Wasteland 3

Wasteland 3

Hands-on in Berlijn

di 17/03/2020
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Een RPG in een post-apocalyptische setting, daar kijkt niemand dezer dagen nog van op. We mogen echter niet vergeten dat er ooit een handvol dappere ontwikkelaars was die het genre bedacht, en meteen ook op de kaart zette. Het originele Wasteland (1988!)? van de te vaak over het hoofd geziene game-visionionair Brian Fargo? was een van die pioniers. En diezelfde Fargo zit ook achter deze derde.

Ik speelde die allereerste Fallout in 1997 op mijn allereerste echte game-pc in doodse stilte. Oké, dat kwam vooral omdat ik nog voor een geluidskaart aan het sparen was, maar ook omdat ik zwaar onder de indruk was van de smerige post-apocalyptische wereld. En hoe die een unieke draai aan de bestaande rollenspelformule gaf, gekoppeld aan een slim turn based tactical combatsysteem. Een wereld waar je acties als speler niet altijd de consequenties hadden die je verwachtte, waar munitie duur en het leven goedkoop was.

Wasteland winterslaap

Die hele Fallout-intro geef ik je omdat dit de game was die Brian Fargo en zijn team maakten omdat ze de rechten op hun vorige, de originele Wasteland, niet van EA teruggekocht kregen. Er zijn dan ook heel wat vergelijkingen te trekken tussen die eerste Fallout-games en Wasteland. Intussen is Fallout al lang 3D gegaan, kregen Fargo en zijn inXile entertainment Wasteland terug in eigen handen en maakten ze in 2014 Wasteland 2. Old school, 110 procent lid van de Wasteland-Fallout familie én moeiteloos goed voor een metacritic-score van 88%.

Op Wasteland 3 moeten we gelukkig niet zo lang wachten. Tot 19 mei om precies te zijn. Ik kan iedereen voor wie dat nog te lang wachten is, en die dat eventueel nog niet gedaan heeft, aanraden om de director’s cut van de voorganger nog is te spelen. Niet om mee te zijn met deze, want de game verplaatst de actie naar een andere locatie en brengt nieuwkomers in geen tijd op kruissnelheid, maar omdat het een uitstekende game is. En omdat het niet uitgesloten is dat sommige personages in Wasteland 3 opduiken.

Bloed en humor

Waar die voorganger het vooral tegen de dorre, lichtelijk radioactieve woestijndecors van Arizona en Californië deed, trekken de Rangers nu naar het bergachtige, koude en vaak besneeuwde Colorado. Waar ze uiteraard in een nieuw wespennest terechtkomen van elkaar onderling uitmoordende facties, gemuteerde monsters, robots … en kapotte broodroosters natuurlijk. Want Fargo en co hebben een heel apart gevoel voor humor en hoeveel bloed er ook vloeit, en hoe meedogenloos random de wereld ook mag zijn, er mag ook gelachen worden.

Die aparte toon werd al tijdens mijn eerste vijf minuten gameplay bevestigd. Ik kreeg tijdens die eerste missie namelijk volgende waarschuwing en ik citeer letterlijk “Watch out. There’s a big ass robot ahead. It’ll fuck you up if you try to fight it”. Intussen kijken we er niet meer van op dat we in een rollenspel niet in antiek Tolkien-Engels worden aangesproken, maar hier mag het toch altijd iets, euhm, volkser of zo je wil, trailerpark-trashier zijn.

Watch out. There’s a big ass robot ahead. It’ll fuck you up if you try to fight it!

Op zich is die gameplay heel vertrouwd. Je begint met een duo dat je zelf kiest of uit een paar heel vermakelijke kant-en-klaar duo’s. De game is immers in co-op te spelen. Daarna breid je die party uit met personages die dat willen en die jij wil. Je houdt daarbij rekening met hun skills, attributen en perks. Een ideale party bestaat uit een mix van zwaar gespecialiseerde leden en elk liefst op twee gebieden. Kwestie van je genoeg opties te geven in dialogen, gebruik van wapens, lockpicking, ontmijning, mechaniek, hacking, sex-appeal, onderhandelen, wetenschap, eerste hulp … en natuurlijk broodrooster-reparatie.

 

Gedeelde inventory, een wereld van verschil

Nog een andere reden waarom je eerst Wasteland 2 wil spelen is omdat je na deze niet meer terug wil. Wel voor het verhaal, maar Wasteland 3 stroomlijnt een heleboel gedoe waar ik heel blij mee ben. Wil ik nu iemand overtuigen, dan hoef ik niet die persoon van mijn party te selecteren die daar het best in is. Idem voor lockpicking, ontmijning, hacking, etc. Nog beter is dat de inventory van je hele team samengegooid is. Ik weet nog dat ik in de eerste zeker 20 procent van mijn tijd doorbracht met ervoor te zorgen dat de juiste munitie bij de juiste persoon zat. Of bij iedereen – en je party kan zes leden tellen – een voor een de junk verkopen die ze onderweg geplunderd hadden.

Dat je acties soms onverwachte effecten hebben en elke specialisatie heel wat impact op de gameplay kan hebben werd me duidelijk toen ik voorzichtig een nogal grote en zwaarbewapende bende besloop. Ik zette mijn teamleden zo goed mogelijk in positie en bereidde me voor op een pittig gevecht waarvan ik niet zeker wist of ik het zou halen. Bleek een van mijn teamleden een hoog genoeg level van de ‘weird science’-ability te hebben. Die blufte over een of ander überwapen en tot mijn verbazing gaf de hele bende zich over.

Daardoor kon ik zonder EHBO-kits en mijn schaarse munitie te moeten gebruiken rechtdoor naar het laatste objectief van de missie die ik eerder van een NPC had aanvaard. De finale daarvan vroeg me om een moeilijke beslissing en die draaide dan uit op een tragisch bloedbad. Niet voor mijn party, maar na afloop kreeg ik wel te horen dat mijn reputatie bij drie van de in totaal zes facties in de spelwereld een eerste klap had geïncasseerd. Een van de ontwikkelaars vertelde me vooraf dat Wasteland 3 dan wel op heel wat punten is gestroomlijnd, maar dat de tactische opties en vooral de diepte van de RPG-beleving er nog dieper op geworden was. Ik speelde natuurlijk maar een paar uurtjes, maar hij leek niet te overdrijven.

 

Releasedatum
28/08/2020

Conclusie van Raf

Het was voor mij een blij weerzien met Wasteland en al leken de verandering van decor, de gestroomlijnde gameplay en die gedeelde inventory misschien de enige verschillen met de voorganger, het was niet toevallig het enige wat ik zelf zou veranderd hebben. Dat de visuele upgrade me helemaal niet opviel, kan me voor een game als deze geen ruk schelen.