A Total War Saga: Troy

A Total War Saga: Troy

"A Total War Saga: Troy bevat knap wat nieuwe gameplay voor een spin-off-reeks"

A Total War Saga: Troy

"A Total War Saga: Troy bevat knap wat nieuwe gameplay voor een spin-off-reeks"

Nieuwe mogelijkheden om het terrein in je voordeel te gebruiken, een complexer hulpbronnensysteem, eenheden met gewichtklassen, meer nadruk op de generaals: met A Total War Saga: Troy neemt het Bulgaarse bijhuis van The Creative Assembly een paar flinke creatieve risico's op gebied van gameplay. We kregen een nieuwe blik op deze experimentele tussenaflevering.

Onder een skybox met het soort afbeeldingen die je vond op een keramieken vaas uit het tijdperk, wordt het slagveld van een van de veldslagen uit de Trojaanse Oorlog getoond. Aan de ene zijde van het slagveld overschouwt Hector zijn troepen. De Trojaanse prins is helemaal klaar voor mot met de Acheanen, wier eigen held, Achilles, wacht aan de andere kant van de vallei. Tussen hen in trappelen de troepen, klaar voor de confrontatie. Naast de infanterie-eenheden briest de Minotaurus, een kolossale vent met krachten die als bovennatuurlijk worden beschouwd. En de mythisce Centauren, schijnbaar één met hun paard, staan klaar om de vijandelijke infanterie in de flank te pakken.

Wacht eens, is dit wel echt een game uit de Total War-reeks van real time strategy-games? Die ene toch waarin historische waarachtigheid - inclusief de brandende varkens in Rome: Total War - op het hoogste schavot staat? Jazeker! A Total War Story: Troy is een van de historische games uit de Total War-serie, geen fantasytitel zoals de twee Warhammer-uitstapjes.

Mythe vs. feiten

Alhoewel: het is een spin-off-game, en het tijdperk waarin de game zich afspeelt, de Trojaanse Oorlog (ergens tussen 1.260 en 1.180 VC), zat zo ver in de geschiedenis dat de mythes en de historische feiten door elkaar heen liepen. Dat kwam volgens Maya Georgieva, Game Director achter de game bij de Bulgaarse vestiging van ontwikkelhuis The Creative Assembly, mooi uit.

A Total War Saga: Troy bevat knap wat nieuwe gameplay voor een titel uit een spin-off-reeks.

"We kozen voor een 'waarheid achter de mythe'- aanpak", zegt ze. "Het idee achter onze Centauren, bijvoorbeeld, spruit voort uit de perceptie van ruitervolkeren in de oudheid, die voor velen bijna één met hun paard leken. Dat gaf ons een cavalerie-eenheid, in een tijdperk waarin die helemaal nog niet bestonden. We distilleren in de Total War-reeks altijd nieuwe gameplaymechanieken uit het tijdperk dat we belichten, en proberen de geest van het tijdperk tot leven te brengen in de game. We hebben tijdens onze research voor de game veel bijgeleerd over de militaire tactieken en de uitrusting die de troepen droegen, maar een van de grootste uitdagingen was dat we over beduidend minder historische bronnen beschikten die ons iets konden over deze beschaving in deze periode. De bronnen waren vooral archeologisch van aard. Wel hadden we de legendes uit de Ilias, waarin de Griekse dichter Homeros over de Trojaanse oorlog schreef. Dat was fictie, maar niet helemaal: archeoloog Heinrich Schliemann vond de fundamenten van Troje uiteindelijk door de Ilias te bestuderen. We hebben min of meer diezelfde aanpak gehanteerd voor het designen van onze game: historische waarheid en mythe geven elkaar een hand."

Geld en gewicht

De diepe duik in de tijd die A Total War Saga: Troy maakt, stelde de makers voor een ander probleem: er was letterlijk geen geld in die periode. De eerste munten doken pas honderden jaren later op. En dus dokterden de designers van The Creative Assembly Sofia een economie uit die gebaseerd is op vier hulpstoffen: voedsel, hout, steen, brons, en goud. "Die op ruilhandel gebaseerde economie gaf ons ook een interessante piste om het hulpbronnenmanagement in onze game anders aan te pakken", zegt Battle Designer Milcho Vasilev. "Je kunt voedsel bijvoorbeeld ruilen tegen hout, maar het dient ook om te consumeren en de troepen gezond te houden. Met hout en steen kun je bouwen. Goud kan een waardemiddel zijn, maar het heeft ook religieuze waarde. Het past bij het tijdperk."

We kozen voor een 'waarheid achter de mythe'- aanpak.

Een ander belangrijk element dat het tijdperk van de game tekende was het feit dat oorlogvoering vooral steunde op infanterie. Daarom verdeelden de makers die in drie gewichtklassen: de verschillen tussen lichte, medium en zware infanterie zijn sterker geaccentueerd. Er zijn ook eenheden die sterk zijn in aanvallen in de flank, en er zijn er die daar net immuun tegen lijken. Een bepaalde elite-eenheid kan ook switchen tussen wapens, en dus desgewenst van een offensieve naar een defensieve rol overgaan, of omgekeerd.

In het verlengde daarvan speelt het terrein waarop er geknokt wordt een grotere rol. Er is bijvoorbeeld modder die zware eenheden vertraagt, er is lang gras waarin bepaalde eenheden zich kunnen verschuilen. "De bossen in voorgaande Total War-games kon je ook al als een terreintype beschouwen", zegt Vasilev. "We bouwden daar gewoon verder op, omdat we op voorhand wisten dat onze game erg gefocust zou zijn op infanterie. Er was bijvoorbeeld geen cavalerie, dus met paarden chargeren hadden we kunnen vergeten als we die Centauren niet hadden gehad. Hetzelfde met belegeringswapens, die niet bestonden in dat tijdperk, en waarvoor de Minotaurus een handig substituut bleek. Je kunt hem gebruiken om de poorten van een belegerde stad open te breken. Maar die mythische eenheden heb je niet constant tot je beschikking in A Total War Story: Troy. We moesten ook een manier vinden om gevechten tussen twee infanterie-eenheden interessant te houden. Die terreintypes, gecombineerd met de klasse en dus het gewicht van de infanterie-eenheid, gaven meer mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld zelfmoord om recht op een zware infanterie te chargeren, maar wat als ze in de modder terechtkomt?"

Moment van de waarheid

Naast de mythische elementen zit er ook een spiritueel aspect in de veldslagen die je uitvecht in A Total War Saga: Troy. De gevechten monden uit in wat de oude Grieken Aristeia noemden, een definiërend moment in de strijd. De helden komen op zo'n moment ook tegenover elkaar te staan. In de demo die we kregen van A Total War Saga: Troy gingen de troepen op een bepaald moment opzij om Hector en Achilles op elkaar te laten inhakken.

Het terrein waarop er geknokt wordt speelt een grotere rol.

"Die duels zijn heel spectaculair, met veel animaties, maar je hebt er als speler weinig input in", zegt Vasilev. "De troepen gaan automatisch aan de kant wanneer ze in elkaars buurt komen, en ze beginnen automatisch te vechten. In termen van gameplay gedragen ze zich goeddeels als de generaals uit de andere Total War-games: ze inspireren de troepen, en verhogen het moreel van de eenheid in wiens buurt ze zijn. Alleen gaat die invloed in onze game iets verder: het tijdperk van de Trojaanse Oorlog is er eentje waarin helden een belangrijke rol speelden. De koningen waren ook de beste krijgers."

Experiment

A Total War Saga: Troy bevat knap wat nieuwe gameplay voor een titel uit een spin-off-reeks. Moet deze nieuwe subserie, die in 2018 werd afgetrapt met Thrones of Britannia, nu echt dienen om dingen uit te proberen die ze met de centrale reeks niet aandurven? "Experimenteel kun je Troy nu ook weer niet noemen", reageert Georgieva. "Maar het is een Saga-titel, uit een reeks binnen de reeks. De Saga-games zijn iets compacter, en lenen zich beter tot designexperimenten: je kunt meer focus leggen op bepaalde dingen."
Of we een paar van die vernieuwingen in toekomstige afleveringen van de centrale Total War-reeks mogen verwachten? "Met iedere nieuwe titel probeert The Creative Assembly de toolset van de hele reeks te verbreden", zegt Georgieva. "Succesvolle nieuwe mechanieken kunnen dus weer worden opgepikt in toekomstige afleveringen van de reeks. Het kan dus."

 
Releasedatum
08/13/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

Maar het beste nieuws voor A Total War Saga: Troy moet nog komen. Je kan de game namelijk de eerste 24uur op dag van release helemaal gratis downloaden houden via de Epic Games Store, en dit op 13 augustus. Je hebt dus nog even de tijd om je armor op te poetsen en links of rechts iemands prinses te ontvoeren...

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments