Titanfall 2 (single player)

Titanfall 2 (single player)

"De solo campagne zal geen lineaire ervaring worden."

wo 24/08/2016
Gepreviewed voor Xbox One, PC, PS4 door Lazlo
0 reacties

Titanfall 2 krijgt in tegenstelling tot de eerste game in de reeks een volwaardige single player-modus. Na de release van de eerste multiplayer only-titel in de reeks begon de drang naar een offline-luik bij de damens en heren van Respawn Entertainment te kriebelen. Tijd om te kijken hoe zo een volwaardige Titanfall story mode eruit ziet.

Vol verwachting nemen Yannick en ik plaats in een kleine bioscoopzaal in het hart van de gamescom-beursvloer. Op een uit de kluiten gewassen scherm zal Mohammad Alavi, een game designer van Respawn, ons het komende half uur solo gameplay van de studio zijn tweede game tonen. Eerst vertelt hij dat het team achter de reeks na de eerste release droomde van een gekke single player-ervaring met dezelfde vaardigheden als die van de pilots in de eerste game. “De combat uit Titanfall biedt zoveel mogelijkheden die in een single player-context minstens zo goed naar voren komen. Daarbovenop willen we het universum van de reeks met deze titel wat meer vorm geven.” 

De campagne belooft een gezonde mix van actie, stealth en puzzels.

Niet lineair

De solo campagne van Titanfall 2 belooft geen lineaire ervaring te worden. Daarom kiest Alavi ervoor om niet zomaar één level, maar eerder fragmenten uit verschillende sequenties van de game te tonen. Respawn wil dat we met de spelmechanismen van de shooter niet enkel een rechtlijnig FPS-verhaal afleggen. Naast knallen moeten we ook heel wat puzzelen en sluipen. Desondanks laten de makers je vaak vrij in hoe je een objective tot een goed einde brengt. Een saai, eentonig tafereel moet de single player in ieder geval niet worden. 

Jedifall

Naast een goede introductie tot de gameplay van Titanfall 2, moet de solo campagne ook de relatie tussen mens en machine inkleuren. Waar de Titans in de oorspronkelijke game voornamelijk vervangbare uit de kluiten gewassen wapens waren, moet de band tussen de piloten en de mechs in deze game ijzersterk worden. Als voetsoldaat krijg je bij aanvang van het spel controle over de Titan van een gerenomeerde piloot die door omstandigheden het loodje legt. Voor een eenvoudige rekruut als jij is dat een buitengewone situatie, maar eens de Titan aan jou gelinkt is, blijft hij van jou tot je hem persoonlijk afstaat. Zo promoveer je meteen enkele rangen in het militaire wezen van het Titanfall-universum. Voortaan ben je een Pilot, wat het Titanfall-equivalent is voor Jedi knight. Althans, als ik Alavi mag geloven.

In Titanfall 2 promoveer je van rekruut integraal naar Pilot (lees: Titanfall-Jedi).

Call of Disonored

Na de aangrijpende openingsscène uit de game te aanschouwen waarin je een Titan toegewezen krijgt, begint de feitelijke gameplay. Meteen valt op dat behendigheid en inventiviteit centraal staat in de game. Als Pilot beschik je over de krachten om tegenstanders alle hoeken van de kamer te tonen. Zo kan je tijdelijk onzichtbaar worden en biedt je jetpack een hoop bewegingsvrijheid. Combat voelt aan als een kruisbestuiving van shootergameplay die je kent vanuit Call of Duty en de flitsende brutaliteit uit Dishonored. Lekker oogt die boel in ieder geval zeker.

Stealth gameplay

Voor de gameplay naar staalharde actie overschakelt, probeert Alavi een meer stealthy aanpak uit. Met zijn invisibility krachten en jetpack manouvreert hij zich behendig voorbij een reeks vijanden die hij één voor één geruisloos uitschakelt. Die aanpak oogt zeer cool, maar ik betwijfel dat die zo evident zal spelen als hij eruit ziet. Alavi kent de bewegingspatronen van zijn tegenstanders na urenlang oefenen al goed. Dat merk je aan wanneer hij snel toeslaat en waarheen hij vervolgens beweegt. Ik geloof dus eerder dat de meeste spelers sneller in recht voor de raap knallen zullen hervallen.

Pilot en Titan hebben in dit tweede deel een onafscheidbare band.

Batterijen opladen

Als eerste introductie missie moet Alavi een batterijen pack voor zijn pas vergaarde Titan zien te vinden in een vijandelijke basis. Titans in de game draaien voortaan op een reeks grote battery packs die beschadigd kunnen worden tijdens de strijd. Dat mechanisme komt ook terug in de multiplayer van de game om zo de maintenance van jouw mech een nieuwe prioriteit te maken. In hoeverre het systeem in de single player nog een verdere rol zal spelen, blijft onduidelijk.

Semi-puzzelen

Voor het vergaren van de battery pack in de demo, moet de game designer zich eerst semi-puzzelend doorheen de omgeving een weg banen. Echt puzzelen kan je dat niet noemen, maar eerder slim gebruik maken van potentiële routes en de materialen die je ter beschikking hebt. Als ik de makers van de nieuwe game mag geloven, zullen latere missies veel uitdagender worden dan wat we nu zien. In het verdere spel willen de devs spelers laten genieten van over the top gameplay die uitblinkt in inventiviteit. Ik ben in ieder geval benieuwd of de finale game je werkelijk zal dwingen niet steeds voor breinloos knallen te opteren.

BT-7274 is de Titan van dienst in de solo campagne.

Groeiend arsenaal

Het team achter de game wil de gameplay steeds boeiender maken door gaandeweg een hoop elementen toe te voegen. Nadat Alavi de battery pack vindt en in de nodige slot van zijn Titan schuift, springt de demo enkele levels verder in de game. De game designer krijgt daar een soort energiewapen waarmee hij elektronische platformen en deuren kan beïnvloeden, maar ook in de strijd bewijst de nieuwe tool zijn nut. Op die manier willen de makers de gameplay fris houden en gelijktijdig het arsenaal van de speler uitbreiden.

Pilootwerpen

Nadat Alavi zijn nieuwe wapen in actie toonde, springt de demo weer verder naar een laatste sequentie. Niet veel vijanden te bespeuren in dit deel van de game. Wel bevinden de Pilot en zijn Titan zich in een toren op een serieuze hoogte. Recht tegenover hen gaapt een andere toren waar hij natuurlijk heen moet. Hier wil de game designer de kracht van de samenwerking tussen mens en mech in de kijker zetten. In de plaats van de lange weg naar de overkant van de gapende leegte te nemen, stelt de Titan voor zijn trouwe piloot naar de overkant te werpen. Wanneer de Titan droog de relatief lage overlevingskansen van de stunt opsomt, drijft ook een humoristisch aspect in de game naar boven. Bij mij toverde de mech alvast een glimlach op het gezicht wanneer hij het lijstje mogelijke wonden opnoemt alsof hij een menu in een fastfood restaurant overliep.

De tweede Titanfall verschijnt dit jaar nog.

Vlotte babbel

Een fijne touch is dat je met een soort conversation wheel conversaties met de Titan kan voeren. Op iedere reactie die jij geeft, reageert de mech op zijn beurt weer gepast. Weer een bewijs van hoe de makers met deze game de band tussen mens en machine willen verduidelijken. Na een korte conversatie stemt Alavi zijn Pilot toe met het riskante voorstel van zijn Titan. Na een serieuze worp van de mech en een beetje jetpack-ondersteuning landt de Pilot veilig en wel aan de overkant van het gat en loopt de hands-off demo af.

 

Releasedatum
28/10/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

De presentatie van de singleplayer toont in ieder geval een hoop potentieel voor het tweede Titanfall-deel. De demo  bezorgde me in ieder geval genoeg voer voor het interview dat ik een half uurtje later heb met creative director Joel Emslie. Zelf twijfel ik nog of de solo campagne inderdaad op dezelfde inventieve en gevarieerde wijze gespeeld zal worden door de uiteindelijke spelers als de makers dat willen. Ik zie zelf voldoende mogelijkheden om de game als een typische first-person shooter door te walsen, al zou wat Alavi net toonde nog maar het topje van de ijsberg zijn. Ik ben in ieder geval benieuwd naar het eindresultaat!