redactie.

1reactie

Kijk ik wel naar uit, men eerste WWE game in jaren

Rating:0