Ryse: Son of Rome

Ryse: Son of Rome

Grafische pracht en praal

ma 29/09/2014
Gepreviewed voor PC door Michael
0 reacties

Ryse: Son of Rome moest een van de Xbox One-kaskrakers worden om de lancering van de console kracht bij te zetten. Dat lukte niet volledig, maar ontwikkelaar Crytek blijft niet bij de pakken zitten en brengt het gladiatorenavontuur weldra naar pc. Wij mochten alvast van twee willekeurige levels genieten om de transformatie een eerste keer onder de loep te nemen.

Het leven van Marius Titus, de fictieve protagonist waarmee we in Ryse: Son of Rome aan de slag kunnen, zuigt. Dat is wellicht een understatement, want de jonge Romeinse soldaat is ooggetuige wanneer zijn ouders worden vermoord. De daders, barbaren die voor niets terugdeinzen, zullen zich deze daad later nog beklagen, want Marius vervoegt het Romeinse leger en trekt richting Brittannië. Zijn zoektocht naar revanche maakt van hem een geduchte tegenstander, hij stijgt razendsnel naar leidinggevende posities, maar merkt dat hij een andere weg zal moeten inslaan om zijn doel te bereiken. In onze beperkte previewbuild zijn de levels The Beginning en The King beschikbaar, waardoor we de hoofdrolspeler razendsnel zien evolueren.

Visueel geüpgraded

De demo waarmee we aan de slag konden, omvat dus slechts twee opdrachten en toont bijgevolg relatief weinig over mogelijke gameplay-aanpassingen. De ontwikkelstudio is momenteel naarstig aan het programmeren om van deze port een succes te maken en dat merken we reeds in deze prille beginfase. Grafisch is de pc-versie van Ryse: Son of Rome namelijk adembenemend wanneer je de beste grafische instellingen selecteert. Voor de kenners geven we graag mee dat onze pc een i7 3770K bevat die op dit moment niet overclocked is. Daarnaast huist er een Radeon HD 7970-grafische kaart in met 3GB toegewezen geheugen. Deze configuratie laat ons toe om alle instellingen te maximaliseren, uitgezonderd Supersampling. Wanneer we dat modificeren, halen we nog geen tien frames per seconde. Dat buiten beschouwing gelaten presteert het spel echter magnifiek met bijbehorende schitterende beelden als gevolg. Ook 4k-schermen worden ondersteund, maar daarmee konden we jammer genoeg niet experimenteren.

De uitrusting van de legereenheden blinkt sowieso als nooit tevoren en, ondanks de beperkte hands-on ervaring met de pc-versie, zijn de grafische verschillen met de Xbox One-editie fenomenaal. Tussenfilmpjes en actievolle scenes mogen gezien worden, want ook de gebouwen en natuurverschijnselen zijn om op te eten. Eigenlijk kunnen we het hierbij houden, maar laten we de beginselen van de gameplay ook samenvatten. Niet iedereen zal namelijk Ryse: Son of Rome op Microsofts console hebben gespeeld.

QTE of net niet

Met initieel drie beschikbare moeilijkheidsniveaus hangt de manier waarop er gevochten wordt af van de gekozen uitdaging. Marius Titus wordt geroemd om zijn bliksemsnelle reacties en het counteren van vijandelijke aanvallen is een belangrijk vechtkenmerk van de protagonist. De facebuttons van de Xbox-controller - ook een toetsenbordbesturing werkt reeds in deze fase van het ontwikkelproces - hebben elk een eigen aanvals- of verdedigingsfunctie, want naast het uitdelen van tikken met je vlijmscherpe zwaard moet er ook vermeden worden dat je zelf in de klappen deelt.

Op het makkelijkste niveau kan je na enkele rake meppen een Quick-Time Event activeren om zo de tegenstander finaal uit te schakelen en doorgaans gaat dat gepaard met een rondvliegende arm. Echt bloederig wordt het nooit, maar de snelle opeenvolging van vijandelijke legertroepen maakt er wel een actieve hack-and-slash-game van. Wanneer je de traditionele avonturengames net iets minder interessant vind, kan je misschien hierin je gading vinden aangezien je ook de controle over het leger krijgt waarvan je deel uitmaakt. Hen commando's geven ging op Xbox One met de Kinect-spraakbediening, op pc moet je het voorlopig met de schouderknoppen doen. Of Kinect-integratie toekomstmuziek of onmogelijk is, valt af te wachten.

De uitrusting van de legereenheden blinkt sowieso als nooit tevoren en ondanks de beperkte hands-on ervaring met de pc-versie zijn de grafische verschillen met de Xbox One-editie fenomenaal.

Hieronder zetten we nog even de grafische prestaties van de Xbox One- en de pc-versies naast elkaar. De linkse afbeelding representeert de kwaliteit op de console, terwijl de screenshot daarnaast van de pc-versie afkomstig is. Het is erg duidelijk dat de textures op pc een pak beter zijn.

Releasedatum
November 2014
Beschikbaar voor

Conclusie van Michael

De testmogelijkheden waren erg beperkt, maar Crytek maakt nu reeds een punt: grafisch wordt de pc-versie van Ryse: Son of Rome fenomenaal. De hack-and-slash-actie wordt aangevuld door de besturing van een leger, waarmee twijfelaars mogelijk over de lijn kunnen worden getrokken. Eén ding is alvast duidelijk: wanneer je zowel een Xbox One als een degelijke gaming-pc in huis hebt, wacht je best nog even af.