Resident Evil 2-remake

Resident Evil 2-remake

"Resident Evil 2 is een game die je meteen bij de strot grijpt"

di 04/12/2018
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Dat Capcom uitgerekend voor een remake van Resident Evil 2 een paar tientallen miljoenen veil had is niet zo vreemd: het was de game die bij uitstek de mythologie van de serie in gang zette. En een paar van de belangrijkste personages introduceerde. Ik speelde vier uur uit de game, in de huid van drie van hen. Tijd om ze opnieuw te leren kennen.

Een vuig farmaceutisch bedrijf dat een heel Amerikaans dorp slachtoffer doet worden aan een zombievirus, vanuit een ondergronds labo aangesloten op het rioolsysteem: daarmee - en niet écht met het landhuis-met-labo uit de eerste - begint de hele mythologie waarop de Resident Evil-games drijven. Resident Evil 2 (1998) is het ware pompende hart van de hele reeks survivalhorrorgames. En het hele verhaal van die pivotale game wordt eind januari 2019 opnieuw verteld voor een compleet nieuwe generatie gamers.

Wie een telg is van die nieuwe lichting, en misschien wel de relatief recente Resident Evil-delen 5, 6 of 7 heeft gespeeld, koestert misschien verwachtingen die deze remake niet helemaal vervult: de vijfde en zesde aflevering waren bijzonder gericht op onverdroten actie, terwijl het recente Resident Evil 7: Biohazard je een streep bedachtzame, vuile, op shocks terende Texas Chainsaw Massacre-eske horror serveerde. Resident Evil 2 is geen van die twee uitersten, al blijft hij wel zo'n beetje in het midden van het spectrum dat zich tussen de twee aftekent: er is actie, en die is soms zelfs best spectaculair, maar de kern van het spel zit in het overleven. Survival horror, dus, van het soort dat de originele game uit 1998 heeft helpen uitvinden.

Tijdens een recent bezoek aan Koch Media, Resident Evil-uitgever Capcoms distributeur in de Benelux, speelde ik alvast een viertal uur uit de game. Genoeg tijd om met de drie speelbare protagonisten om te gaan, en ze samen met jullie (opnieuw) te leren kennen.

Leon S. Kennedy

Leeftijd: 21
Beroep: Politieagent bij Raccoon City P.D.

In de verhaallijn van Resident Evil 2 is Leon S. Kennedy een pas aan de academie afgezwaaide flik in Raccoon City, die in het midden komt te staan van de zombie-uitbraak. De scène waarin ik hem aantref in deze remake, die goeddeels de verhaallijn volgt, is vlak na de infestatie van het politiekantoor van Raccoon City: samen met Ada Wong (waarover zo dadelijk meer) gaat hij op zoek naar een doorgang naar het labo van Umbrella Corporation en Annette Birkin, de wetenschapster die verantwoordelijk lijkt te zijn voor het vreselijke lot dat de bewoners van deze negorij uit het Amerikaanse Midwesten hebben ondergaan.

Over dat lot gesproken: aan het begin van mijn speelsequentie is Leon getuige van een gebeurtenis die ik van Capcom niet mag verklappen, maar die een knoop legde in mijn ziel die ik nog altijd niet helemaal heb kunnen losmaken. Je zult de game zelf moeten spelen om het mee te maken, maar godmiljaar, wat is dit een heftig moment. Niet lang daarna duik je samen met Ada de riolen in, en begint de actie: er is een gemuteerde alligator waarmee komaf moet worden gemaakt, maar je komt vooral een tros zombies tegen die moeten worden neergemaaid. Net zoals in de andere Resident Evil-games is het afhankelijk van de kracht van je gebruikte wapen hoe snel je ze hard genoeg raakt dat ze niet meer rechtstaan: zoals je weet moet je zombies doden door hun hersenen helemaal aan gort te knallen, en dat gaat vanzelfsprekend het beste met een shotgun of een desert eagle. Leon heeft beide tot zijn beschikking, waardoor dit het personage is dat ik het meeste met zijn vuurwapens kon laten spreken.

Resident Evil 2 verschilt danig van de originele game, en dat geldt niet alleen voor de graphics: bepaalde situaties zullen herkenbaar zijn voor zij die de game uit 1998 hebben gespeeld, maar tegelijkertijd zijn een aantal gebeurtenissen én mechanieken ook heel anders. Het richten van je wapens, bijvoorbeeld: richten terwijl je stilstaat gaat makkelijker dan al wandelend, en het vizier dat je voor je ziet wordt accurater naarmate je eventjes wacht. Niet als een gek beginnen te knallen loont dus.

Ada Wong

Leeftijd: 24
Beroep: Industriële spionne

Vrij snel tijdens hun tocht door het rioleringsnetwerk onder Raccoon City treffen Leon en Ada Wong wetenschapster Birkin aan, maar die slaagt erin om Leon te verwonden met een pistoolschot. Vanaf dat moment gaat de actie verder als Ada Wong, een industrieel spionne die in eerste instantie uit was op het virus, maar na de verschrikkingen die ze zag vooral wil afrekenen met Umbrella Corporation en die vileine Birkins. Als Wong spelen is heel anders dan de sequentie waarin je de besturing van Leon had. Ze draagt haar seksualiteit op de huid, en dat is ook te merken aan de manier waarop ze loopt te heupwiegen in Resident Evil 2. Maar het is vooral in de schietsequenties dat je een verschil merkt.

Wong is minder zwaar bewapend dan Kennedy, waardoor haar schoten vaak weinig zoden aan de dijk brengen, en het ontwijken van zombies dus beter is dan de confrontatie ermee aangaan. Waar ze wel over beschikt is een toestel om apparatuur vanop een afstand te hacken, waardoor je bepaalde deuren openkrijgt die voor een ander gesloten blijft. Dat hackingapparaatje vormt ook de basis van een paar heftige puzzelsequenties, waarin een andere oude bekende voor verstokte Resident Evil-spelers weer opduikt: de Tyrant T-00, een moorddadig genetisch gemanipuleerd wezen dat bijna onmogelijk uit te schakelen valt, en dat het eventjes bijzonder moeilijk maakt voor Ada. De gelukkig eerder slome aanvaller een stapje voor blijven, terwijl je jezelf een uitweg zoekt, is de enige manier om verder te gaan. En dan komt de confrontatie met Birkin, maar daarover moet ik alweer mijn mond houden. Je zult me dankbaar zijn voor mijn zwijgzaamheid wanneer je de game binnen anderhalve maand speelt.

Claire Redfield

Leeftijd: 19
Beroep: Geen

Het derde en laatste personage waarmee ik opnieuw kennismaakte in Resident Evil 2 was Claire Redfield, die naar Raccoon City was afgezakt op zoek naar haar broer Chris, de held uit de eerste Resident Evil. Ik tref haar aan in het politiestation, waar ze samen met Sherry Birkin, de dochter van de zonet genoemde Annette, probeert te ontsnappen. Tot Brian Irons, de corrupte politiecommissaris van Raccoon City, Sherry ontvoert en haar achterlaat voor de vele gedrochten - veelal gezombificeerde flikken - die nog door de gangen van het gebouw dwalen. En ja, op een bepaald moment komt die reetkever van een Tyrant de boel nog wat verergeren.

Om buiten te geraken moet Claire eerst een Pipe Mania-achtige puzzelsequentie doorstaan, en om die in gang te zetten moeten er een aantal onderdelen van een machine worden verzameld. Die liggen natuurlijk uitgespreid over het hele politiekantoor, waardoor je eerst nog een paar schrikbarende confrontaties moet aangaan. Met zombies dus, maar ook met Lickers: kruipende, aapachtige wezens met de hersenen ontbloot, die je uiteraard snel kunt uitschakelen door op die eigenste hersenen te schieten. Maar dat is niet zo makkelijk: bij sommige exemplaren bleek het beter om een obus uit de raketwerper op te gebruiken, zodat hij zeker niet meer rechtstond. Het was tijdens een van die aanrakingen met een Licker dat ik ook een onvermoede functie van mijn secundaire wapen ontdekte: wanneer er eentje me op de huid zat, kon ik door R1 in te drukken een granaat in diens bek proppen, waarna een raak schot met het pistool de gort alle windstreken op blies. Very nice.

 

Releasedatum
PC : TBA
Xbox One : TBA
PS4 : 25/01/2019

Conclusie van Ronald

Het was een vrijdagnamiddag op de laatste dag van november, ergens in Amsterdam-Noord, en buiten was het een miezerige zes graden celsius. Maar ik kan je verzekeren dat mijn handpalmen nog wat zweterig waren toen ik alweer eventjes terug op de trein naar huis zat. Resident Evil 2 is een game die je meteen bij de strot grijpt, ook al met zijn visuele bravoure: het is een compleet van nul opgetrokken game, met de graphics en de gameplay van nu, maar haalt tegelijkertijd ook opnieuw de unieke pedigree van speelbare horror boven die de originele game destijds had geïntroduceerd. Vier uur goed besteed.