Twin Mirror

Twin Mirror

Twin Mirror

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit eerder iets opgevangen had van Twin Mirror voor ik aan deze preview moest beginnen. Al snel leerde ik dat deze game van de hand is van ontwikkelstudio Dontnod en dat het hier gaat om een verhalende psychologische thriller. Ik ben wel fan van dergelijke films, dus was ik er (haast) zeker van dat deze titel mij ook wel zou boeien. Of toch de eerste twee uur ervan, want zo lang mocht ik aan de slag met Twin Mirror.

1. Intrigerend verhaal

Een psychologische thriller zou niks zijn zonder een intrigerend en goed verhaal. Voor zover ik kon opmaken uit mijn speelsessie, zit het daar al snor. Je stapt in de virtuele schoenen van Sam Higgs, een onderzoeksjournalist die na twee jaar met enige tegenzin terugkeert naar zijn geboortedorp Basswood. Je zou voor minder aarzelen, want hij gaat er terug naartoe om zijn oude collega en goede vriend Nick te begraven. Of aarzelt hij omdat hij dan ook opnieuw geconfronteerd wordt met de relatiebreuk tussen hem en de liefde van zijn leven? 

Al snel blijkt dat verschillende inwoners ook niet staan te springen om Sam met open armen te ontvangen. Want voor zijn vertrek schreef hij een vernietigend onderzoeksverhaal dat de sluiting betekende van de plaatselijke mijn, de belangrijkste werkplaats voor de inwoners van Basswood. Je ontmoet ook de dochter van je overleden vriend Nick. Zij heeft vragen bij het ongeval waarbij haar vader omkwam en vermoedt dat dit wel eens meer zou kunnen zijn dan een banaal ongeval. Je onderzoeksinstincten beginnen te tintelen, maar je besluit toch maar eerst de wake van je vriend bij te wonen.  

Na wat emotionele babbels met oude bekenden en je ex-vriendin, ontaard de avond in een kleine zuippartij waardoor je de volgende ochtend met een kater en blackout om U tegen te zeggen wakker wordt. Maar die kater verdwijnt al snel wanneer je in bad jouw bebloede T-shirt ontdekt. Je blijft achter met veel vragen en een gigantisch gat in je geheugen. Hoe ben je in het hotel geraakt? Van wie is dat bloed? En zou je echt in staat geweest zijn om iemand te vermoorden?

2. Kruip in je mind palace

Je beslist om terug te gaan de bar waar de wake plaatsvond. Tot je verbazing ligt zowat de halve kroeg in puin en begint het te dagen dat je wel eens betrokken zou kunnen geweest zijn bij een gevecht. Komt daar dat bloed vandaan? Je gaat op zoek in de bar en al snel vind je de nodige aanwijzingen over wat er die afgelopen nacht gebeurd zou kunnen zijn.

En dan ontdek je als speler dat Sam over een speciale gave beschikt. Hij heeft namelijk een ontzettend ontwikkeld analytisch brein waardoor hij zich kan terugtrekken in zijn ‘Mind Palace’. In deze plaats kan hij de verschillende mogelijke scenario’s overlopen en proberen in de juiste plaats en tijd te plaatsen.

De manier waarop de personages in beeld gebracht worden is subliem.

Ramde je jouw knokpartner eerst tegen de muur waardoor de klok naar beneden viel, of vloog je toch eerst tegen een paar tafels en stoelen? En wat is de plaats waar het gevecht eindigde? En met wie ging je het gevecht aan? In totaal moest ik twee van dergelijke puzzels oplossen gedurende mijn speelsessie en ik kan zeggen dat dit mechanisme ontzettend intuïtief werkt. Je voelt je echt een detective en ik hoop dan ook dat er véél meer van dergelijke puzzels in de finale game zullen zitten.

3. Gespleten persoonlijkheid

Tijdens de eerste momenten van de game heb je dat misschien niet onmiddellijk in de gaten, maar Sam is niet alleen. Op bepaalde momenten, al dan niet op een goed moment, verschijnt er een andere versie naast hem. Alleen hij kan deze meer sociale en empathische gelijkenis zien en horen.

De keuzes die je maakt sturen het verhaal in een bepaalde richting, of net niet... 

Dit zowel in de echte wereld als in je ‘Mind Palace’. In deze laatste plaats zal hij telkens proberen om je te kalmeren en je focus terug te krijgen. Daarnaast treedt hij ook op als je geweten en zal hij je op gepaste momenten enkele moeilijke dilemma’s voorschotelen. Vertel je de waarheid tegen Anna, je ex-vriendin, over wat er die nacht gebeurd is? Of verzwijg je deze waarheid?

4. Speelt als een interactieve meeslepende film

De game speelt zoals alle andere bekende en minder bekende games in dit genre. Je loopt vrij rond in een gebied, kan praten met andere personages en zoekt aanwijzingen in de omgeving. De keuzes die je maakt zullen ervoor zorgen dat je een ander verhaalverloop zal te zien krijgen dan wanneer je toch die andere keuze had gemaakt. Als je gesprekken worden bijgehouden in een handig dagboek waarnaar je altijd terug kan grijpen. Of wat had je verwacht van een goede onderzoeksjournalist? 

Ook de muziek zit helemaal on-point.

Grafische ziet de game er fantastisch uit. In tegenstelling tot de eerdere verhalende games van Dontnod, waarvan Life is Strange zeker de bekendste is, kozen ze voor Twin Mirror een realistische vormgeving. De personages zien er fantastisch uit. Al kan de synchronisatie van de lippen nog wel wat werk gebruiken. Ook de omgevingen zien er ontzettend gedetailleerd en realistisch uit.

De manier waarop de personages in beeld gebracht worden was subliem. Nu al een dikke pluim voor de regisseur. Ik kon namelijk de grimmige en verlaten sfeer van Basswood voelen tot in mijn huiskamer.  En ook de muziek zit helemaal on-point. Aanwezig en dreigend op de juiste momenten. Dit alles draagt ertoe bij dat deze game echt speelt als een interactieve film. Je wil simpelweg wéten welke plotwending er op je zit te wachten.

 
Releasedatum
12/01/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van KevinB

Ja, Twin Mirror raakte alle belangrijke emotionele punten die nodig zijn om mij al speler te triggeren om meer te willen weten over het verhaal. Dat ik enkel de eerste twee uur van de game mocht ervaren, zorgde er meteen ook voor dat ik het eindscherm te zien kreeg, net op het moment dat de game bleek open te breken en een versnelling hoger schakelde. Om nog maar te zwijgen van de gigantische cliffhanger waarmee ik nu zit opgezadeld. Dontnod lijkt opnieuw een geweldige game neer te zetten met boeiende personages en een intrigerend verhaal. Dat het maar snel 1 december is, zodat ik het mysterie van Sam en Basswood verder kan ontrafelen! 

2 reacties

Ik vond Vampyr echt een topgame. Ze hebben netjes binnen hun mogelijkheden en budget gewerkt. Zelfs de combat vond ik meer dan ok. Dit gaat, als ik het goed begrijp, meer richting Quantic Dream op. Voorzichtig positief :) maar 'k had ze toch liever de basis van Vampyr zien houden.

Rating:0

Ik heb wat opzoekings- en vergelijkingswerk gedaan en je kan de game inderdaad niet 100% vergelijken met Vampyr. Zeker omdat er hier geen gevechten in zitten, de eerste twee uur alleszins.
Maar het verhaal en de Mind Palace zijn hier absoluut top, net zoals het acteerwerk. Dus ik zou deze Twin Mirror zeker in de gaten blijven houden als ik jou was!

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments