World of Warships Legends

World of Warships Legends

"De gameplay ziet er in ieder geval al overtuigend uit"

vr 24/08/2018
Gepreviewed voor Xbox One, Xbox One X door Lazlo
0 reacties

Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik World of Warships speelde. De spanning van het eerste botengevecht met mijn Britse Cruiser. Het logge gevoel van zo een gevaarte in het water, de trage manier waarop al je kanonnen aligneren, het subtiel manouvreren van mijn schip om de kleine eilanden midden op de map. Ja, het was een hele nieuwe ervaring na het strakkere World of Tanks. En binnenkort kunnen Xbox-gamers ook van de ervaring genieten. Zij het op lichtjes aangepaste wijze, zo vertrouwt Wargaming me toe tijdens een korte spelpresentatie achter gesloten deuren.

We doen ons uiterste best om het onderste uit de kan te halen met de huidige consolehardware”, belooft presentator Danny Volkov van Wargaming me wanneer hij na een korte trailer meteen het spelmenu toont. Het ziet er niet naar uit dat hij me gebakken lucht aan het verkopen is. Het schip dat voor m’n neus in de haven aan het dobberen is, ziet er in ieder geval haarfijn gedetailleerd uit. Visueel ligt het in ieder geval niet ver af van de pc-versie die intussen drie jaar een trouwe fanbase bekoort. “Het ziet er allemaal al zeer goed uit”, lacht de jonge kerel, “maar dit is nog lang het eindresultaat niet. Wanneer we hiermee launchen, moet de boel er nog een pak beter uitzien.” Uit zijn overtuigende toon, leid ik in ieder geval af dat hij er zelf rotsvast in gelooft.

Maar het is niet alleen op grafisch vlak dat Wargaming de boel wil optimaliseren voor de Xbox One. “De grootste uitdaging is de User Interface( UI). Onze games zijn steeds zeer afhankelijk van de UI, die bijgevolg behoorlijk complex kunnen worden. Wie vanuit een zetel naar een tv-scherm zit te kijken met een controller bij de hand zou nogal snel zijn weg verliezen.” Het spreekt dan ook voor zich dat het ontwikkelteam de boel moest opkuisen en mappen naar wat een consolegamer zoekt in een game als deze.

Voornamelijk in de menu’s van de game zie je het verschil. Zo zie je een pak minder informatie over de tech tree die je voor ieder schip kan uitbouwen. In de plaats daarvan vind je nu een soort progressielijn met checkpoints waar je na een bepaald aantal ervaringspunten een upgrade kan unlocken. Per level zijn er uiteenlopende upgrades beschikbaar die overeenkomen met die uit de tech tree op pc. Met andere woorden krijg je evenveel diepgang met een pak minder tekst en icoontjes op je netvlies.

Hetzelfde blijkt wanneer een eerste wedstrijdje wordt opgestart. Het scherm lijkt redelijk leeg vergeleken met de UI van de pc-versie. Of je klaar bent om te schieten, zie je aan je vizier. Verder heb je jouw levensbalk die je kan zien en met welk soort munitie je aan de slag bent. Meer is er niet aan.

We hebben de gameplay ook bijgeschaafd, zodat consolegamers er meer van kunnen genieten. Ons doel is om de spelletjes sneller en meer actievol te maken.” Concreet komt het erop neer dat Wargaming twee drastische ingrepen doet: één op het speelveld en één op de manier dat je speelt. Op het speelveld is het simpel: minder schepen per team, dus een snellere conclusie van de strijd. De tweede ingreep is een pak meer drastisch. De kapiteins van het schip zijn namelijk niet meer zomaar een extra laag die je in de skill tree kan upgraden, maar worden omgedoopt tot echte heroes. Deze hebben unieke skills en kenmerken die je helpen meer toe te spitsen op een specifieke speelstijl. Zo kan je bij een snel en klein Japans schip een passende kapitein inzetten die voor snelle en genadeloze klappen gaat.

Eens Volkov effectief in-game zit, valt me nog maar een keer de grafische pracht van deze titel op. Het water reflecteert helder en realistisch de zonnestralen, en de bergflanken en rotsen in de verte tonen overtuigend. Ik zou zelfs durven stellen dat de schepen in de game nog het meeste werk kunnen gebruiken op grafisch vlak.

Het valt me op dat Volkov verbazingwekkend snel zijn doel weet te treffen wanneer de kogels dan werkelijk door de lucht beginnen te vliegen. Schaapachtig geeft hij toe dat hij niet noodzakelijk een World of Warships supertalent is. “Voor deze port hebben we de gameplay ook een tikje toegankelijker gemaakt door enkele assists toe te voegen aan de game.” Gelukkig voegt hij er snel aan toe “geen nood, het gaat enkel om slimme assists, die je niet te veel bij het handje houden. Wij zijn er ook geen fan van als een aim assist je bijvoorbeeld het gevoel geeft dat je een sukkel bent die anders niets zou kunnen raken. Het gaat om subtiele hulp.”

Releasedatum
Q1 2015
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Tot dusver moet ik hem enkel op zijn woord geloven, want zelf het spel spelen zit er nog niet in. De game bevindt zich nu in alpha en is nog maar voor een heel beperkte groep spelers beschikbaar. Langzaam maar zeker zullen er nieuwe spelers aan die poule toegevoegd worden tot de uiteindelijke release in 2019. De gameplay ziet er in ieder geval al overtuigend uit. Vertrouwd voor de pc-fans, en tegelijkertijd degelijk geport naar de noden van consolespelers. Ik kijk in ieder geval al uit naar mijn eerste in-game ervaring wanneer hij dan eindelijk het grote publiek bereikt. De presentator belooft me in ieder geval dat het World of Warships-team nauwe banden onderhoudt met het World of Tanks-team, dat al eerder een hoop waardevolle lessen uit een port van die game heeft getrokken. Benieuwd wat dat zal geven.