Vijf zaken die ons opvielen aan de Resident Evil 2-remake

Vijf zaken die ons opvielen aan de Resident Evil 2-remake

E3 2018

di 19/06/2018
Gepreviewed door Yannick
0 reacties

Iedere Resident Evil-fan wachtte hier al jaren op en Capcom kwam er eindelijk mee af: de remake van Resident Evil 2! Capcom kondigde het bestaan van de titel deze E3 aan en bracht een demo mee die het wachten op de uiteindelijke release alleen maar moeilijker maakt. Hieronder beschrijven we vijf dingen die nieuw of anders zijn vergeleken met het origineel.

Derdepersoonsaanzicht in plaats van top down

De meest opmerkelijke aanpassing aan de Resident Evil 2 remake is ongetwijfeld het aanzicht. Het top down-aanzicht van het origineel is vervangen voor een moderner derdepersoonsaanzicht zoals in Resident Evil 4 en 5. Het top down-perspectief was toentertijd om extra angstaanjagend over te komen, maar anno 2019 lijkt dit de beste keuze die Capcom had kunnen maken.

Vloeiendere besturing

De game krijgt een aanzicht zoals Resident Evil 4 en 5, maar bestuurt net iets vloeiender. De tank controls uit die games zijn net wat toegankelijker, aangezien je kan rondlopen terwijl je schiet. Het mikken gaat ook net iets sneller dan voordien, al zal je in het heetst van de strijd nog steeds volledig gefocussed moeten zijn om die headshot perfect te placeren.

Opgepoetste cutscenes

Vanzelfsprekend krijgt de remake ook een grafische oppoetsbeurt, maar met Resident Evil 2 ziet het ernaar uit dat Capcom zichzelf overtroffen heeft. De game ziet er absoluut prachtig uit, zowel in omgevingen als in personages. De cutscenes krijgen ook stuk voor een stuk een volledige make-over, wat het verhaal net iets overtuigender laat overkomen. De B-film voice-acting gaat hierbij minder storen, aangezien al de rest visueel veel imposanter is.

Sinister en beklemmend sfeertje

Misschien wel het belangrijkste: deze remake is een echte Resident Evil in hart en nieren die echt eng weet te zijn. Gedurende de volledige demo is het pikkedonker en intelligent sound design zorgt ervoor dat je je constant ongemakkelijk voelt. Confrontaties met zombies voegen toe aan de intensiteit, net zoals elke goede Resident Evil dit doet. Het voelde op die twintig minuten al angstaanjagender aan dan Resident Evil 4, 5 en 6. Ik heb er goede hoop dat de survival-horror in deze game goed stand zal houden.

Plaatsing zombies en items op andere plekken

Capcom heeft ook gedacht aan de mensen die de game al die jaren geleden al gespeeld hebben. Voor deze mensen heeft Capcom de plaatsing van zombies, items aangepast zodat de game ook voor Resident Evil-veteranen eng genoeg blijft. Puzzels zullen vergelijkbaar zijn met lichte aanpassingen, zodat je ook niet onmiddellijk door deze segmenten kan walsen. Een zeer gewenste toevoeging die deze game als nieuw zal laten aanvoelen, maar toch nostalgische gevoelens zal opwekken bij fans.

 

 

Releasedatum
PC : TBA
Xbox One : TBA
PS4 : 25/01/2019

Conclusie van Yannick

De remake van Resident Evil 2 lijkt alles te worden waar wij als Resident Evil-fans hadden durven op hopen. De remake moderniseert de verouderde elementen aan de game als het aanzicht en de graphics zonder in te boeten op sfeer en core Resident Evil-gameplay. Daarnaast zijn er nog voldoende kleine aanpassingen gemaakt om de game fris en angstaanjagend te houden voor mensen die het origineel reeds gespeeld hebben. 25 januari kan niet snel genoeg komen.