RAGE 2

RAGE 2

"In RAGE 2 staat een gigantische post-apocalyptische speeltuin je op te wachten"

wo 30/01/2019
Gepreviewed door Praga
0 reacties

In 2010 liet id Software, de grondlegger van het FPS-genre, de post-apocalyptische shooter RAGE op de mensheid los. Dit jaar, net geen negen jaar later, brengt de studio in samenwerking met Mad Max- én Just Cause 4-ontwikkelaar Avalanche Studio’s eindelijk RAGE 2 naar buiten. Ik kreeg de kans om bij Bethesda twee uur aan de slag te gaan met de open wereld-demo.

Na een korte introductie mocht ik hands-on met de demo. Deze bevatte een tutorial, een achtervolgingsmissie en een stukje uit de verhaallijn.

Post-apocalyptische mix

Het verhaal van RAGE 2 speelt zich af zo’n dertig jaar na de gebeurtenissen uit het origineel. Jij bent Walker, een van de laatste Rangers, die in een sandbox-open wereld met een post-apocalyptische setting het beste van zichzelf mag geven in deze hectische FPS. Qua gameplay houdt deze titel, volgens id Soft en Avalanche, het midden tussen RAGE, Mad Max en Borderlands. Zelf zou ik daar nog Dishonored en Prey aan toevoegen.

Hotsen, botsen en veel knallen

Na een korte tutorial kreeg ik een achtervolgingsmissie achter de kiezen. Ik moest een konvooi uitschakelen dat bestond uit een gepantserde truck, geëscorteerd door buggies en motoren. Ik zette meteen de achtervolging in, ramde het klein grut recht het ravijn in, knalde de begeleidende buggies met mijn minigun in stukken aan frut en begon dan aan het serieuze werk, de truck. Terwijl dit gepantserde monster me onder vuur nam, trachtte ik de kogelregen te ontwijken en zelf hard uit te halen.

Mannekes, mannekes toch, aan actie zeker geen gebrek in RAGE 2.

Niet eenvoudig sturen en knallen tegelijkertijd want mijn eigen vierwieler liet zich allesbehalve gewillig besturen. Het ding hotste en botste over de weg, en durfde bij momenten alle medewerking te weigeren. Iets wat ook bij latere acties en missies meer dan eens zou blijken. Maar we waren verwittigd, er is nog werk aan de winkel wat betreft de voertuigen. Deze missie bracht me echter meteen in de stemming voor meer knalpret.

De actie zat meteen snor in mijn 'vernietig het konvooi-missie'.

WTF is Project Dagger?

In een stuk uit het verhaal moest ik op zoek naar de burgemeester van de grootste nederzetting in het Wasteland, genaamd Wellsprings. Qua opzet deed deze me denken aan de grote hub uit RAGE. Voor het binnengaan parkeerde ik Phoenix, mijn eigen pimp- en tweakbare buggy, netjes in de garage. Blijkt dat ik hier ook onderdelen, munitie en wapens kan kopen om mijn buggy stoerder en sneller te maken. Iets om in de review in de gaten te houden. Het was in RAGE (en ook in Mad Max) immers al mogelijk om een bad ass buggy te maken, iets om naar uit te kijken dus.

De open spelwereld zit boordevol activiteiten.

Wellsprings leeft, er zijn bars en shops waar je met heel wat NPC’s een babbel kan voeren, missies kan scoren en de nodige gear kan kopen. Maar ik was hier om keet te schoppen en niet om te socializen of naar de neonlichten of graffiti te gapen. Op naar mevrouw Loosum Hagar, de burgemeester van Wellsprings. Zij vertelt me alles over Project Dagger, een moordcomplot waarbij Klegg Clayton, een louche figuur met een Trump-kapsel, haar uit de weg wil ruimen. Tijd voor actie!

Bad boy én Trump look-a-like Klegg was de smeerlap van dienst.

Diversiteit in de activiteit(en)

Mannekes, mannekes toch, aan actie zeker geen gebrek in RAGE 2. De open spelwereld zit boordevol activiteiten. Denk dan onder andere aan races en Ark Tek Hunts, bandietenkampen, technische en industriële installaties die erom smeken verkend/vernietigd te worden, side quests, dynamische events, konvooien die roepen om overvallen te worden, en nog zo veel meer. Hou bij dit alles ook rekening met de verraderlijke wegen waar achter elke bocht of op elke berghelling een hinderlaag kan schuilen.

Omdat ik slechts twee uur de tijd had, moest ik mijn nieuwsgierigheid aan de kant zetten en me focussen op dit stukje verhaallijn. Dankzij de missie-GPS bleef ik netjes op het rechte pad, ook al schreeuwde de omgeving me toe om van dat pad af te wijken, een kortere weg te nemen en op verkenning te gaan.

Welkom in het Clubke van de Lelijke Mutanten

Om Klegg te confronteren en de Winner’s Lounge te kunnen betreden moest ik een bezoek brengen aan Mutant Bash TV en deelnemen aan de ChazCar Derby op de Torn Plains Racetrack. Over deze laatste kan ik alvast kort zijn, ik won de twee lap-race race met de twee vingers in de neus. (Ook al werkte mijn buggy niet echt mee)

De Mutant Bash TV-arena was andere koek… Voorzien van mijn shotgun, assault rifle, pistool en hyper-canon (een railgun zeg maar) moest ik in diverse arena’s aanvalsgolven van mutanten zien te overleven. Deze lelijkerds laten zich echter niet gewillig naar de slachtbank leiden. Om te beginnen zijn er diverse variaties en zijn ze niet van de domste. Ze dodgen en dashen dat het een lieve lust is, blazen zichzelf op om mij te beschadigen en kunnen, ook al zijn ze ongewapend, flink uithalen.

In de laatste arena kon het clubke van lelijke mutanten ook nog eens rekenen op de steun van een minibaas die op een verhoogd platform zijn minigun op mij ledigde en mij met granaten om de oren smeet. Na een aantal pogingen, en het nodige gevloek, verliet ik alsnog als een held de arena. Op naar Klegg!

De Mutant Bash TV-arena's waren niet van de poes.

Damn you Klegg!

Net wanneer ik denk hem bij zijn pietje te hebben, laat Klegg zijn huisdier (een gigantische mutantenversie van hemzelf) op me los. In mijn derde poging heb ik de minibaas’ moves door, en is het gewoon een kwestie van zijn aanvallen te ontwijken en hem te doorzeven met kogels, kogels en nog eens kogels. Eind goed al goed, al is dat buiten Kleggs bodyguards gerekend. Ik haast me een weg naar buiten en knal alles en iedereen die ik tegen het lijf loop, en wiens gezicht me niet aanstaat, aan gort.

Post-apocalyptische speeltuin

De combat in RAGE 2 is heftig, uitdagend en afwisselend. Zelf beschik ik over het nodige vuurwapentuig, een Wingstick (dodelijke boomerang) en een aantal Dishonored en Prey aanvoelende abilities zoals Dash (ontwijken), Slam (in de lucht springen en als een baas neerkomen waarbij ik de tegenstanders de lucht inslinger), Shatter (kinetic burst) of Overdrive (tijd vertragen en knallen dat het een lieve lust is).

Door gebruik te maken van wapens, in combinatie met mijn abilities, veranderde ik al snel in een heuse moordmachine. Ik kijk nu al uit naar de Big Fucking Guns én bazen in de review versie waarmee ik mijn killer-lusten kan botvieren. Wat betreft die abilities, als die niks voor jou zijn, en je enkel gebruik wilt maken van je schietijzers om tegenstanders neer te knallen dat is dat geen probleem.

Het leuke aan RAGE 2 is dat jij zelf bepaalt wat je doet, of je het doet en vooral hoe je het doet. Een gigantische post-apocalyptische speeltuin staat je op te wachten, en jij beslist zelf welke speeltjes jij wilt gebruiken om je doel te bereiken.

 

Releasedatum
14/05/2019

Conclusie van Praga

Ik zal eerlijk zijn; ik heb me goed geamuseerd met deze twee uur durende demo, maar er is duidelijk nog wat werk aan de winkel. De besturing van de voertuigen en hun wegligging is niet optimaal, geregeld had ik last van pop-ups en ook grafisch kan de game nog wat oppoetswerk gebruiken. De wapens en de actie zijn om duim en vingers bij af te likken, en de spelwereld zit boordevol mogelijkheden om je schietgrage vingertjes op los te laten. RAGE 2 verschijnt op 14 mei, dus nog meer dan tijd genoeg om alles op punt te stellen. Voorlopig maak ik me geen zorgen over een goede afloop.