We speelden de 'Ghost Mode'-multiplayer van Hitman 2

We speelden de 'Ghost Mode'-multiplayer van Hitman 2

"Ghost Mode is op zich zò on-Hitman"

vr 12/10/2018
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

De Hitman-games zijn op hun prettigst wanneer je zonder op te vallen je doelwit hebt benaderd, hem zo geruisloos mogelijk hebt van kant gemaakt, en uiteindelijk ook ongezien weer weet te vertrekken. Maar Ghost Mode, de nieuwe multiplayer die in Hitman 2 zit, eert die àndere Hitman: die talloze momenten waarop je het verprutst, en je missie weer op de rails moet zien te krijgen.

Het decor van een autoracebaan in Miami, de eerste gesimuleerde miniwereld waarin je wordt gedropt in het weldra verwachte Hitman 2. Alles is hetzelfde als in die level die ontwikkelaar IO Interactive, onder meer op Gamescom en tijdens twee eigen preview-events voor de videogamepers, al tot in den treure heeft getoond: van de architectuur van de level en het subtiele sociale kastensysteem dat vervat zit in de verscheidene clearance zones, tot het gedrag van alle niet-speelbare personages. Het is een omgeving waarin het al niet erg eenvoudig is om één of twee welbepaalde doelwitten om te leggen. Laat staan een vijftal op ongeveer een half uur tijd.

Tikkende klok

In Ghost Mode, de multiplayermodus in Hitman 2, heb je gewoon niet altijd de luxe om de elegantste weg te kiezen: zo snel mogelijk bij je constant wisselende doelwit geraken is de boodschap, want dat switcht na enkele minuten, én het spel is voorbij wanneer een van de twee spelers als eerste vijf kills heeft behaald. Het voelt aanvankelijk wat raar om te rennen in een Hitman-game, maar het moét hier gewoon even, en het zorgt er ook niet voor dat je wordt opgemerkt.

Is Ghost Mode dan nog wel een beetje leuk? Jazeker!

Je start dus allebei op hetzelfde punt, en moet jezelf naar eigen inzicht een weg naar je doelwit banen. Op die weg blijven de sociale barrières van bepaalde zones binnen de locaties in zwang: de pits mag alleen worden betreden door lui in het juiste uniform, net als de beveiligings- en persruimte, enzovoort. Tijdens je tocht naar het doelwit moet je dus eerst andere personages ongemerkt uitschakelen en je vermommen in hun kledij om dichter bij je doelwit te geraken. Maar opgelet: dood iemand anders dan diegene die je moet vermoorden, en er wordt één kill van je score afgetrokken. De moord zelf moet ook een 'unnoticed kill' zijn, overigens. O ja, en het sociale gedrag van de personages uit de singleplayergame blijft gewoon in zwang in deze multiplayermodus. Wanneer er bijvoorbeeld ergens een schot wordt gelost, gaat het hele publiek meteen in de sprint, wat zowel nieuwe opportuniteiten als risico's met zich meebrengt voor je tactiek.

Het werkt!

Is Ghost Mode dan nog wel een beetje leuk? Jazeker! En vooral omdat de spelmodus je ertoe dwingt om eens buiten de lijntjes te denken. Een deel van de reden waarom de Hitman-games de adrenaline door je lijf laten gieren zit in het feit dat je, ook wanneer je een vergissing hebt begaan, de situatie altijd nog kunt rechttrekken door je uit de voeten te maken en verder te gaan met een nieuwe vermomming. Zo doen de meeste spelers het ook in de singleplayerversie, vermoed ik: je begint als een sluipend roofdier, maar wanneer het misgaat probeer je desondanks tòch nog je slag te slaan - een volledig cleane moord speel je dan maar wanneer je het de volgende keer opnieuw probeert.

Daar zit dus ook een deel van de pret in Ghost Mode: terwijl jij misschien druk bezig bent om weg te vluchten voor schietende veiligheidsagenten, en je jezelf eerst uit de voeten moet maken om vervolgens terug te keren in een nieuwe vermomming, zie je je doorluchtige tegenstander (die je altijd kunt zien in transparante vorm, als een Ghost dus) misschien dichter en dichter bij het doelwit komen.

 

Releasedatum
13/11/2018

Conclusie van Ronald

Ghost Mode is op zich zò on-Hitman dat ik betwijfel of het wel een blijver zal worden bij ardente spelers van de game: de meesten zullen wellicht liever hun tijd steken in het herspelen van levels uit de single player-campagne. Maar qua spelontwerp lijkt deze modus me solide in elkaar te zitten.