Sword Art Online: Hollow Realization

Sword Art Online: Hollow Realization

Hands-on in Parijs

di 26/04/2016
Gepreviewed door Marjolein
0 reacties

In Sword Art Online: Hollow Realization keren we terug naar Aincrad. Jawel: Kirito, Asuna, Leafa en de rest zijn weer van de partij. De nieuwe wereld ‘Sword Art Origin’ werd volgens het verhaal gebouwd op de oude servers van Sword Art Online, dus het voelt een beetje als thuiskomen. Leuk voor fans van anime, maar is het spel ook de moeite voor RPG-liefhebbers die het genre niet kennen?

Het spel brengt een gloednieuw exclusief verhaal dat door Reki Kawahara zelf is geschreven, de schrijver van de originele Sword Art Online light novels. Over het verhaal zelf werd echter niet veel uit de doeken gedaan. Wel kwamen we te weten dat een nieuw personage in de spotlight staat: Premiere. Over haar rol werd nog niets gelost, behalve dat ze zal groeien doorheen het verhaal. Lekker vaag, dus.

Gameception

Dankzij een nieuw verhaal kunnen gamers die de anime niet zagen ook volgen, mits er niet te veel voorkennis wordt verwacht. Een korte samenvatting van het oorspronkelijke verhaal:

In de toekomst komt Sword Art Online uit: een Virtual Reality MMORPG die de hele gamewereld moet revolutioneren. Eenmaal spelers echter de fictieve wereld van Aincrad betreden, verschijnt de maker van Sword Art Online. Doodleuk laat hij weten dat de mogelijkheid om uit te loggen is gewist en iedereen dus permanent vastzit in het spel. Als extraatje gaat iedereen die in de actie-RPG het loodje legt, ook dood in het echt. De enige mogelijkheid om te ontsnappen is om de game uit te spelen door alle honderd verdiepingen te voltooien en de eindbazen in het stof te laten bijten. Kirito blijkt een uitzonderlijk goede speler en samen met de vrienden die hij onderweg maakt, gaat hij de uitdaging aan.

Het erbarmelijke Sword Art Online: Lost Song willen we liever vergeten, maar hoe zit het met de opvolger? Als je een game baseert op een anime die zich afspeelt in een MMORPG, liggen de verwachtingen nu eenmaal hoog. De gedetailleerde wereld die de anime ons liet zien, zet uiteraard aan tot wilde fantasieën over een echte game in dezelfde setting. Wordt dit de topper die de eerdere Sword Art Online-games doet verbleken?

Fight fight fight

In onze demo was het niveau spijtig genoeg ver teruggeschroefd. We konden haast al onze buffs activeren, onze gezondheid werd continu aangevuld door onze teamleden en ons level was een stuk hoger dan dat van de vijanden. Wat de moeilijkheidsgraad in het eigenlijke spel zal zijn, is dus nog een raadsel.

Je hebt een hele reeks vaardigheden tot je beschikking: buffs om je sneller te maken, om je te genezen of een powerboost te geven. Voor sommige buffs en je speciale aanvallen moet je dokken uit je SP-meter, die door te vechten maar ook na verloop van tijd zichzelf automatisch weer aanvult. Dat laatste was toch bij ons het geval, maar of dat ook zo zal zijn in het echte spel is niet meteen duidelijk.

Vijanden benader je samen met drie computergestuurde teamleden zonder overschakeling naar een vechtmodus. Gameplay met een real-time vechtsysteem dus, maar wel met een RPG-sausje. Hoe meer combo’s je kan uitvoeren zonder zelf geraakt te worden, hoe meer schade je aanricht. Je zal ook verschillende wapens kunnen gebruiken en optimaliseren. Een rood gebied duidde aan waar onze vijand ging toeslaan, zodat we tijd hadden om te ontwijken. In de open spelwereld zijn er queesten te voltooien, zoals de traditie voorschrijft. Zo was de queeste die wij krijgen er eentje in de trant van ‘maak x aantal plantenmonsters af’.

Producer Yosuke Futami wist ons nog te zeggen dat je je teamgenoten bevelen kan geven zodat ze hun strategie aanpassen. Op lange termijn zullen de personages hun vechtstijl aanpassen aan je opdrachten. Vraag je Silica vaak om te verdedigen, dan zal ze automatisch defensiever spelen.

 

Conclusie van Marjolein

Sword Art Online: Hollow Realization heeft zeker potentieel. De gameplay konden we wel smaken, ondanks de lage moeilijkheidsgraad (die hopelijk in de eigenlijke game een stuk hoger ligt). Voor gamers die de anime niet kennen is een game-exclusive verhaal de manier om iedereen van aan het begin mee te krijgen. Na het belabberde Sword Art Online: Lost Song is dit dus de kans voor Bandai Namco om de dromen van fans opnieuw waar te maken.