World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

Op reis naar het rijk van de doden

za 02/11/2019
Gepreviewed door Michael
0 reacties

World of Warcraft: Shadowlands wordt de achtste uitbreiding voor World of Warcraft. De mythische locatie vereist in normale omstandigheden een levenloos lichaam om er naartoe te mogen reizen, maar Sylvanas’ duistere plan heeft de poort richting het dodenrijk wagenwijd geopend. Naast twee prachtige trailers leverde BlizzCon 2019 ook meteen een schat aan informatie op over de volgende WOW-episode, en ik probeer alles voor jou zo goed mogelijk samen te vatten.

Toen de geruchten over Shadowlands als mogelijke rode draad doorheen de nieuwe uitbreiding begonnen op te duiken, moest ik toch even wat research doen. Als rasechte, diehard Warcraft-fan had ik de naam uiteraard al zien passeren, maar exact in één alinea omschrijven wat die Shadowlands exact zijn … Dat had ik wellicht niet gekund. Nu dus wel, en eigenlijk is het ook in één zin uit te leggen. Het is een gebied gelinkt aan Azeroth waar de doden ronddolen. De regio bestaat met andere woorden al sinds de geboorte van het sterfelijke leven en via Icecrown was het volgende de geschiedenis reeds mogelijk deze ongure regio te betreden. Nu Sylvanas Windrunner de Helm of Domination heeft vernietigd – benieuwd wat The Burning Legion daarvan vindt – is die flinterdunne grens in Icecrown echter volledig opengescheurd en kunnen/moeten we op avontuur in de Shadowlands. Daar ontmoeten we volgens Blizzard sowieso al enkele oude bekenden, denk aan Uther the Lightbringer en Kael’thas, om maar te zeggen dat de ontwikkelstudio alle mogelijkheden krijgt om fan favourites terug bij de MMORPG te betrekken.

Nieuwe manier van levellen

Het is lang een heikel punt geweest en er zullen nog veel printcartridges en woorden aan worden verspild: de levels in World of Warcraft. Een stat squish werd al tweemaal doorgevoerd, maar per uitbreiding kwamen er sinds The Burning Crusade traditioneel 10, en met Cataclysm en Mists of Pandaria 5 levels bij. Het begon ooit op level 1, eindigde dan initieel op 60, maar in Battle for Azeroth hebben we ondertussen level 120 bereikt. Wanneer Shadowlands in 2020 releaset, zullen we daar meer dan de helft van moeten afgeven, want personages die richting dat dodenrijk vertrekken, zijn level 50 en aldaar kunnen ze terug richting level 60 spelen. Blizzard werkt naarstig aan een belonend systeem waarbij elke level als een beloning moet aanvoelen. Concreet zal je vanaf level 1 tot 10 je tijd in een nieuw gebied spenderen, waar je alles over je class moet leren. Daarna krijg je 40 levels om eender welke zone uit de voorbij zeven uitbreidingen te verkennen, om tot slot dus richting Shadowlands te trekken om de eindsprint van de laatste tien levels aan te vatten.

Onderweg richting level 60 zal je vijf spiksplinternieuwe, en eigenlijk best onbekende zones mogen verkennen. Bastion lijkt nog de vrolijkste omgeving van allemaal te worden, met kleurrijke velden en dito fauna. Maldraxxus moet vervolgens de sfeer van de uitbreiding belichamen, want het ongure, duistere rottende karakters van de ronddolende skeletten spreekt boekdelen. Ardenweald wordt vervolgens door een tijdloze duisternis geplaagd, in Revendreth kan je van fabelachtige kastelen en forten genieten en in The Maw kan je echt griezelen. Meer informatie ontbreekt voorlopig en ook in vorige Warcraft-games werd er met geen woord over deze gebieden gerept. We laten Stormwind en Orgrimmar overigens even voor wat ze geweest zijn, want als centrale hub wordt naar Oribos, the Eternal City gekeken. Om ervoor te zorgen dat je de narratieve rode draad doorheen Shadowlands volledig absorbeert, zal de eerste playthrough lineair zijn, de zones in een vaste volgorde, maar vanaf je tweede personage mag je zelf kiezen waar je naartoe vertrekt.

Welke Covenant kies jij?

In de donkere Shadowlands heersen vier convenanten, elk met hun eigen voorwaarden en idealen. Als opvolger van de War Campaign mogen we ons voor een Covenant Campaign opmaken, waarin we één van de vier allianties in vertrouwen nemen. Door jezelf binnen hun organisatie op te werken krijg je twee nieuwe abilities, waarvan eentje exclusief voor je class en in bepaalde gevallen gelinkt aan keuzes die je tijdens de verhalende component hebt genomen. De vier convenanten zijn gelinkt aan de vier gebieden waar je zal levellen. De Kyrian zijn in Bastion de baas en misschien nog het meest zachtaardig; zij zorgen ervoor dat nieuwe zielen op een veilige manier de Shadowlands kunnen betreden. De Night Fae uit Ardenweald daarentegen zijn zowat de Greenpeace van Azeroth, want zij houden een oogje in het zeil zodat de geesten van overleden dieren hun kans op een hergeboorte niet mislopen. De Venthyr uit Revendreth houden er een iets lugubere werkwijze op na; zij overleven door zieltjes van geteisterde slachtoffers in zich op te nemen. De Necrolords uit Maldraxxus tot slot zorgen voor het legertje ondoden die als eerste linie de Shadowlands verdedigen. Wil je hen echt te vriend maken? Iets zegt me dat ik een lichte voorkeur heb om hun extralegale voordelen van dichterbij te onderzoeken. Blizzard heeft daarnaast tijdens BlizzCon laten optekenen terug (meer) class unique abilities te willen toevoegen, wat betekent dat het eindelijk gedaan is met het generaliseren van alles en iedereen. Sowieso zal je meer unieke trekjes kunnen tonen, want nieuwe opties om je personages te finetunen, zoals Undeads die hun botten kunnen verbergen en Dwarves met fenomenale tatoeages maken hun opwachting. De ontwikkelstudio verzamelt deze nieuwigheden onder de noemer Improved Character Customization, dus we mogen hopelijk nog veel andere tweaks qua personalisatie verwachten.

Elk personage kan/zal een pak unieker worden in Shadowlands.

Om extra in de verf te zetten dat we de Shadowlands, het land van de doden, gaan verkennen, krijgen heel wat nieuwe races de mogelijkheid om Death Knights te rekruteren. Concreet kunnen Pandaren, die zowel een lid van de Alliance als de Horde kunnen worden, maar ook alle Allied Races binnenkort in de rol van Death Knight kruipen. Vanuit het verhalende standpunt is dat een poging van Bolvar Fordragon om zijn rijk tegen Sylvanas te beschermen. Nadat de vorige Lich King, Arthas, werd overwonnen, was het Bolvar die het masker van The Lich King opzette om zo The Scourge onder controle te houden, zodat Azeroth gevrijwaard bleef. Ook nu is het niet noodzakelijk een slecht idee om meer Death Knights op te leiden.

Scourge Invasions 2.0

In totaal plant Blizzard om acht nieuwe dungeons aan de game toe te voegen. Vier die je tijdens het levellen reeds kan betreden, terwijl er vier andere exclusief toegankelijk zijn voor level 60 spelers. Een negende toevoeging verdient een aparte vermelding, want het lijkt erop dat de ontwikkelaars met Torghast, Tower of the Damned een Diablo-achtige ervaring creëert. Deze kerker is naar verluidt eindeloos en de lay-out ervan wijzigt bij elk bezoek. Je kan met maximum vier spelers op avontuur vertrekken, of helemaal alleen de uitdaging aangaan. The Jailor, die zijn toren op leven en dood bewaakt, hield er vroeger enkel de meest gevaarlijke zielen gevangen, maar tegenwoordig zitten er ook overblijfselen van bekende helden achter slot en grendel; die mag jij gaan bevrijden. Qua raids hebben we enkel informatie over Castle Nathria zien passeren; hier schuilen tien vervaarlijke bazen en het kasteel is in Revendreth gelegen.

Iets om eveneens naar uit te kijken, en dan wellicht ergens medio 2020, is het pre-expansion evenement, waarvoor World of Warcraft ondertussen gekend staat. De Scourge trekt daarin Azeroth rond, want zonder leider geen gezag en zij doen dus hun eigen willetje zonder door iemand te worden afgestopt. Enfin, uiteindelijk wordt het onze taak om de pas herstelde planeet van de ondergang te redden, maar de kern van het verhaal lijkt erg op de Scourge Invasions die patch 1.11 en de daaraan gelinkte release van Naxxramas inleidde. Dat blijft een brok nostalgie, en alweer wil Blizzard ogenschijnlijk daarop inspelen. Dat valt bij wel meer stukjes informatie op; het succes van World of Warcraft: Classic zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.

Minder RNG?

Iets wat tot nu toe echt ontbreekt, want het leeuwendeel van alle geruchten is uitgekomen … Is de versoepeling van het Alliance vs. Horde-gebeuren. Nu The Horde door een raad van iconische figuren uit verschillende stammen wordt geleid, Sylvanas is vertrokken en The Alliance enkel vrede willen, had Blizzard de mogelijkheid om personages en dus spelers van beide facties samen te laten spelen. Daar lijken voorlopig nog geen eerste stappen toe te zijn gezet, al zou het uiteraard nog kunnen dat het bedrijf op een later tijdstip een bommetje dropt. De eerste details over Shadowlands zijn alvast positief, hopelijk krijgen we nog veel toffe nieuwigheden te zien in de komende weken en maanden.

Iets wat we daarentegen niet hadden verwacht, maar wel werd besproken, is het verminderen van de RNG-factor. Random Number Generator, het systeem dat bepaalt of je nu een grote upgrade, een kleine verbetering of een nutteloos uitrustingsonderdeel uit bijvoorbeeld de Weekly Mythic+ Chest haalt, zal minder vaak doorslaggevend zijn. In de plaats daarvan zal je uit enkele potentiële beloningen kunnen kiezen en worden Legendaries door de verschillende ambachten gecreëerd. Dat moet een portie frustratie weghalen, omdat je gerichter te werk kan gaan om je personage te verbeteren; dat is een inherente, vitale feature voor een (MMO)RPG, en kan alleen maar worden toegejuicht.

World of Warcraft: Shadowlands belooft, op papier althans, een stap in de goede richting te worden, na de minderen Battle for Azeroth-uitbreiding. Blizzard wisselt steengoede uitbreidingen altijd met iets mindere expansions af, dus eigenlijk moet Shadowlands een schot in de roos worden. De volgende maanden zullen heel wat nieuwigheden opleveren, keep your eyes and ears open!

 

Releasedatum
PC : 2020