Ride 4 in vijf versnellingen

Ride 4 in vijf versnellingen

Ride 4 in vijf versnellingen

Dankzij nauwe banden die ontwikkelstudio Milestone aanhaalde met motorenconstructeur Yamaha en bandenproducent Bridgestone, probeert Ride 4 meer en meer de Forza Motorsport van het motorrijden te worden. Wat mogen we van deze nieuwe aflevering verwachten? Een preview in vijf vitesses.

Vitesse 1: De Ride-franchise trekt op

De Ride-games onderscheiden zich van de MotoGP-reeks, eveneens makelij van de in Milaan gevestigde Milestone, door hun bredere aanpak: waar MotoGP een officiële licentiegame is van het motorracekampienschap, probeert Ride eerder een brede liefdesbrief aan het motorracen te zijn.

De serie begon eerder – hoe moet ik dat zo beleefd mogelijk stellen? – bescheiden in 2015, maar sindsdien won ze stevig aan populariteit, zo blijkt uit data die Milestone trok: anderhalf miljoen spelers rijdt races in de drie opeenvolgende Ride-games, samen hebben ze 52 miljoen motorfietsen gekocht en er meer dan 238 miljoen wedstrijden mee gereden, goed voor 233 miljard gereden kilometers.

Ongetwijfeld kunnen andere racegames veel betere cijfers geven wanneer je ze naast elkaar op tafel legt, maar je kunt niet zeggen dat de Ride-games niet worden gespeeld. Ze werden ook – zij het marginaal – beter naarmate de genummerde delen vorderden, en met Ride 4 belooft Milestone een serieuze sprong.

Neutraalstand: Milestone S.r.l.

Wat, nù klik je ‘m in neutraal? Yep, kijk maar eens goed naar de versnellingsbak van je grote broer zijn motorfiets: de eerste versnelling staat ònder de neutrale stand. Dat komt omdat die eerste vitesse alleen maar dient om de motorfiets van rustpositie naar start te zetten, terwijl de andere vier er zijn om de snelheid aan te passen.

Binnen het narratieve trucje dat ik met zoveel fierheid heb bedacht voor deze preview is dit het goeie moment om de positie van Milestone, de Italiaanse specialist in racegames, even te duiden. Het is nog steeds het ondergeschoven kindje naast grotere kleppers op dit gebied, zoals Codemasters in de U.K., Turn 10 Studios in Redmond, Washington, of Polyphony Digital in Tokio. Ik heb me in het verleden al een paar keer vrolijk gemaakt over de sympathieke naïviteit van deze studio. Zoals over die keer toen ze het halve Europese videogamejournaille naar Londen hadden verscheept, vooral om te vertellen dat ze hun eigen fysica-engine hadden gedumpt en voortaan met de Unreal Engine zouden gebruiken. Interessant!

Maar de waarheid is ook dat deze studio, de onhandigheid in haar communicatie daargelaten, de afgelopen tien jaar vooral beknot is geweest door wat ze bedrijfseconomisch aankon, en het aan verscheidene facetten in Ride 4 te zien is dat een flink deel van die restricties ondertussen zijn weggewerkt.

Vitesse 2: Schoon machines

“Ride 4 wordt een uitgebreide exploratie van de motorracecultuur”, beschrijft producer Luigi Crocetta de game waaraan minstens een flink stuk van de 200 ontwikkelaars bij Milestone momenteel bezig zijn. “De motoren zijn de sterren van de game. Voor deze editie hebben we ze allemaal van nul nagebouwd. Bij minstens 97 procent van de machines die je zult kunnen  besturen in Ride 4 hebben we ofwel zelf 3D-scans gemaakt, ofwel de originele CAD-computerontwerpgegevens van de constructeurs gebruikt. Iedere motorfiets die je bestuurt in de game bestaat uit tientallen verschillende materialen die we digitaal simuleren. Iedere motorfiets toont ook vier keer meer detail dan in Ride 3.”

Ride 4 is meer en meer de Forza Motorsport van het motorrijden aan het worden.

Het is courante praktijk dat constructeurs hun medewerking verlenen aan ontwikkelaars van videogames waarin hun voertuigen voorkomen: kleine moeite om wat data te delen of een paar designers een dagje toe te laten in je ontwerpafdeling voor de publiciteit die het opbrengt. Maar met de Japanse constructeur Yamaha heeft Milestone een iets nauwere band aangehaald voor Ride 4, waarmee het onder meer diepere ‘customization’-features en online-events heeft uitgetekend. “We brengen gewoon onze passie voor motorracen over naar een nieuw veld”, zegt Paolo Pavesio, Marketing and Motorsport Director bij Yamaha Motor Europe. “Sowieso zijn wij bezig met het leggen van bruggen tussen de fysische en de digitale wereld, onder meer met de mogelijkheden voor kopers om hun motorfiets naar eigen smaak en inzicht te configureren. Dit ligt in het verlengde daarvan.”

Vitesse 3: Krachtigere fysica

Ook aan de fysica van de game werd gemorreld. De circuits waar je overheenraust in Ride 4 zijn gebaseerd op laser- en dronescans van de echte parcours overal in de wereld. Dat is ondertussen courante praktijk voor racegames, maar je beseft inmiddels al wel dat de Ride-reeks een paar inhaalmanoeuvers aan het maken is. Ook de fysica van de banden – nog zo’n aanpak die allang wordt gebezigd bij andere racegames – kreeg wat aandacht, dankzij een ander partnerschap dat Milestone afsloot: met Bridgestone, de Japanse (nope, niet Britse, zoals je misschien denkt!) banden- en onderdelenfabrikant.

“Die bandenfysica speelt een cruciale rol in de ervaring, zowel in de game als in het echt”, zegt Fabian François, manager motorcycle tyres engineering bij Bridgestone. “Per definitie trekken we objectieve data om dat meetbaar te maken. Die gegevens zijn meteen ook bruikbaar voor de geprogrammeerde fysica van een game.”

Vitesse 4: ‘echte’ AI

Wat de artificiële intelligentie van je tegenstanders in de race betreft, werkte Milestone samen met het Italiaanse technologiebedrijf Orobix, wiens A.N.N.A.-AI (Artificial Neural Network Agent) gebaseerd is op 16 miljoen uren training in Ride 4 die een veel groter ‘machine learning’-computernetwerk in de labo’s van Orobix onderging. Het ding leerde zelfs inschatten wanneer het juiste moment aangebroken is om een pitstop te maken! Ride 4 is niet online ingeplugd op dat constant bijlerende neurale netwerk: A.N.N.A. is een zogeheten ‘agent’, een autonoom opererend programma dat gebaseerd is op al die AI-training. “Dat zou, zelfs als we het technisch voor elkaar zouden krijgen, ook overbodig zijn”, zegt producer Luigi Crocetta. “Het blijft videogame-AI, en het is niet de bedoeling dat die blijft beter worden: je moet hem als speler ook kunnen verslaan.”

Vitesse 5: De hele mikmak

Wie tuk geraakt op Ride 4, zal lang in de game kunnen blijven. Hij heeft een uitgebreide career mode, die begint met lokale races, daarna uitbreidt naar regionale kampioenschappen in de verschillende werelddelen, en vervolgens uitmondt in Superbike- en Endurance-kampioenschappen. Die eerste bestaat uit races met de allerzwaarste joekels, de tweede is een modus waarin je een uithoudrace moet rijden, en waarin ook de nieuwe dynamische licht- en weerssimulatie van Ride 4 tot zijn recht komt. “Goed kunnen rijden is hier maar het begin”, kwalificeert Crocetta het. “Veel belangrijker wordt het om je inspanningen te doseren, een strategie te ontwikkelen voor jezelf.”

 
Releasedatum
10/08/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

De Ride-reeks lijkt een cruciale bocht te nemen met Ride 4. Benieuwd wat het resultaat daarvan zal zijn wanneer we de game op 8 oktober in onze console kunnen floepen. En vanaf januari 2021 in een PlayStation 5 of Xbox Series S/X.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments