Project CARS 2

Project CARS 2

Hands-on op E3 2017

za 17/06/2017
Gepreviewed voor PS4 door Jonathan
0 reacties

De derde en laatste beursdag wordt afgetrapt bij Bandai Namco waar ik hands-on ging met Project CARS 2. Net zoals Forza en Gran Turismo, heb ik ook al honderden uren op de Project CARS-teller staan. Op zowel pc als PlayStation 4. Na een korte presentatie was het moment eindelijk aangebroken om in de racestoel te gaan zitten…

Project CARS 2 komt op 22 september 2017 uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel belooft in alle opzichten grootser te worden dan het eerste deel. Project CARS 2 bevat het grootste aantal tracks ooit uitgebracht, en voor elk circuit  is er ondersteuning voor een volledig dynamische weer-, dag- en nachtcyclus. De concurrentie kan hier nog iets van leren. In een indrukwekkende trailer werd me getoond dat alles tot in de puntjes uitgekiemd is. Neem nu bijvoorbeeld ons eigen circuit Spa Francorchamps. Wanneer je op Spa in de herfst om 17u racet, zal de zon in Project CARS 2 op exact dezelfde hoogte hangen en sterkte schijnen als in het echt. Ook sneeuw, vrieskou, vallende bladeren… zijn details die stuk voor stuk meegenomen zijn in deze titel. Het weersysteem heeft trouwens een grote invloed op de bestuurbaarheid van de wagens. Op een koud circuit zullen je banden sneller afkoelen als je ze niet voldoende weet warm te houden. Alles wordt realistisch berekend en volgens ontwikkelstudio Slightly Mad Studio's ligt Project CARS 2 hierdoor op kop.

Ook kregen we een korte demonstratie van Live Track 3.0. We bevinden ons op het Britse Brands Hatch-circuit waar het stilletjes begint te regenen. Het asfalt, grindbakken en grasvelden naast het circuit kunnen de regenval nog slikken. Wanneer de regenval drastisch vermeerdert, blijkt Brands Hatch te verdrinken. De kans op aquaplanning is héél groot omdat het Britse circuit een oud circuit is zonder drainagesysteem. In hetzelfde voorbeeld zagen we het modernere Monza waarbij het effect van de hevige regenval minder was. Oude, reeds bestaande tracks werden in deze Project CARS 2 gefinetuned terwijl nieuwe tracks allemaal via laserscanning digitaal geregistreerd werden. Om absoluut realisme te kunnen verzekeren werd zelfs een drone ingeschakeld om honderdduizenden foto’s van het circuit te maken om alles zo nog beter in kaart te kunnen brengen. In Project CARS 2 wil Slightly Mad Studio's de lat hoog leggen want blijkbaar speelden heel wat professionele coureurs de eerste Project CARS. Deze mensen zien meteen dat die ene boom achter die lantaarnpaal aan de derde bocht niet correct staat.

Voor het eerst zullen ook Indycars, rallycross, LMP1, LMP2… in Project CARS 2 zitten. Voor alle wagencategorieën zullen er tracks met een specifieke ondergrond zijn waarop je deze wagens kan testen. Zo kan je op tracks die enkel bestaan uit gravel en modder alle rallywagens uittesten. Ook heb je naast asfalt ook nog een ijs- of sneeuwondergrond. Wist je trouwens dat het dynamisch weersysteem de gravelondergrond in een modderpoel kan veranderen?

Multiclass races waren in Project CARS al aanwezig, Slightly Mad Studio's introduceert deze mogelijkheid over alle spelmodi in Project CARS 2. Zo is het dus mogelijk een race te rijden waar wagens van enkele klassen hoger of lager deelnemen. Een typische Le Mans-race bijvoorbeeld. Gezien ontwikkelstudio Slightly Mad Studio's indruk wist te maken met Project CARS, heeft het voor dit tweede deel heel wat meer licenties kunnen afsluiten met iconische wagenfabrikanten zoals Ferrari en Porsche. Ikzelf heb met een Ferrari 348 Italia GT3 op het circuit van Portugal kunnen racen en vond de handling en het geluid van de wagen schitterend. De Ferrari brult zoals hij moet brullen en breekt ook uit van zodra je gek met de wagens probeert te rijden. Zowel de binnen- als buitenkant van de bolide zien adembenemend mooi uit, én er is een schademodel aanwezig.

Ook kregen we een sneak peak van de nieuwe en gloednieuwe single player. Jij als racepiloot kiest nog steeds aan welke races je wil deelnemen maar er is nu een tweede carrièrepad: sluit een racecontract af met een wagenfabrikant. Als je bijvoorbeeld een overeenkomst met Audi hebt, en je racet een aantal overwinningen bij elkaar in een Audi-wagen, dan win je ervaringspunten voor dat automerk en krijg je misschien de unieke kans om Audi te vertegenwoordigen in de 24h van Le Mans. De multiplayer zal een intern rankingsysteem bevatten dat slechte coureurs die moedwillig andere wagens van de baan rijden, samen in een race zet. “Wie Destruction Derby wil spelen kan dit samen doen dankzij dit systeem”, aldus Slightly Mad Studios Racers die alles volgens het boekje doen zullen dan ook makkelijker samen kunnen spelen.

 

Releasedatum
22/09/2017
Beschikbaar voor

Conclusie van Jonathan

Project CARS 2 speelde nu al vrij vlot op een PlayStation 4 Pro al vonden we de grafische kwaliteit van bepaalde circuits minder dan de concurrentie. Wellicht wordt hier nog volop aan gesleuteld gezien de release pas in september valt. Wat wel als een paal boven water staat is dat Slightly Mad Studios echt naar hun publiek luistert en nieuwigheden introduceert die het publiek ook echt wil. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar racing fanaten gaan in elk geval een geweldig najaar tegemoet.