Resident Evil Revelations 2

Resident Evil Revelations 2

Claire is terug

Resident Evil Revelations 2

Claire is terug

Voor Capcom is de Resident Evil-serie zeer belangrijk. De eerste drie delen zetten het surival horror-genre op de kaart en gingen miljoenen keren over de toonbank. Het vierde deel was voor veel gamers de reden om een GameCube aan te schaffen en voor de Dreamcast had je het fantastische Code Veronica. Deel vijf en zes waren echter minder indrukwekkend en gaven het gevoel dat Capcom de ingrediënten voor een succesvolle survival horror-game had verloren. Met de eerste Revelations-game, die in eerste instantie op de Nintendo 3DS verscheen en later als HD-remake voor de spelcomputers werd uitgebracht, kwam het gevoel terug. Met deel twee wordt daar op verder gebouwd.

Op de Tokyo Game Show kregen we de mogelijkheid om met de game aan de slag te gaan. Een fijne bijkomstigheid daarbij was dat je de mogelijkheid had om de game in het Engels te spelen. Zodoende was dit de game waar we absoluut het meeste van begrepen. In Resident Evil Revelations 2 ga je op avontuur met Claire Redfield. Het is alweer een tijdje geleden dat we het hoofdpersonage uit Resident Evil 2 in actie zagen en het is absoluut fijn om haar terug te zien. Zij wordt in haar avontuur bijgestaan door Moira Burton, de dochter van Barry Burton. Dat heerschap kennen we als één van de S.T.A.R.S.-leden die in de eerste Resident Evil naar het beroemde verlaten landhuis kon vluchten.

Ontvoerd

In de game worden Moira en Claire ontvoerd en opgesloten in een gevangenis op een verlaten eiland. Wie daar achter zit en hoe de dames daar precies terecht zijn gekomen, is volledig onduidelijk. Het is aan jou om dat mysterie op te lossen. In de demo beginnen we vlak na de openingsscène. Daarin zijn we net onze cel ontvlucht en proberen we een manier te vinden om uit het complex te ontsnappen.

De ontwikkelaars spelen heel goed in op het verwachtingspatroon van de speler en verrast met de schrikmomenten. 

Helaas blijkt de eerste de beste deur die we tegenkomen op slot te zitten en moeten we op zoek naar een sleutel. Die sleutel vinden ze gelukkig snel. Hij zit echter vast aan het zielloze lichaam van een cipier, die op een smerige wijze is doorboord door een staaf. Het geeft je een naar gevoel in je onderbuik. Er is iets heel erg mis. Toch moeten ze de sleutel te pakken krijgen, maar in die poging glijdt het lichaam van de staaf af en valt het zo’n twintig meter naar beneden. Er zit niets anders op dan de trap af te dalen en daar op zoek te gaan naar de sleutel.

Spelen met het verwachtingspatroon

Alhoewel er tijdens de afdaling niks gebeurt, heb je telkens het gevoel dat het gevaar op de loer ligt. De ontwikkelaars spelen heel goed in op het verwachtingspatroon van de speler en verrast met de schrikmomenten. 

Eenmaal bij het zielloze lichaam aangekomen, blijkt de sleutel te zijn verdwenen. Op dat moment wordt het coöperatieve element van Resident Evil Revelations 2 geïntroduceerd. Op elk moment kan de speler van personage wisselen. Ook is het mogelijk om met een tweede speler aan de slag te gaan en kan elke speler een personage besturen. Claire is daarbij het personage dat met haar wapens de zombies afschiet, terwijl je met Moira de verschillende puzzels moet voltooien en de omgeving bestuderen. Zij kan met een zaklamp voorwerpen ontdekken. Denk daarbij aan nieuwe kogels, de bekende groene planten en aan het begin van deze demo dus ook de sleutel. Die is tijdens de val onderweg ergens blijven hangen. Na een zetje van Claire weet Moira de sleutel te pakken en op dat moment breekt dan eindelijk de pleuris uit.

De Afflicted 

Een deur wordt ingetrapt en we maken kennis met een nieuwe vijand in Resident Evil Revelations 2: de Afflicted. Hoewel het in de basis nog altijd een zombie-achtige vijand is, voelt hij heel anders aan. Zo is hij een stuk sneller dan de gemiddelde zombie, waardoor hij sneller tegenover je staat en moeilijker is om af te schieten. Bovendien kost het afschieten van deze vijand enkele kogels. Toen we hem tegenkwamen, had Claire slechts een handpistool met daarin vijftien kogels. Drie vijanden zorgden ervoor dat we maar liefst twaalf kogels afschoten. We zijn levend uit de strijd gekomen, maar tegelijkertijd weet je ook dat je bij de volgende ontmoeting met de Afflicted met een probleem zit. Het is dan soms beter om te vluchten. We hadden bijvoorbeeld een staande trap kunnen beklimmen om zo uit de greep van de vijand te blijven, maar daar kwamen we pas na de strijd achter.

Gelukkig vinden we na het openen van de gesloten deur een shotgun, waarmee we in één keer veel schade aan de vijand kunnen aanbrengen en voelen we ons even de koning te rijk. Het is heerlijk om een vijand te laten naderen en vervolgens met de shotgun een grote hoeveelheid lood in zijn lichaam te pompen. Met een grote klap valt hij achterover en terwijl hij op de grond ligt, kun je hem nog een paar trappen nageven. Het gevoel van voldoening daarbij is enorm.


Conclusie van Jelle

De demo eindigt met een mysterieuze scène, waarbij een stem via de intercom aan Claire en Moira duidelijk maakt dat ze in de gaten worden gehouden worden via beveiligingscamera’s. Het vraagstuk waarom je daar bent, wordt alleen maar groter en we zijn heel benieuwd hoe dat gaat aflopen. Het gevoel is in elk geval goed en laat zien dat Capcom op de goede weg is met de serie.

1 reactie

Uitstekend spel, beter dan 6, maar verwacht geen AAA titel.

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments