Trials of Mana Remake

Trials of Mana Remake

Hands-on met de gratis PS4-demo

di 24/03/2020
Gepreviewed door Marjolein
0 reacties

Trials of Mana zag in 1995 het levenslicht als Seiken Densetsu 3, het derde deel uit de Mana-reeks. Kan een remake volledig in 3D behouden wat het origineel zo’n succes maakte of dwaalt Trials of Mana te ver af van de oorspronkelijke charme?

De demo van Trials of Mana is gratis te downloaden voor PS4, Switch en pc. Afhankelijk van hoeveel je verkent, kan je er toch een uur of twee aan verliezen. Alle vooruitgang die je behaalde in de demo kan je later overzetten naar het volledige spel.

Kies wijs

Voor je begint kies je uit zes mogelijke opties één hoofdpersonage en twee andere personages om je party te vormen. Afhankelijk van de gekozen personages, krijg je een ander verhaal en andere dialogen, dus kies je best zorgvuldig. Ik koos voor Angela als hoofdpersonage met Hawkeye en Kevin als teamgenoten.

Uiteraard begon mijn verhaal daardoor bij Angela, prinses van Altena. Het koninkrijk Altena is er slecht aan toe. Door het tekort aan Mana in de wereld verliest ook de magie van de koningin kracht, waardoor het in Altena steeds moeilijker wordt om de koude op afstand te houden. Samen met de Crimson Wizard wilt de koningin daarom alle Mana Stones bemachtigen om toegang te krijgen tot het Mana Sanctuary.

Op grafisch vlak is het spel soms wat gedateerd.

Ondanks haar bloedlijn is Angela een belabberd magiër, en wordt hierdoor gezien als een mislukkeling door haar moeder. Wanneer de koningin haar dochter Angela wilt opofferen om haar doel te bereiken, moet Angela noodgedwongen vluchten. Ze besluit antwoorden te zoeken in de Heilige Stad Wendel, en wordt onderweg al snel vervoegt door twee nieuwe kompanen.

In de demo ontmoet je maar één nieuw teamlid, in mijn geval Hawkeye, en krijg je de keuze om hun introductie door te spelen als je dat wilt. Het is fijn om bijgebeend te worden met hun verhaal, maar weet dus dat het optioneel is als je het tempo erin wilt houden. Samen met je nieuwe teamgenoot trekken jullie de Cascade Cave in, met op het einde een gevecht met een eindbaas, dat meteen het einde van de demo betekent.

Van 2D naar 3D

Qua geluid kan je wisselen tussen de oorspronkelijke soundtrack of die van de remake. Ook kan je wisselen tussen Engelse of Japanse stemmen. De Engelse stemmen zijn voor het grootste deel prima, met enkel de voiceacting van het katachtige personage Niccolo waar ik me echt aan stoorde.

Met een stijl die compleet in 3D is, zien de omgevingen er een pak anders uit, lees: levendiger en uitgebreider. Visueel werd het spel niet tot het uiterste gedreven van wat mogelijk is vandaag de dag, maar de nieuwe cutscenes en animaties maken een groot verschil tegenover het origineel. De felgekleurde graphics zijn zeker passend en over het algemeen voelt het aan als de gulden middenweg tussen de nostalgische SNES-game en moderne RPG.

Qua geluid kan je wisselen tussen de oorspronkelijke soundtrack of die van de remake.

Met zoveel grote veranderingen denk je wellicht dat er veel van het origineel verloren ging, maar integendeel. Er werd moeite gedaan om zeker niet de oorspronkelijke charme te verliezen, zoals de verkopers die vanachter hun toonbank nog steeds een grappig, bizar dansje uitvoeren.

Soepele controls

Met graphics die van 2D naar 3D gaan, kan ook de combat niet achterblijven. Hoewel het nog altijd om real-time actie gaat, speelt het een pak anders dan het origineel. Nu kan je springen en dat heeft een impact zowel op gebieden doorzoeken als vechten. Met een aparte knop voor zwakke aanvallen, één voor sterkere aanvallen en een knop om te springen, kan je alle drie afwisselen voor allerlei combo’s. Raak je vijanden met een sterkere aanval, dan verliezen ze CS particles. Met deze kan je je CS meter vullen, die je ertoe in staat stelt een speciale, extra krachtige aanval te gebruiken. Dankzij de soepele controls maak je gemakkelijk simpele maar effectieve combo’s en je personages bewegen vlot over het strijdveld.

Waar je je positioneert tijdens het gevecht is van groot belang, zeker van zodra je niet meer alleen moet vechten. Een vijand aanvallen in de rug levert je een critical hit op, en als je op de juiste plaats staat, kan je meerdere vijanden tegelijkertijd raken. Je krijgt dan ook bonus xp voor bepaalde verwezenlijkingen, zoals vijanden verslaan op korte tijd of niet geraakt worden.

De actie speelt sneller en vlotter dan het origineel.

Eenmaal je twee gekozen kompanen je vervoegen, kan je wisselen tussen de personages wanneer je maar wilt, waarbij de twee andere personages automatisch vechten. Hun strategieën kan je uitgebreid bepalen, zoals kiezen of ze focussen op aanvallen, op welke vijanden ze zich moeten richten (bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde of de zwakste), exclusief focussen op genezen en zelfs tot het aantal genezende items dat ze moeten overlaten toe.

De actie speelt sneller en vlotter dan het origineel, zonder cooldown periodes. Vechten voelt moderner aan en dat komt de remake alleen maar ten goede. Over magie kan ik  nog niks kwijt, want dit werd nog niet geïntroduceerd in gevechten. Hoe dat de combat verandert, wordt dus nog even afwachten.

Ik probeerde de demo op de normale moeilijkheidsgraad, met keuze uit Beginner, Easy, Normal en Hard. Voorlopig was het kinderspel, maar dat kan natuurlijk snel veranderen als de uitdaging opgedreven wordt naarmate je verder door de game geraakt.

 

Releasedatum
24/04/2020

Conclusie van Marjolein

Op grafisch vlak is het spel soms wat gedateerd, maar vergeleken met het origineel is de wereld een stuk levendiger en uitgebreider. De personages komen tot leven in felgekleurde, charmante omgevingen en dankzij de vernieuwde combat voelt Trials of Mana aan als een goede balans van nostalgisch en modern. Laat die volledige game dus maar komen.