Sniper Elite VR

Sniper Elite VR

"Ik speelde Sniper Elite VR op de E3"

do 13/06/2019
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Als ik naast mijn gezegende leeftijd één ding gemeen heb met mijn hoofdredacteur op 9lives, dan is het mijn liefde voor de Sniper Elite-games. Een shooter-beleving voor spelers met geduld, tactiek en precisie. Wanneer het team achter die reeks zijn volgende helemaal in VR besluit te maken én die game ook nog ’s op afspraak liet zien op de E3, tja, dan moest en zou ik een van de gelukkigen zijn.

Sniper Elite VR verschijnt – zoals dat volgens ons voor nagenoeg elke VR-game het geval zou moeten zijn – op elk groot VR-platform. Dat wil zeggen op PSVR, Oculus Rift, SteamVR en VivePort. Het is ook een game die een controller vereist. Wij speelden de PSVR-versie, dus daar bestaat al een soort geweer-accessoire voor, maar het blijkt dat er op het internet al doe-het-zelf en 3D-printer-oplossingen rondzweven voor hoe je zelf een soort geweer-gevoel creëert. Want twee losse controllers, dat werkt niet. Zelf zien we ons zelfs een soort kolf aan die PSVR Aim Controller knutselen.

Geen VR-aanhangsel

Weet alvast dat Sniper Elite VR een volwaardige game wordt en geen korte VR-beleving. Een game dus met een hele campagne en heeeeeel misschien wel multiplayer. Het is ook geen on-rails game. Je moet door de spelwereld bewegen en in een Sniper Elite-game betekent dat vaak korte sprints tussen een heleboel sneak- en sluipwerk. Dat is in het begin altijd wat onwennig en ongemakkelijk in VR, maar ik koos toch voor een geleidelijke beweging in plaats van de teleportatie-optie. Granaten gooien? Overschakelen naar je machinepistool? Check én check.

Sicilië is in het echt mooier

Het level dat ik speelde draaide om het verdedigen van een Siciliaans dorpje dat ondertussen tot puin werd gebombardeerd door de Duitsers. Het zag er niet lelijk uit, maar ook niet mooi. We hebben al mooiere VR op de PS4 gezien en vooral de brokstukken kwamen nogal Lego over. Eenmaal in de actie zelf, kwam de visuele afwerking op het niveau van een gemiddelde PlayStation-titel. Hoewel je in de full game zal kunnen gebruik maken van omgevingsgeluiden om je schoten te maskeren, kwam er in dit scenario niet veel sluipwerk aan te pas. Ik nam positie achter een muurtje – geknield uiteraard – en gluurde er voorzichtig overheen om de positie van de Duitsers te checken.

Röntgenfoto-finisher

Mijn eerste slachtoffer zat wat verzetsleden te bestoken van achter een auto. Ik bracht het geweer naar mijn schouder (wat ik in de andere games gewoon met een druk op de knop deed en nu dus fysiek) en de kick om door zo’n ‘echt’ vizier te kijken maakte deze game daar en dan al eentje voor op mijn persoonlijke wishlist. Ik legde aan, drukte af en werd meteen beloond met zo’n X-Ray kill-cam. Een slowmotion-spektakel dat eindigde met een geperforeerde schedel.

Die andere klassieker

Voor de volgende ging ik voor een testikel-schot. Die andere klassieker. Dat lukte tot twee keer toe net niet, maar de jongen van ontwikkelaar Rebellion had duidelijk door wat we wilden doen. “Close but no sigar”. Ik mikte niet op de ‘sigaar’, maar we zaten duidelijk op dezelfde golflengte. Een welgemikte kogel op een rode brandstoftank gaf het bevredigende explosieve resultaat en we zaten in geen tijd helemaal in de vertrouwde Sniper Elite-vibe. Aanvankelijk was het wel wat moeilijk  om in te schatten hoe zichtbaar – en dus kwetsbaar - we voor de vijand waren en omdat de afstand in dit level niet echt in de lange-afstand-categorie te klasseren was, slikte ik behoorlijk wat lood voor ik de zone helemaal ontduitst had.

Focus jongen, focus

Ik had het level op de middelste moeilijkheidssetting afgewerkt en er was tijd voor nog een doorloop op de hoogste. Daarbij moest ik rekening houden met de windrichting, meer gebruik maken van het focus- oftewel adem inhouden-mechanisme en nog voorzichtiger zijn met me bloot te stellen aan vijandelijk vuur. Deze keer haalde ik het niet, ook al kreeg ik ook bij deze poging een paar bottenkrakende en hartperforerende X-Ray Kill-cams gepresenteerd.

 

Conclusie van Raf

De game is nog lang niet af en we speelden de PSVR-versie, maar er is duidelijk nog werk aan de winkel wat de grafische kant van Sniper Elite VR betreft. De ambitie om hier een volwaardige game van te maken kan ik echter absoluut smaken en – misschien meer nog dan een ‘gewone’ shooter – leent het scherpschuttersaspect zich perfect voor dit soort beleving.