Surviving Mars

Surviving Mars

Elon Musk achterna

vr 22/09/2017
Gepreviewed voor PC door Lazlo
0 reacties

Het was zonder enige concrete voorkennis over Haemimont Games zijn nieuwste simulatietitel dat ik in een perscontainer buiten de zevende gamescom-hal een presentatie van Surviving Mars bijwoonde. De omschrijving van de game die ik voor de jaarlijkse conventie gelezen had, deed me terugdenken aan het in 2003 gereleasete Space Colony. Niets bleek minder waar.

Space Colony - voor de 90 % van de lezers die de vergeetbare ruimtesim van Firefly Studios intussen vergeten zijn - geeft je de controle over een kleine groep uiteenlopende ruimtekolonisten. Die moet je The Sims-gewijs van voedsel, ontspanning en onderlinge interacties voorzien, tussen de vele werkuren op het ruimtestation door. De omschrijving van Survival Mars geleek sterk op die inhoud, met de vermelding dat je als alwetende god een groep kolonisten onder je vleugels krijgt die je in een Marsbasis moet laten overleven. Herkenbaar, niet?

Anno

Wel: niet echt. In werkelijkheid doet Surviving Mars me eerder denken aan een Anno-titel, waarin je eerder een ruimtebasis uitbouwt dan de bewoners ervan beheert. In een niet zo onwaarschijnlijke toekomst ontdekt de mensheid een manier om naar de Rode Planeet te reizen. Jij staat in voor het onderzoeken van die planeet met een uitgebreid arsenaal aan wetenschappers en specialisten aan je voeten.

Met andere woorden ben je een hoge pief binnen een bedrijf zoals het felbesproken SpaceX van Elon Musk. Wat je concreet doet is biomes neerplanten op het zanderige planeetoppervlak van Mars. Daarin kunnen je kolonisten samenhokken, zolang je de nodige nutsvoorzieningen zoals stroom en waterzuivering in de buurt van de woonplek neeplant toch. Dat gaat SimCity-gewijs met een straal rond die generatoren en zuiveringsstations waarin je naar hartenlust kan bouwen. Verder moet je rekening houden met de meer psychologische noden van je kolonisten, door ook ontspanningsruimtes te voorzien waar ze even kunnen ontstressen.

Goed in je vel

En wat is daar het praktische nut van? Ervoor zorgen dat jouw researchers zich goed genoeg in hun vel voelen om voor jou te werken, natuurlijk! Gaandeweg krijg je namelijk een reeks objectieven opgezadeld waar je met jouw onderzoekers naartoe moet werken. Zo zadelde de gamescom-demo me op met de taak om een bodemonderzoek te doen op het stukje grond waar mijn ruimtebasis zich op bevond. Daarvoor had ik een speciale boor nodig om in de grond te ploeteren, en moest ik het juiste personeel aantrekken.

Hier gaat Survival Mars interessant mee om, want doordat je met specifieke profielen om moet gaan per opdracht, moet je jouw ruimtebasis daar ook op voorzien. De geologen die ik moet aantrekken, bijvoorbeeld, houden van film. Daarom moet ik een bioscoop voorzien in de kolonie. Zo heeft ieder profiel andere noden. De ene wilt goed kunnen dineren, de andere wilt van een goed boek kunnen genieten, en zo verder en zo voort. Pas wanneer je die zaken voorziet in je ruimtebasis lopen de sollicitaties om op jouw station te werken binnen. Zijn die niet voldoende voorzien van die voorzieningen, dan worden je kolonisten ongelukkig en leggen ze het werk erbij neer.

 

Conclusie van Lazlo

Zal Surviving Mars het wiel heruitvinden? Nee, eigenlijk heb ik het gevoel dat dit een Anno-titel in de ruimte is. Wel leuk is de manier waarop je jouw basis moet uitbouwen naar de smaak van je werknemers, wat een interessante kijk is op de gekende formule. Eentje voor de fans van de simulatie-genre.