Waarom Diablo nooit meer hetzelfde zal zijn

Waarom Diablo nooit meer hetzelfde zal zijn

"Is dit een aprilgrap die buiten 't seizoen valt?"

ma 05/11/2018
Gepreviewed door Ronald
2 reacties

Het jaar 2018 zou dat van Diablo worden, stelde Blizzard Entertainment afgelopen zomer. Dat betekende blijkbaar toch niét dat we ons snel aan een vierde game mogen verwachten. Maar met de introductie van Diablo: Immortal zagen we eigenlijk iets veel spectaculairders op BlizzCon: de game verandert het hele dna van de franchise.

"Is dit een aprilgrap die buiten 't seizoen valt?" Een bezorgde Diablo-fan stelt de grote vraag dan maar en plein public tijdens de fan-Q&A die Blizzard Entertainment had georganiseerd over Diablo Immortal, een nieuwe game in de Diablo-franchise. Het wordt een op single- en multiplayer gerichte actie-rpg voor mobiele systemen, ontwikkeld door het Chinese bedrijf NetEase. En daar zat meteen het probleem voor een aantal van de Diablofans onder de 35.000 BlizzCon-bezoekers: een game die niét Diablo IV is, niét verschijnt op pc maar op smartphones en tablets, en ook nog eens niét door Blizzard zelf wordt ontwikkeld.

Steekt een beetje

"We wisten dat de aankondiging op gemengde gevoelens zou worden onthaald", zegt Allen Adham, de derde medeoprichter die twee jaar geleden terug naar het bedrijf werd gehaald, en nu onder meer de rol van uitvoerend producer op zich neemt. "Ik denk alleen niet dat we hebben beseft hoe fel de reacties zouden zijn. En ja, het steekt een beetje. Onze community van spelers, in het algemeen, is heel erg geconcentreerd op desktoppc's. Het is niet de eerste keer dat we dit meemaken: toen we lang geleden aankondigden dat Diablo ook op de PlayStation-console zou verschijnen kregen we gelijkaardige reacties.

Na een korte speelsessie van Diablo Immortal moet ik toegeven dat de game lang niet kwaad is.

Met Hearthstone waren fans eveneens bezorgd. Maar als je onze geschiedenis van bijna drie decennia bekijkt, hebben we veel verschillende soorten games op verscheidene platformen gebracht. Dit is gewoon een nieuw platform. Een dat in veel landen op de wereld het primaire videogameplatform is geworden."

Op naar China!

Ook dat het niet Blizzard Entertainment zelf is dat de game maakt, maar een Chinese ontwikkelaar, was een heel bewuste strategische keuze. De wereld der videogames is groter geworden, ook voor een reeks als Diablo: geografisch, maar ook in de keuze van platform. "Wanneer je de videogame-industrie regio per regio bekijkt, stel je vast dat de toptien van meest gespeelde games op mobiel heel verschillend zijn in China dan in pakweg de V.S.", vervolgt Adham. "Met een merk als Diablo, dat bekend is over de hele wereld, hebben we nu de unieke kans om die twee werelden bij elkaar te brengen. We maken geen compromissen. Onthou ook dat we zelf levenslange fans zijn van Diablo. We nemen hier geen risico's mee. Het zal een game zijn die beantwoordt aan Blizzard's bekende kwaliteitseisen."

Best goed te spelen, dat ding

Na een korte speelsessie van Diablo Immortal, na mijn gesprek met Adham, moet ik inderdaad toegeven dat de game lang niet kwaad is. Adham onderstreept meteen dat de demo die ze hebben gemaakt voor BlizzCon maar een vertical slice is, en dus geen idee geeft van de uiteindelijke omvang die de game zal hebben wanneer hij - ergens in 2019, zo wordt momenteel geschat bij Blizzard - op de markt komt.

Is dit een aprilgrap die buiten 't seizoen valt?

Natuurlijk bestaan er al actie-rpg's voor mobiel, en NetEase heeft daar niet weinig van gemaakt - al spreekt Adham de kritiek tegen dat de game een 'reskin' is van een al bestaande, soortgelijke titel. Maar wat ik speelde ging best lekker. De interface, waarbij aantikbare skills in een snelmenu rond de gewone mêlée-slag worden gepresenteerd, speelt zelfs vlotter dan de Eternal Collection-versie van Diablo III op de Nintendo Switch, die zopas in de winkels belandde. Het ziet eruit, en voelt aan, als een echte Diablo-game, en de cadans waarmee je op het scherm tikt lijkt even verslavend als het hypnotiserende ritme van je muisklikken in de eerdere Diablo-games.

Multiplayerzones

En dan zijn er de co-op-zones. Gedeeltes van de game kunnen solo worden gespeeld, bij bepaalde andere zones kun je kiezen of je in je uppie dan wel samen met andere, via online matchmaking bij elkaar gezochte medestanders de demonen in de volgende regio aan tripjes zult slaan. Ook de plot - die zich in de 20 jaar tussen het einde van Diablo II en het begin van Diablo III afspeelt - is ver genoeg van de rest van de Diablo-canon verwijderd om het verhaal van de game interessant te maken op zichzelf. "Wie hem hier op BlizzCon uiteindelijk is gaan spelen, zegt dat hij als een authentieke Diablo-game aanvoelt", zegt Adham. "We zijn er zeker van dat spelers op termijn believers zullen worden. Dat is waar we op mikken: dat spelers de game als een ware Diablo zullen zien, bovenop de andere Diablo-titels die ze al spelen."

Veranderde franchise

En natuurlijk: mobiele afgeleiden maken van bekende 'grote' games is iets waaraan bijna alle grote videogamemerken zich al hebben bezondigd. Maar dat is net het element dat een deel van de grote Diablo-fans deed briesen: Blizzard ìs niet zoals andere gamehuizen, of verkoopt zichzelf tenminste erg fel als een gamelabel dat het anders wilt aanpakken. En Diablo ìs niet het soort videogamefranchise die in het verleden veel ruimte liet voor gameproducten die ergens rond de bekende trilogie van games cirkelen: de franchise is een soort monoliet binnen het aanbod van Blizzard-games, met de drie afleveringen van de originele trilogie wier releasedatum echt jàren uit elkaar lag. Zeker Diablo III, dat een vol decennium op zich liet wachten.

En nu gooien ze daar dus ineens een mobiele game tussen. "Maar Blizzard heeft vaak nieuwe, onverwachte dingen gedaan, dat is altijd een logische evolutie in wat we doen", zegt Adham. "We hebben altijd nieuwe platformen gezocht, dat is al zo van in de tijd toen we Commodore Amiga-games maakten. We staan nooit stil. Met Overwatch hebben we een shooter gemaakt. Dit is gewoon meer van dat. Het was tijd voor een verandering, ook in het Diablo-universum."

Méér Diablo!

Dat laatste was eigenlijk al eerder dit jaar duidelijk. Tussen de aankondiging van Diablo III: Eternal Collection voor de Nintendo Switch en de aanloop naar BlizzCon liet Blizzard via een blogpost weten dat er géén Diablo IV zou worden aangekondigd, maar dat er wel meerdere Diablo-projecten op stapel staan. Het eindigt volgens Adham ook niet met Eternal Collection en Immortal. "De boodschap die we hebben voor onze community vandaag is dat we weten dat ze meer pc-games in de Diablo-reeks willen", zegt hij. "En dat we meerdere ontwikkelteams hebben die aan meerdere voorlopig nog onaangekondigde titels in het Diablo-universum bezig zijn."

 

Releasedatum
Mobile : 2019

2reacties

Honderdduizenden dislikes op hun Youtube videos, overal negatieve commentaren én nog steeds geen officiële post op de Diablo 3 website over dit nieuwe project...
Na een ellenlange stilte maken ze hun community warm voor "meerdere nieuwe Diablo projecten", en dán komen ze met zone zever.

Rating:0

Nu enkel hopen dat andere gameproducenten inzien dat er een heel groot publiek "zonder game" valt en hierin inpikt.

Rating:0