Wat je nog niet wist over Sea of Thieves

Wat je nog niet wist over Sea of Thieves

Wij gingen de game spelen bij ontwikkelaar Rare

di 13/02/2018
Gepreviewed door Raf
0 reacties

We hebben hier al heel wat geschreven over Sea of Thieves. Onlangs zagen jullie onze eigen piratencrew de virtuele zeeën onveilig maken, tikte de beta af op meer dan 300.000 deelnemers en oversteeg de game zelfs League of Legends in de ranglijsten van meest bekeken game op Twitch. En die 16 miljoen uren videostreaming op YouTube zijn ook niet niets. Ik trok dus met lichte twijfel naar ontwikkelaar Rare over wat daar nog aan toe te voegen zou zijn. Nog best wat, zo bleek.

Wat je wel al wist …

… is dat Sea of Thieves jou in je eentje, of liever nog als lid van een 2-, 3- of 4-koppige piratencrew een schip onder de kont schuift. Daarmee trek je op schattenjacht, breng je queesten tot een goed einde en pluk je al dan niet de buit van zo’n queesten uit de klauwen van andere spelersteams. De game combineert een cartoony look en een komische ondertoon met een coöp-gameplay die je zo intens maakt als je zelf wil. Er mag gezopen en gekotst worden, gesabeld en geschoten. Ankers worden neergelaten, accordeons gemarteld, zeilen gehesen en schattenkaarten ontcijferd.

Wat aanvankelijk leek op een al te kiddy-game met een korte levensduur, ontpopt zich gestaag tot een van de betere en bovenal – we bezigen het woord niet graag - leukere games. Het is verdraaid moeilijk om Sea of Thieves niet te spelen zonder een glimlach. Ook al maakt die regelmatig plaats voor een verbeten grimas. Bijvoorbeeld wanneer je een zware storm instuurt in de hoop dat schip achter je te ontlopen. Een schip dat – in tegenstelling tot jou - geen kostbare lading te verliezen heeft en nog wel kanonskogels overheeft. Maar goed, hiermee vertel ik de speler die deze game enigszins volgde weinig nieuws. Daar hoop ik in de volgende paragraaf verandering in te brengen.

Piet Piraat of Kaat Piraat? Kies een van vele beschikbare en unieke piraten.

Multiplayer ontgiftigd

De jongens bij ontwikkelaar Rare maken zich sterk met Sea of Thieves een van die zeldzame niet-toxische multiplayer-belevingen neer te zetten. Dat was van in het begin de bedoeling, daarvoor hebben ze tonnen grote en kleine tweaks aan de gameplay gemaakt en als we mogen afgaan op de ervaring van de 300.000-plus beta-spelers, zijn ze daar nog in gelukt ook. Het moet bovenal fun blijven. Ook als je nog nooit een multiplayergame hebt gespeeld. Die glimlach bij het spelen is er niet toevallig. We geven een paar voorbeelden van hoe ze dat aanpakten.

Eerst en vooral is Sea of Thieves geen competitieve game.  

Eerst en vooral is Sea of Thieves geen competitieve game. Een crew die dat wil kan gewoon op avontuur uittrekken en daarbij andere, meer agressieve andere crews zo veel mogelijk uit de weg gaan, om vooral hun eigen avontuur en onvergetelijke momenten uit de spelwereld te puren. Heb je een speler in je crew die de boel verziekt, dan stem je niet om die te kicken (wat voor zo’n eikels een overwinning is) maar stem je hem in de cel. Daar kan je hem zo lang bestoken met muziek of gewoon negeren, tot hij zelf uiteindelijk de game verlaat (wat al veel minder als een overwinning aanvoelt). Spelers van andere crews hebben hun gamertag niet in rood boven hun personage staan, maar in het wit. Draag je een pistool of musket, dan is je standaardhouding niet een die dat vuurwapen richt, maar minder dreigend schuin voor de borst houdt. Subtiele details, maar helemaal passend in het plaatje dat zegt dat die andere crews je niet noodzakelijk vijandig gezind zijn.

Piraat gekozen? Tijd om hem te pimpen, en nog unieker te maken.

De lange omvaart

Rare en uitgever Microsoft zien Sea of Thieves als een game die over vijf jaar nog steeds populair zal zijn en hopen continu een verse lading spelers aan te trekken. Ze hebben dan ook nu al heel wat scenario’s en features in de pijplijn die zelfs de ervaren virtuele zeerotten regelmatig terug naar hun schip moeten lokken. Denk daarbij aan nieuwe, eventueel tijdelijke AI-facties die de zeeën onveilig maken of nieuwe uitdagingen brengen. Of mythische gebeurtenissen, seizoensgebonden evenementen, nieuwe manieren om faam te verwerven, enzovoort. Heel veel concreets werd er daar op dat studiobezoek in Birmingham niet gelost, maar je zag de designers het wel moeilijk hebben om alvast enkele ideeën achter de kiezen te houden. Waar is dat vat rum als je het nodig hebt?

Merchant Trading Company

Behalve met bounties en schatten, zal je ook goud kunnen verdienen met het verhandelen van exotische dieren. Vooralsnog zijn dat zeldzame kippen-, varkens- en slangensoorten. Beesten die je levend van de ene naar de andere bestemming moet zien te krijgen. Wanneer je de volgende keer een lek in je schip oploopt zal je je crewleden niet enkel horen schreeuwen om dat gat te dichten en het water weg te emmeren, maar ook om zo snel mogelijk die kippen uit het ruim te halen. Voor die beesten verzuipen. Die slangen hebben nog als pittige extra dat ze je kunnen bijten als je te bruusk of te lang met hun mand manoeuvreert. Zit er vaart achter (omdat je ze van de boot van een andere speler pikt bijvoorbeeld) dan kan je ze kalmeren door een van je crewleden een deuntje op zijn trekzak te laten spelen.

Schatkaart op zak? Check!

Skeleton Forts

Ook nieuw zijn de Skeleton Forts. Dat zijn door AI bewaakte eilandforten. Zie je daar een doodskopwolk boven hangen, dan duidt dat op de aanwezigheid van een stevige dosis loot. Daarvoor moet je je wel eerst voorbij golven vijanden en een uiteindelijke eindbaas knokken. Een mechanisme dat hotspots op de wereldkaart moet creëren dat spelers die in deze raids geïnteresseerd zijn moet samenbrengen. Het loont de moeite om met meer dan een crew samen voor zo’n fort te gaan, want er is meer loot te vinden dan een volledige bemanning in een keer kan wegdragen. Anderzijds staat het je vrij om je bondgenootschap op elk moment in een rivaliteit om te buigen. Of om met een wijde boog om zo’n drukbezocht skeleton fort heen te zeilen en je kostbare lading met minder kans op interventie door andere spelers succesvol naar huis of afzetmarkt te brengen.

Sea of Thieves draait op elke Xbox One variant én op je moeders laptop. In het laatste geval uiteraard niet met alle grafische toeters en bellen, maar draaien doet het. Hoe hij op jouw pc presteert, lees je uit dit overzicht af.

Ga voor legendarisch

Bedreven en vooral trouwe spelers zullen uiteindelijk de status van Legendary Pirate verwerven. Dat geeft hen op een heel coole manier toegang tot een verborgen onderaardse piratengrot. Compleet met kroeg, queeste- en schattenkaartgevers en zelfs legendarische schepen. Mooi is dat zo’n legendary pirate zijn hele crew in die locatie kan meenemen en samen met hen die legendary queesten kan doen. Rare wil op die manier spelers van elk ervaringsniveau voordeel geven van met elkaar te spelen. Hier geen “je bent een sympathieke gast maar kom maar eens terug wanneer je 100 uur meer op de teller hebt staan

Uniek zeeziek

Wie begint aan Sea of Thieves kan zijn personage niet zelf creëren maar er wel een kiezen uit een eindeloze reeks ter plekke gegenereerde en vooral altijd unieke karakters. Zo loop je nooit een speler tegen het lijf die er precies zo uitziet als jij. Dat personage is wel te tweaken met outfits, houten benen, haakhanden, ooglappen enzovoort. Wil je jouw crew van herkenbare uniformiteit voorzien door allemaal rode bandanas om te binden of een vierkoppig team slechts vier handen te laten tellen? Kan perfect.

 

Releasedatum
20/03/2018

Conclusie van Raf

Sea of Thieves is nu al een hit. Anders scoor je die beta- en Twitch-cijfers niet. De ambitie van de makers ligt echter hoger. Ze willen een hit die vele jaren aansleept, sympathiek blijft, ook voor nieuwkomers in het multiplayergebeuren én net zoveel fun is om naar te kijken als zelf te spelen. Grootheidswaanzin? Ik denk hoe langer hoe meer van niet. Ik wist het tot mijn bezoek daar bij Rare nog niet heel zeker maar nu wel: ik ga deze game spelen. Misschien niet fanatiek, maar het is goed dat er een game is dat zo’n fanatisme niet verlangt.