Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier's Civilization VI

Topjaar voor 4X-liefhebbers

di 06/09/2016
Gepreviewed voor PC door Lazlo
0 reacties

2016 werd alvast een mooi jaar voor liefhebbers van het 4X-genre en het lijkt er enkel op te verbeteren. Enkele weken geleden zag de reboot van genreklassieker Master of Orion het leven en intussen werken de dames en heren van Firaxis ijverig aan het langverwachte Civilization VI. Op gamescom kon ik als een kind in de snoepwinkel van die laatste eindelijk een keertje hands-on proeven. Jammer genoeg was het voorproefje net als in een echte snoepwinkel niet genoeg om van de volle smaak te genieten.

Toen Sid Meier’s Civilization V het levenslicht zag in 2010 waren het nog andere tijden voor ondergetekende. Ik wist nog niet zoveel over de reeks en turn-based strategy games lieten me over het algemeen koud. Enthousiaste reviews van Sid Meier’s toenmalige nieuwe geesteskind wisten me alsnog te overtuigen een dikke vijfig euro neer te tellen voor de 4X-titel. En geloof het of niet; algauw was ik verknocht aan het gekende one more turn-gevoel die de reeks zo sterk kenmerkt. Intussen zes jaar later sleet ik honderden - nee - duizenden beurten in die bewuste game en vulde ik uren vrije tijd gewillig in met de twee uitbreidingen en semi-opvolger Beyond Earth. Ook leef ik me al enkele maandjes uitvoerig uit in de nieuwe Master of Orion. Het genre weet me dus zeker te boeien, waardoor ik enthousiast afzak naar 2K’s persstand op gamescom voor een hands-on speeltest van de nieuwe Civ.

Grote veranderingen

Die nieuwe Civilization wist me alvast te verrassen met de meer cartoony grafische stijl toen de game eerder dit jaar voorgesteld werd. En de visuals van de game is niet de enige grote verandering. De makers willen met Civ VI een meer actievolle titel met extra strategische lagen naar buiten brengen. Dat vertaalt zich in een actievere AI en tweaks aan de movement van units op de kaart. Maar nog belangrijker dan die toevoegingen, is de manier waarop de makers stedenbouw meer fragmenteert en uitbreidt op voorgaande titels.

Tijdens de sessie spendeerde ik heel wat tijd bij Cleopatra. Puur voor de gameplay, natuurlijk...

Na een korte presentatie over de veranderingen aan de gekende formule, neem ik plaats achter één van de selectie testcomputers waarop ik zelf een spel kan opzetten. Van alle beschavingen die momenteel bekend zijn, verkies ik de Egyptenaren. Daarmee hoop ik early game een meerwaarde te scoren, aangezien ik maar een klein half uur speeltijd krijg. Cleopatra’s beschaving kent enkele interessante voordelen wanneer ze een stad bouwt nabij een rivier. Gelukkig beginnen mijn settlers dit spelletje meteen naast een waterloop. Nog geen halve minuut later pronkt mijn eerste stad alvast centraal op de wereldmap.

Dienst stedenbouw

Bij nader inzien is mijn snelle handeling een beetje breinloos, aangezien de ontwikkeling van je steden niet meer ophoudt bij het kiezen van een goede eerste starterstegel. Een stad opbouwen gaat nu werkelijk over het nuttigen van meerdere tegels, dus je zal voortaan werkelijk aan stedelijke plannning moeten doen. Wanneer je een speciaal gebouw wil plaatsen in jouw stad, moet je daarvoor eerst één van de omliggende tegels omtoveren tot een toegewijd district waarin dat kan. Zo hield ik bij het oprichten van mijn eerste Egyptische nederzetting geen rekening met een potentieel langetermijnsdoel.

Steden voelen voortaan ook grootser aan dankzij de gefragmenteerde opbouw.

Net als bij voorgaande delen in de reeks kan je in Civ VI rekenen op uitgebreide technology en research trees. Diepgaande boomstructuren die één van de vele winstscenarios uitstippelen voor je spel. Door bepaalde gebouwen te plaatsen of units te creëren, kan je jouw pad naar een wetenschappelijke, culturele, gewelddadige of diplomatische winst opbouwen. Daarvoor moet je dus ook rekening houden met je omgeving. Wil je bijvoorbeeld een wetenschappelijk gebouw plaatsen, dan heb je het beste een gebergte in de buurt. Dan gaat de ontwikkeling van die instelling een pak sneller.

Agressieve boel 

Gelukkig weet ik dat ik in deze speelsessie nooit op een punt zal geraken waarin zulke zaken een grote invloed hebben. Ik maak me tijdens de hands-on demo eerder zorgen over de assertiviteit van de niet-speelbare units in de game. Net als in de voorgaande Civ-titels krijg je ook hier te maken met barbaren die de omgeving onveilig maken. Opvallend in deze speelsessie is de hoeveelheid barbaarse scouts die rondhangen in de buurt van mijn eerste nederzetting. Wanneer ik niet veel later zelf de omgeving begin te scouten, ontdek ik ook meteen meerdere barbarian encampments die dreigend in de nabije omgeving te liggen.

Ik bouwde mijn Egyptische beschaving met een focus op militaire ontwikkeling uit.

 

Ik herinner me nog één van de grootste opmerkingen op Civilization V. De game dwong je soms te sterk naar een eerder gewelddadige aanpak, al was het maar om de agressieve barbaren die als irritante vliegen op je af komen van je af te slaan. Een opmerking die ik bij deze zesde volwaardige toevoeging aan de reeks toch ook voel aankomen. De neutrale vijanden in de game vallen als mogelijk zelfs nog vaker aan dan in Civ V. Dat zorgt toch voor enige frustraties, zeker wanneer je zoveel mogelijk de map wil verkennen en andere beschavingen wil ontmoeten om diplomatie mee te voeren. Het spel voltrekt zich op een iets kleiner speelveld dan een standaardgame, dus mijn frustraties hebben hoogstwaarschijnlijk vooral daarmee te maken. Toch moet ik toegeven dat de té agressieve AI wel één van mijn voornaamste bezorgdheden is na deze speelsessie.

Chillen met Queen Victoria

Veel meer tijd dan voor wat basic verkenning en het stilaan uitbouwen van research die een militaire grootmacht vooruit helpt, heb ik tijdens dit kleine half uurtje niet. Voor diplomacy is er bijvoorbeeld niet veel ruimte, ondanks dat onder andere Queen Victoria van Engeland en Theodore Roosevelt uit de Verenigde Staten mijn pad kruisen. Maar verder dan een formele begroeting en enkele gefaalde pogingen om een open borders-pact te regelen kwamen die relaties niet. 

Neem het van mij aan, de nieuwe visuele stijl went snel!

Waar ik nu in ieder geval wel meer over gerustgesteld ben, is die nieuwe visuele stijl. Waar de voorbije Civilization-titels noch echt realisme benaderden, noch een echte cartoony stijl belichaamden, is die laatste hier nu wel uitgesproken aanwezig. In tegenstelling tot de boel een kinderachtige toon mee te geven, fleurt het levendige kleurenpallet de boel eerder op. En dat is goed, want Civ lijkt nu meer dan voorheen een eigen karakter te hebben die best aangenaam oogt. Meer zelfs; de screenshots die eerder al van de game gereleaset werden, doen het eindresultaat om de ene of de andere reden niet bepaald eer aan. Neem het van mij aan, de fleurige look van deze nieuwe Civilization went snel. In ieder geval sneller dan de bijgewerkte UI, die kleiner en subtieler is dan die in voorgaande delen. Voor ondergetekende betekende dat vooral veel gezoek naar de juiste knoppen, al zal dat probleem na voldoende turns ook wel van tafel zijn, lijkt me.

 

Releasedatum
21/10/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Over een nieuwe Civ-game kan je eindeloos blijven schrijven. Zeker wanneer het over Civilization VI gaat, want de nieuwe toevoeging aan de reeks verandert uiteindelijk toch best wat noemenswaardige zaken. Dat one more turn-gevoel stak aan het einde van deze korte speelsessie in ieder geval alweer de kop op. Terwijl enkele zware jongens me van het spelscherm moeten wegsleuren (ik ging net die verrekte barbaren volle wind vanvoren geven, dedju!), hoop ik in ieder geval dat een attente kennis me de game alvast als een vroeg verjaardagscadeau zal schenken wanneer hij eindelijk releaset in oktober.