The Quiet Man

The Quiet Man

Behoorlijk bruut

zo 23/09/2018
Gepreviewed door Joeri
0 reacties

De aankondiging van een van Square Enix' nieuwste projecten dateert van nog niet zo heel lang geleden, want tijdens afgelopen E3-beurs kregen we The Quiet Man pas voor een eerste keer te zien. Het publiek kreeg enkel een trailer. Meer details werden er niet gecommuniceerd. Ondertussen zijn er een aantal maanden gepasseerd en is er het een en ander duidelijk geworden. Des te meer doordat ik onlangs een presentatie mocht bijwonen met enkele van de ontwikkelaars, waaronder Producer Kensei Fujinaga.

Hoewel Square Enix voornamelijk de uitgever van The Quiet Man wordt, is er ook een team van ontwikkelaars van diezelfde uitgever bezig aan het spel. Zij worden bijgestaan door Human Head Studios. Deze ontwikkelstudio staat voornamelijk bekend om 'hun' Prey, terwijl andere grote kleppers uitbleven en Prey 2 zelfs werd geannuleerd. Dat betekent niet dat de studio stilzit, want ze hebben momenteel hun handen vol met The Quiet Man, waarvoor er nog steeds geen releasedatum vrijgegeven werd. Wat het team wel kon lossen, waren enkele details, terwijl er op de achtergrond enkele video's afspeelden met B-roll materiaal. De kennismaking zorgde ervoor dat ik alleszins benieuwd ben naar meer!

Dove protagonist

Ik ben wel te vinden voor videogames waarin gewerkt wordt met echte beelden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld The Bunker en Late Shift. Het gegeven is echter niet nieuw, want reeds in de jaren tachtig werd voor enkele games voor die technologie gekozen. Daar waar de ene game volledig te spelen is met echt opgenomen beelden, doet de andere game het met een combinatie met computergegenereerde content. Ook voor The Quiet Man werd voor die aanpak gekozen. Zo bestuur je enerzijds het personage tijdens gevechten, terwijl voor dialogen gekozen werd om met echte acteurs te werken. Een erg fijne combinatie die mijn interesse wist te prikkelen sinds de E3-trailer. 

The Quiet Man vertelt het verhaal van een dove protagonist, Dane, die het een en ander wil rechtzetten. Zo werd voor zijn ogen een zangeres ontvoerd door een gemaskerde man. Het verhaal speelt zich af gedurende één nacht, waarbij spelers getrakteerd zullen worden op zo'n drie uur aan gameplay. De ontwikkelaars wisten te vertellen dat er bewust gekozen werd voor een soort van 'ervaring' en dus mogen we een volwaardige game op onze buik schrijven. Ook herspeelbaarheid zit er niet direct in, al wist men wel te vertellen dat, afhankelijk van de speelwijze, de ene speler een iets andere ervaring voorgeschoteld zal krijgen dan de andere. Meerdere eindes of verschillende te volgen wegen, zijn er helaas niet.

Alles en iedereen in elkaar meppen

Hoewel ik zelf niet met de game aan de slag kon, terwijl dat oorspronkelijk wel de bedoeling was, werden enkele niet eerder vertoonde beelden getoond. Daarin kwam vooral het narratieve aan bod en werd er kennisgemaakt met enkele personages, terwijl daarover geen details meegedeeld werden. Wat ook aan bod kwam, is de behoorlijk intense en brute gevechten die je voorgeschoteld zal krijgen. Toen ik de vraag stelde waarom de protagonist iedereen en alles in elkaar klopt, moest de producer even lachen, om dan met een weinigzeggend antwoord over de brug te komen: "het verhaal zal je daar meer over vertellen." De combat op zich zag er best wel goed uit. Zo is het mogelijk om diverse combo's en brute aanvallen uit je mouw te schudden en de vele tegenstanders met de grond gelijk te maken. Daarvoor wordt er naadloos overgeschakeld van FMV-beelden naar in-game gegenereerde content.

Dat de combat goed in elkaar zit, komt voornamelijk door één man: Tatsuro Koike. Hij heeft als expert zijn kunnen al bewezen in de Yakuza-games en werkt ook mee aan de Power Ranger-series. Toch is het niet allemaal positief, want grafisch had ik er wat meer van verwacht. Het is uiteraard bijzonder moeilijk en arbeidsintensief om de echte omgevingen tot op het detail na te bouwen in de game zelf en zo telkens over te schakelen, maar grafisch is het gamende publiek tegenwoordig meer gewoon. Zal dat afbreuk doen aan de ervaring? Nee, vermoedelijk niet. Met slechts drie uur op de geplande teller is het spel bedoeld om in één keer uit te spelen en daar zal het dan bij blijven. Toch blijf ik benieuwd naar meer informatie en dan voornamelijk een releasedatum.

 

Releasedatum
01/11/2018

Conclusie van Joeri

The Quiet Man was een van de weinige games waar ik zonder al te veel informatie naar een presentatie ging. Qua voorbereiding is het in zo'n geval niet erg eenvoudig. Toch had ik een erg fijne tijd met Kensei Fujinaga en de mensen van Human Head Studios die allen erg gepassioneerd over hun nieuwste project wisten te vertellen. Er is uiteraard nog een pak werk aan de winkel en vooral het grafische zal wat opgepoetst moeten worden, maar qua gameplay leek het wel goed te zitten. En nu is het dus wachten. Wachten op meer informatie, wachten op een releasedatum en wachten om met het spel aan de slag te kunnen gaan.