The Sinking City

The Sinking City

Een eerste blik op gamescom

di 29/08/2017
Gepreviewed voor Xbox One, PC, PS4 door Lazlo
0 reacties

Frogwares verdiende intussen wel zijn strepen met de recente Sherlock Holmes-games. Je kan maar zoveel games over de iconische detective ontwikkelen voor je klaar bent voor iets nieuws, zo blijkt, want bij het team achter de serie kriebelde het om iets ambitieuzer te doen. En toen was er The Sinking City.

Met termen als ‘open wereld’ en ‘innovatie’ slaan ontwikkelaars ons de laatste jaren al genoeg om de oren. Ik onderdruk dan ook een kleine zucht wanneer een Frogwares-vertegenwoordiger net die termen onder mijn neus schuift tijdens zijn presentatie van The Sinking City. Maar goed, ik ben bereid hem zijn visie van een open world detective game aan me voor te laten leggen.

Nog steeds een beetje Sherlock

En maar goed ook, want het idee achter The Sinking City kan wel eens een gamechanger worden voor het adventure game-genre à la Sherlock Holmes. Je vangt het spel aan als een klassieke private eye die net zoals de iconische detective van Sir Arthur Conan Doyle van de ene zaak naar de andere hopt. Pas wanneer een vrouw die ten einde raad is je kantoor binnenstapt om je te vragen haar verdwenen man op te sporen, vang je de zaak van je leven aan.

The Sinking City liet zich sterk inspireren door de psychologische horror van suspense-icoon H.P. Lovecraft. Je komt dus in een Amerikaanse grootstad terecht in de negentiende eeuw. De stad wordt geteisterd door steeds frequenter terugkerende overstromingen. Op zich niets speciaals, maar algauw blijkt er meer aan de hand te zijn dan wat aan de oppervlakte lijkt. Net als in Lovecrafts verhalen loeren bovennatuurlijke fenomenen om de hoek en is een mindfuck nooit veraf.

Eentje om in de gaten te houden voor fans van adventure games.

Is this the real life?

Dat heeft zijn weerslag op je onderzoek, want al snel blijkt dat de verdwijning van de man die je zoekt verband houdt met de natuurfenomenen in de stad. The Sinking City speelt met de sanity van het hoofdpersonage, wat dan weer invloed zal hebben op het verloop van je detectiveonderzoek. Zo moet je de inschatting maken of zaken die je tegenkomt relevant zijn voor je onderzoek en of bepaalde dingen niet meer zijn dan absurde hersenspinsels van iemand die stilletjesaan zijn grip op de realiteit verliest.

Als een echte detective

En dan komen we terug bij het open wereld-karakter van de game. De hele stad ligt aan je voeten, en je moet eigenhandig je weg naar het einde van de zaak zien te vinden. Er zijn geen quest markers, geen checklists die je moet vervolledigen en geen oplichtende aanwijzingen die je in de juiste richting sturen. Als speler ga je werkelijk op zoek naar de waarheid zoals een detective dat in het echt doet. Door met mensen te praten, verbanden te leggen, leads te ontwarren en verder te onderzoeken, je noemt maar op. De enige vraag die ik me hierbij stel is hoe de Frogwares-ontwikkelaars de randopdrachten die ze in de game willen steken in het spel zullen verwerken zonder de speler het overzicht te laten verliezen.

 

Releasedatum
27/06/2019
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Tijdens de gamescom-presentatie van The Sinking City zit het spel grotendeels nog in een conceptuele fase. Met termen als open wereld kan je mij normaal gezien niet meteen overtuigen, maar de plannen van Frogwares klinken in ieder geval ambitieus en – als ik eerlijk mag zijn – best intrigerend. Eentje om in de gaten te houden voor fans van adventure games.