Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Ten strijde in Azië

ma 15/10/2018
Gepreviewed voor PC door Lazlo
0 reacties

Total War is zo een reeks games die maar mee blijft gaan. Niet alleen releasete Wargaming vorig jaar een online-focussed Total War Arena, ook dit jaar krijgen we nieuw Total War-lekkers te zien op gamescom met Total War Three Kingdoms. Een eerste game in de reeks die ons meeneemt naar de Chinese Dynastie van weleer.

Als Creative Assembly iets geleerd heeft van de Total Warhammer-subreeks, dan is het wel dat fictie vaak even interessant kan zijn als feit. Dat vertaalt zich in deze game natuurlijk niet als maffe fantasy-legers, maar de makers van Three Kingdoms zetten wel sterk in op ongeloofwaardige elementen.

Chinese folklore

Fantasie-element van dienst is deze keer Chinese folklore. Zo waren er vroeger een reeks historische legergeneraals die in de Chinese folklore eigenhandig honderden tegenstanders in één keer neerhaalden. Je kan het al raden: in deze Total War-titel kruip je in de huid van die generaals.

Acties spreken meer dan woorden, dus de makers opteren om een snelle intro te bieden tijdens mijn gamescom-afspraak met hen, maar me daarna één van de vele scenario's in de game te laten spelen.

De familie Sun op pad

In de demo krijg ik de macht over twee Chinese leiders; Sun Jian en Sun Ren, respectievelijk broer en zus. Beide personages hebben hun eigen talenten, die je in-game als skills kan uitspelen, vergelijkbaar met de heroes in titels zoals StarCraft of WarCraft. Beide personages hebben hun specifieke rol in het oorlogvoeren. Zo is Sun Ren een dappere dame die steeds aan de frontlinie te vinden is en die serieus wat slagkracht heeft. Sun Jian daarentegen, heeft meer een leidersrol en zal meer achterin zijn manschappen rondhangen en delegeren. Hij geniet van een immense inspiratie aura die iedereen rondomrond hem met zelfvertrouwen vult. Niet onbelangrijk in Total War.

Er zijn twee vormen van spelen in Three Kingdoms. Eén is de standaard historisch accurate en realistische oorlogssim zoals we Total War nu al jaar en dag kennen. De andere speelt echt in op de 'gekleurde’ geschiedenis van de generals in de game, en laat je optimaal gebruik maken van de hero-mechanics van die personages.

Fantasierijke campagne

Deze demo vindt plaats in dat folklore-gestuurde gedeelte van de game. Ik krijg een scenario voorgeschoteld waarin Sun Jian en Sun Ren met hun troepen overvallen worden door een hinderlaag. Er zijn twee opties: ofwel versla ik de tegenstanders die ons aanvallen, of ik probeer met zoveel mogelijk troepen veilig weg te geraken uit deze situatie door naar een specifiek aangegeven vluchtpunt te rennen. Ik verkies natuurlijk optie één.

De gameplay komt over het algemeen nog steeds neer op het uit de kluiten gewassen blad-steen-schaar principe waar de game zijn iconische combat al jaar en dag op steunt. Speermannen zijn goed tegen ruiters, maar zwak voor boogschutters, waar ruiters sterker zijn in het neerhalen van gewone voetsoldaten, je kent het wel. Daarbovenop speelt terrein ook weer een cruciale rol. Zo is het slimmer op downhill dan uphill te vechten, en beperk je in bosrijke gedeelten op de map jouw troepen van heel wat bewegingsvrijheid.

Generals aan de slag

De main event is natuurlijk het principe van de generals die als hero-figuren fungeren. Met hen kan je vijandige generals uitdagen tot een duel. Afhankelijk van hoe dat beslecht wordt, krijg je al dan niet de bovenhand in de strijd. Het is ook in die duels dat jouw generals specifieke skills kunnen gebruiken in hun voordeel.

Ik moet zeggen dat voor dit soort gameplay de Total War-UI behoorlijk ongeschikt blijkt, en dat ik al snel het overzicht verlies over de verschillende delen van het gevecht dat ik wil beheersen. Terwijl je op de cooldown van een general skill aan het wachten bent, moet je snel switchen naar troepen die plotsklaps geflankeerd worden, terwijl in een andere uithoek van het slachtveld net de ideale window of opportunity zich aanbiedt om een groep ruiters de pas af te snijden met je speermannen. Ik had het gevoel dat de UI hier zowat all over the place was, wat ik wel vaker krijg wanneer ik aan een nieuwe Total War begin. Waarschijnlijk is ook dit weer een kwestie van gewenning, en zit je snel weer in het juiste spelritme.

 

Releasedatum
PC : 07/03/2019
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Jammer genoeg krijg ik niet voldoende tijd om de strijd te beslechten, en moet ik vroegtijdig afsluiten. Toch moet ik bekennen dat de pittige moeilijkheidsgraad me naar het einde toe toch deed beslissen om het op een vluchten te slaan. Ik ben natuurlijk niet de meest doorwinterde Total War-speler, dus ik heb er geen twijfels bij dat een hoop 9livers het er beter vanaf zouden brengen dan ik. De game voelt in ieder geval aan als een trouwe Total War-titel die fans van de reeks wellicht zeer zullen smaken. Zelfs met de nieuwe hero-centric campagne.